Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sängfråga...

Skrivet av Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
Finns det fler än vi som fortfarande använder spjälsängen och som inte har några planer på att byta ut den? Louise har precis börjat dagis, ska få ett syskon i början av februari, och så ska vi flytta i mars (till hus!) så jag har bestämt att hon ska få sova kvar i sin spjälsäng tills sommaren åtminstone eftersom det känns som att det blir så mycket förändring annars. Tänkte antingen köpa en till spjälsäng eller använda en korg/vagga till den lilla att ha första månaderna.

Hur skulle ni ha gjort?
Svar på tråden: sängfråga...

hej hopp

Skrivet av  Myzan & Co
båda mina söner sover fortfarande i sina spjälisar. funkar toppen och dom trivs :)
har en korg till bäbisen att sova i till en början, men sen ska vi nog byta sängar till båda killarna så får bäbis ta Vincents spjälis. den Felix sover i har vi bara lånat!
kramar från oss
 

skulle gjort samma...

Skrivet av  Nilla med David och Maja (030316)
Maja sover fortfarande i spjälsängen och det känns som om hon kommer att göra det ett tag till.
det är nog bra om det inte är för mycke förändringar när ni flyttar.
grattis till huset förresten! var det i Länna, eller Älta. gammal, nytt, mycket att fixa?
 

hade tänk fråga nästan samma sak i dag!

Skrivet av  Erica
Min dotter sover så bra i sin spjälsäng, hon har även en växasäng i sitt rum.
Jag ville i dag ta bort spjälsängen men har tänkt om.
Jag är illamående av min nya graviditet och behöver sova mycket själv..
Skulle hon börja sova i sin växasäng skulle hon helt klart komma till oss tidig morgon då hon normalt skriker till och får välling och somnar om.
Pappan skulle få ta nästan allting med att lära henne sova i sin nya säng!
Nej så länge de inte klättrar ur själva så är spjälsängen bra!
Specillt när de är trötta och griniga och ska sova middag...då står hon och strejkar ett tag ...och lägger sig sedan-..hihi
Efter jul kanske vi börjar testa..vill göra fint i hennes rum..bort med babymöbler...skötbord osv
 

Vi var ju i samma sits...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... eftersom vi hade tänkt ge Elias spjälsäng till Selma när hon föddes men vi hade inte hjärta att ta Elias älskade säng från honom. Vi lånade en säng till Selma så fick Elias ha sin till ha klättrade ur den, då fick han sova i en "vanlig" säng fast utan ben. Nu har han en våningssäng som han sover nere i men när Selma blir stor så flyttar han upp. Jag tror att Selma kommer sova i spjälsängen ganska länge till. Jag tycker det är skönt att veta att barnen ligger där man lade dom så att säga. *s* Fast om hon börjar klätta ur sängen åker den ut, fast vår spjälsäng är onormalt hög har jag förstått...

Kram
 

Vi gjorde ju tvärtom

Skrivet av  Hulm am Totil +
men vi ska ju inte flytta. Och hade vi inte hunnit byta innan Totil började dagis hade jag avvaktat tills han var van vid dagis (typ februari ;o). Och hade vi haft plats i sovrummet för både spjälsäng och vagga är det möjligt att vi gjort annorlunda.

Annars har det gått ganska bra. Både innan och nu efter somnar ju Totil oftast i soffan, så där är det ingen skillnad. Vissa nätter ramlar han ur sängen "ner" på kudden som ligger bredvid (sängen har inga ben). Och han vaknar lite mer än förut, och ropar på oss. Ibland somnar han om hos sig och ibland vill han in till oss. Ibland kommer han självmant också, det är nästan det bästa. Så han sover ju mer hos oss nu, men det går bra. Jag sover nästan bättre så, åtminstone jämfört med att natta om honom i hans säng fyra-fem gånger på raken.

Så även om det funkat för oss tror jag du tänker rätt, det är ju dumt med för många förändringar på en gång - fast å andra sidan slår det mig att Louise kanske inte tycker det är någon skillnad på nytt hus och ny säng i nytt hus.

Måste säga också att det var hemskt ovant i början att ha honom i ett annat rum så långt borta - en hel hall emellan ;o)
 

inga planer på att byta

Skrivet av  Viktoria
Harry sover fortfarande i spjälsäng. Han är lugnet själv och har aldrig gjort en antydan till att försöka klättra ur den. När storebror lärde sig att klättra ur sängen så sänkte vi sidan så att han inte skulle skada sig när han tog sig ur, och så kommer vi att göra nu med om det blir aktuellt.

Storebror som sover i en helutfälld växasäng skulle behöva byta och då är det tänkt att Harry ska få hans säng. Anledningen till att han inte får den nu är att vi har alla sovrum på övervåningen och jag är rädd att Harry skulle stiga upp och ramla ner för trappan om vi nångång skulle glömma att stänga trappgrinden. Å andra sidan så den dagen han klättrar ur spjälsängen så kan han ju faktiskt ta sig över grinden också om han får lust....
 

Skulle nog vänta med att byta säng

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Är hon nöjd och glad i den så är det nog lättare om hon får sova kvar i den när småsyskonet kommer. Om ni byter nu kommer hon ju fortfarande minnas att hon sov i sängen tidigare. Det kan ju bli tokigt.
Lycka till med flytt, bebis och allt. Hoppas ni ska trivas i erat nya hus.