Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

åååågrennnn....

Skrivet av Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
jag har sån dagis-ågren! Slutet på en era, början på något nytt. Att släppa taget om det mirakel man varit med att skapa, om än bara för ett par timmar. Louise verkar ta det hela med ro, hon bara knatar in och leker och så var det bra med det. Undra om hon ens fattar att jag är borta ibland... Dagispersonalen rapporterar om en självständig tjej som går och filurar med det ena, än det andra och som söker kontakt emellanåt.

Är på andra inskolningsveckan och nu ska det till att sovas på dagis. Ont i magen har jag för Louise har aldrig varit nån enkel unge när det gäller att tima sovningen med. Första dagen hade hon kraschat, stentrött i vagnen och sovit längre än vanligt. Då hade hon å andra sidan sovit urruttet på natten så jag hade på känn att det skulle gå bra. Idag hade hon sovit alldeles för bra och länge för att det skulle gå lika smidigt. De försökte 3 gånger i vagnen, men hon är så nyfiken att hon bara sätter sig upp och kikar och pratar hela tiden. Inte ett dugg ledsen, bara inte i sov-mode. Fick ta hand om en övertrött tjej vid 2 som skrek i 20 minuter innan hon somnade på promenad, sov oroligt en timme och vaknade på ett hiskeligt dåligt humör. Låg 20 minuter på ett cementgolv på ett bibliotek innan hon accepterade att jag tog i henne. Fick i henne lite socker, lånade en napp av kompisen och så till sist ljusnade tillvaron även för Louise.

Imorgon var det tänkt att hon ska gå 8-15, men jag fixar inte det. Måste ringa imorgon bitti och säga att antingen sitter jag med vid frukosten, eller så får hon komma lite senare. Så får de säga vad de tycker verkar bäst. Vad gäller hämtning så hämtar jag gärna efter mellanmålet, dvs 14.30 eller nåt sånt. Jag tror inte JAG klarar en sån här snabb inskolning helt enkelt. Mitt hjärta går i tu av att längta så efter henne hela tiden, vi måste hålla nere lite på takten för min skull.

Vad gäller sömnen ska jag ge lite nya förslag inför imorgon.
1) bort med åkpåsen (trodde hon skulle få sova ute, men de har ändrat reglerna så hon får sova i vagn inomhus=varmt med åkpåse)
2) lägg dit dagisets kudde och täcke tillsammans med nallen, hon gillar mycket kuddar och täcken
3) dra upp filten till näsan, dock ej täcka benen för hon tycker om att ligga djupt nerpackad när hon ska sova i vagnen
4) dra in vagnen i ett avgränsande rum alternativt vänd vagnen så att hon inte kan se något intressant, absolut inte andra vagnar för då kommer hon aldrig slappna av
5) var bestämd, lägg tillrätta om hon sätter sig upp även om hon blir arg, sjung lite men var i övrigt tyst och tråkig
6) är hon inte supertrött vid 11.30 (det märks tydligt) så vänta till 13 innan hon läggs att sova
7) ge inte upp, hon är envis som synden och dessutom minns hon utmärkt om man ger med sig för mycket, hellre ta en dag av gråt (hon kan bli hiskeligt arg), men då har man iallafall markerat att såhär sover man här

Om inte det fungerar så får hon helt enkelt försöka komma till ro på madrasserna antingen med de andra barnen eller i ett eget rum med fröknarna. Det brukar fungera för hon lägger sig glatt brevid och pillar lite. Gäller dock att inte röra sig och låtsas sova, annars vill hon gärna leka.

Förgrymmade unge. Varför kan hon inte bara lägga sig och sova istället. Nåväl, imorgon är en ny dag... Får nog ta mig ett stärkande samtal med personalen så att de kan lugna mig att allt går som det ska.
Svar på tråden: åååågrennnn....

Det där med sova

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
Hemma kan vi inte få Ida att sova middag längre, om vi inte åker bil förståss. Hon har alltid varit helstrulig att lägga, så jag förväntade mig store problem på dagis, speciellt med tanke på att det tog närmare ett halvår innan storasyster började fungera ordentligt vid sovdags hos dagmamman.
Men Idas inskolningsfröken i sextiårsåldern som jobbat med barn i snart fyrtio år sa att det brukar inte vara några problem, vi har fasta rutiner och de nya vill alltid göra som de andra barnen gör. Vänta bara tänkte jag.
Men när första försöket att sova kon så satt jag i samtalsrummet och väntade på att få hämta en arg Ida men det tog bara 10 minuter så meddelade de att Ida sov på sin madrass.
Nu vägrar hon att sova hemma men på dagis är hon nästan först med att lägga sig, dom har samling och äter frukt och sedan sjunger dom sin gå och sova sång så går alla barnen ut och lägger sig på sina madrasser och sover. Dom ligger dessutom kvar tysta efter dom vaknar tills någon i personalen ser att dom är vakna och tar med dom ut.
Jag tycker att det är helt otroligt att dom kan få det att fungera så bra, de är ju trots allt bara tre personal på 15 barn. Det är mycket tystare och lugnare på dagis än hemma hos oss.
Ville bara dela med mig av vårat dagis rutiner.
Det blir säkert bra med dagis, du kommer att uppskatta att få amma ifred, de här äldre syskonen kommer på så många saker de vill ha hjälp med när man sitter och ammar.
 

låter super...

Skrivet av  Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
önskar vårt dagis hade så fasta rutiner, men det kommer väl (det är som sagt helt nytt). Vi kommer att ha 3 personal på 20 ungar så det vill till att rutinerna fungerar. Just nu är de 7 barn och 2 personal och det är ju helt underbart!
 

känns lite bättre idag...

Skrivet av  Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
Igår hade hon somnat på 10 minuter efter att de gjort precis som jag sade. Hon hade blivit lite arg för att fröken höll ner henne lite i vagnen, men tystnat när hon börjat sjunga lite. Så, idag ska jag försöka låta bli att oroa mig och hoppas att det fungerar lika bra idag.

Igår passade jag på att prata lite extra med personalen om hur de tycker det går och de sade att det nog inte kunde gå bättre för någon liten tjej. Hon är aldrig ledsen eller frågar efter mig och verkar väldigt nöjd med livet helt enkelt. Känns skönt att höra tycker jag.

Hon ska gå 8.30-14.30 alla dagar utom måndagar då jag tänkte lämna lite senare. Och den tomma känslan efter Louise kommer jag ju inte ha eftersom jag börjar jobba på måndag. Så det ska nog bli bra.
 

Roligt att det går så bra, men

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
var lite beredd på att hon får en svacka förr eller senare. Det brukar komma någon liten period.
Hmm, när jag tänker efter nu så har faktiskt Hugo inte haft det...men han har sin storasyster på samma avdelning så det är ju tryggt... Sigrid o flera av hennes kompisar har haft lätta inskolningar men sedan efter några veckor har de blivit lite ledsna o missnöjda.
Menar inte att du ska vara olrolig!!! Men allt är ju lättare om man är lite beredd...

trevlig helg!
 

Svårt det där

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Skönt att de är så flexibla på hennes dagis så de kan göra lite special för henne. Här har det fungerat super hos dagmamman. Det kom en svacka efter Patrik varit hemma och sjuk ett par veckor, men nu går det bra igen och i helgen har han fått feber, falsk krupp och snuva. Så det blir en hemma period igen. Får köra lite invänjning igen efter jul och nyår.

Skönt att det går bra för er. Det underlättar alltid att veta att ens barn är nöjt och glatt trots att man itne är där när man själv saknar dem enormt.
 

Artiklar från Familjeliv