Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Usch vad tråkigt med jordbävningen.

Skrivet av mackan m 3 barn
Det är ofattbart det som har hänt. Har dock nyss fått veta att dagisfröken som var på Phi Phi Islands överlevt, vad skönt. Vi har vår första semester på 3 år bokad till Thailand, Kata Beach om tre veckor. Får se hur det blir nu. Min man har prelbokat till Mexico, Brasilien och Goa men det känns inte så lockande eftersom de inte har barnpooler på dessa hotell. har någon tips om något resmål som är trevligt nu?
Svar på tråden: Usch vad tråkigt med jordbävningen.

visst

Skrivet av  Myzan & Co
är det hemskt :(
våra tankar är hos de drabbade och deras anhöriga och vänner.

har tyvärr inget klokt att säga i frågan ang er semester men håller tummarna att det ordnar sig till det bästa!

kramar från oss
 

hemskt...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
tycker jag med. Speciellt när man tänker på att barnen ju är så utsatta vid katastrofer som denna. Vi var vid Kata Beach för 3 år sedan och det var trevligt på alla sätt och vis, dock inte lika mysigt som många andra ställen jag varit på.

Jag känner verkligen igen den där naggande besvikelsen, förra året hade vi ju planerat in en 3-4 veckors resa till Thailand, bla till Krabi och Koh Lanta, men samma dag som vi skulle flyga fick Louise öroninflammation så vi kom aldrig iväg. Vi tog en sistaminuten på en vecka till Hurghada i Egypten, men det är ju inte samma sak. Dessutom var det inte alls lika varmt och skönt och det gick inte att bada varken i poolen eller havet för det var så kallt. Surt tyckte vi.

Ett tips är att försöka ändra flyget till Bangkok och åka till östkusten istället, så här års är det för visso grumligt i vattnet och molnigt emellanåt, men har man småttingar kan det faktiskt vara riktigt skönt att slippa stekande sol. Det är ju fortfarande varmt och skönt överallt. Har inte varit på Koh Samui, men har vänner (barnfamiljer) som varit där flera gånger och tyckt mycket om det. Det var tänkt att vi skulle tillbringa 2 veckor där förra året på vår resa, dock minns jag inte på vilket hotell. Vi har varit på öarna utanför Koh Pan Ngan och Ko Tao och det var väldigt trevligt. Sedan har vi även varit på Koh Samet som ligger bara 4 timmar från Bangkok och det var riktigt trevligt. En jättefin strand och trevliga bungalow-ställen, men det är mer ett ställe att ta det väääldigt lugnt på. Det finns i stort sätt inga affärer eller annat att göra än att ligga på stranden och äta god mat.

Ett annat tips som är att tänka på är att om ni bokar hotell själva via internet och sedan inte kan åka av någon giltig anledning så kan man inte räkna med någon ersättning för hotellbokningen. Det krävs att man går via en resebyrå för det. Vi fick tillbaka 30-40% av hotellet direkt (hade som tur var bara bokat 3-4 nätter), men det var för att de var så himla snälla och tyckte lite synd om oss pga Louise.

Jag har erfarenheter från Mexico vid den här årstiden och det är ett av mina favoritländer. Vi flög till Cancun och åkte sedan med buss till Playa del Carmen som ligger lite mer söderut. Där är det väldigt långgrunt och pittoreskt, men ändå tillräckligt med restauranger och affärer för att man inte ska tröttna helt. Hela östkusten är väldigt vacker och trevlig och det är lätt att ta sig runt med buss eller taxi. Snorkling och dykning är jättefin och maten god.

Kika in på Resa med Barn-snacket, där finns det massor med folk som har resetips och erfarenheter!
 

såg att du redan varit på resa med barn-snacket...

Skrivet av  Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
Läste ditt inlägg och svaren. Mycket upprörda känslor... Skulle ni resa med resebolag (typ Apollo) eller i egen regi?

En sak jag kom att tänka på är att det ofta kan komma epedemier och sånt till drabbade områden. Känns lite osäkert faktiskt... Ni har onekligen lite att fundera på.
 

Tack

Skrivet av  mackan m 3 barn
Min man hade bokat om idag till HuanHin på Östkusten om 11 v. Det såg väldigt trevligt ut. Då kan man passa på och åka till Bangkok en dag + åka runt till vattenfall, öar mm. Tack för tipset om Mexico. Det verkar vara trevligt där. Dit kommer vi säkert att åka någon gång och även til Brasilien. Ett problem när man har tre barn är att det är svårt att få hotell som tar 5 pers konstigt nog. Och så vill vi gärna ha ett ställe med barnpool eftersom våra två minsta inte kan simma.
 

Artiklar från Familjeliv