Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

barnvakt vid förlossningen...

Skrivet av Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
Jag har börjat fundera lite på hur vi ska göra med barnvakt när det är dags för nästa lilla bäbis att födas. Mina föräldrar och svärisarna (som är de enda som varit barnvakt) bor 5 timmar bort och Louise faster har själv en liten plutt och bor inne i stan. Vill absolut inte ha någon hemma boende hos mig de sista dagarna och "vänta" på att något ska hända, och jag vill vara själv med Stefan när värkarna väl kommit igång. Funderar allvarligt på att fråga en av grannarna som vi umgåtts med rätt mycket och vars barn är Louise kompis. Tänkte att de skulle kunna kila över och ta hand om Louise tills farmor hinner komma över. Förra gången gick det ju relativt snabbt (6 timmar från första värk) vilket stressar åtminstone Stefan lite. Jag vill absolut att Louise ska vara hemma och inte sova över någonstans heller.

Hur gjorde ni?
Svar på tråden: barnvakt vid förlossningen...

Har också funderat

Skrivet av  Hulma m Totil +
Har mormor och morfar 2 timmar bort, så blir det som sist hinner de gott och väl hit. Jag har inte riktigt tänkt på att det kan vara jobbigt att ha någon boende här och vänta, mer än att det blir jobbigt om det blir för länge, och med Totil gick jag ju 11 dagar över tiden.

Idealiskt vore våra kompisar som bor i närheten som har en son som är jämnårig med Totil, men de ska eventuellt bo på annan ort under våren.

Min syrra vore också bra, men hon bor också tillfälligt på annan ort, och det är inte riktigt klart när hon kommer hem. Hon har inte heller träffat Totil jättemycket, så då skulle man vilja hinna umgås lite mer först. Men hon har inga egna barn som hindrar henne från att komma mitt i natten.

Vi har andra ganska nära kompisar, men de har flera egna barn, så då måste nog Totil dit. Tror inte det spelar någon roll dagtid, men det vore ju inte så kul att slita upp honom ur sängen mitt i natten.

Idealet är kanske att jag får värkar på kvällen, vilar så gott det går under natten, Totil går till dagis på morgonen, vi åker in och föder barn, mormor och morfar hinner hit och hämtar Totil på dagis, och kan komma och titta på bebisen på eftermiddagen. Så kan pappa åka hem sedan, jag och bebisen kanske stannar en natt. (Jag kan också tänka mig att åka hem direkt, det beror ju på hur man mår).

Ja, det blir nog bra. Vart kan man ringa för att beställa sin idealförlossning? ;o)
 

det

Skrivet av  Myzan & Co
var en smart plan med dagis :)

båda mina förlossningar har juh börjat vid kl.3.30, men som sagt, går det lika fort som med Felix så hinner vi inte vänta tills dagis öppnar kl.7 *skrattar*

hoppas att vi båda lyckas tajma med dagistider denna gången ;)

kramelikram
 

Vi har ju turen att ha

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
både mormor, morfar, morbror, farmor, farfar, faster & farbror inom 30 min, dessutom hade vi en familj på dagis som hade kunnat ställa upp. Plus att jag hade en kompis som t o m skulle ha följt med mig på förlossningen då Stefan åkte iväg på tjänsteresa ca en månad före bf.
Så mormor & morfar kom på morgonen (först värken kom vid 04.30 och jag ringde dem vid 06.30) och så lämnade de vagn och nycklar på dagis (som ligger 2 min gångväg från oss) så hämtade faster och stannade hos Vendela tills stefan kom hem vid middagstid (evelina föddes ju 14.23). Vendela gick på dagis på dagarna så då var Stefan hos mig, då jag låg kvar 3 dgr på patienthotellet. Rekomenderar varmt att ligga kvar, vila upp sig och få igång amningen innan man åker hem plus att inte ta med sig syskonet upp på BB om de är under 3 år. När man är under 3 år har man inte begrepp om tid och oftast det som händer är att syskonet inte blir ledset för att de fått ett syskon utan för att mamman lämnas kvar på BB och så blir mamman ledsen för att syskonet är ledset och så sinar mjölken osv...... Händer definitvt inte alla, men kan vara ngt att tänka på. (jag grät som en stucken gris när jag pratade med Vendela i telefon)

Tycker att din lösning med grannarna är jättebra!!
 

vi

Skrivet av  Myzan & Co
har lite samma dilemma...
men det har löst sig på ett bra sätt, min systerdotter (21 år) som varit barnvakt många ggr ska flytta hem till Sthlm igen (har bott i Gävle) och ska bo hos oss till en början. hon flyttar hit nu i januari *ler*
annars så har vi grannarna och farfar 10 min bilresa bort som kan rycka in. sönerna är vana vid dem alla tre, gillar dom en massa + att de är pensionärer. grannarna har juh barnbarn så blöjbyte osv kan iaf frun i det huset *ler*
min syster bor 3 min bilresa bort men både hon och hennes make jobbar juh så det är inte säkert att de kan beroende på när det händer...

när Felix föddes så var vi juh hemma hos min mamma på Åland så då var det juh bara att åka in - mamma var ledig just den måndagen tom.

min andra förlossning gick oxå\' fort, första känningen kl.3.30, väckte maken strax innan kl.6, ringde BB vid kl.6 och då fick jag första krystvärken hemma i mammas hall.
parekerade bilen kl.6.55 och kl.7.14 e Felix född!

så jag känner att jag kommer att åka in direkt vid första känningen denna gången för att vara säker, vill juh inte föda bäbis i hallen eller bilen direkt...
därför är det viktigt att man har nån nära liksom!

prata med grannarna och kanske träna lite, alltså grannarna e hemma hos er och ni åker iväg en sväng så Louise "vänjer" sig litegrann.
hon kommer juh säkert bli lite ledsen när ni åker men det får man nog räkna med. sen kommer ni juh hem igen och den dagen då i åker till förlossningen så kommer juh farmor så snabbt hon kan och tar över!

hoppas du fattar nåt av mitt lååånga svammel *skrattar*

kramar från oss
 

Låter väl bra?

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag tror det blir jättebra med grannen så behöver vare sig ni eller farmor känna sig stressade.

Vi har ju tonårsdottern som kan ta lilleman några timmar tills avlösning i form av farmor kan komma. Det kan ju ta ett tag för man vet ju iten hur förlossningen passar in med skoltider eller arbetstider för barnvakterna.

Förlossningen med Patrik tog 4 timmar från första värk så jag har hotat med BM med att åka in nån vecka i förväg för vara på sökra sidan. *L*
 

Vi hade ju tur...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... Min bror och hans flickvän bodde hos oss när Selma föddes eftersom de stod utan bostad. Vi hade iofs bestämt att mamma skulle komma ändå eftersom hon har bättre kontakt med Elias. (Han var ju lika gammal då ungefär som Louise kommer att vara när Ytte tittar ut)

Jag oroade mig MASSOR innan hur det skulle bli om jag fick värkar när jag var ute med Elias någonstans, eller ensam hemma etc. Till slut förlikade jag mig med tanken att det faktiskt skulle kännas ok att ta med honom till förlossningen. Trots allt.

Som tur var fick jag värkar strax efter 23 men ringde ingen eftersom jag inte fattade att det var "på riktigt". Efter en timme ringde jag både mamma och förlossningen för då visste jag att det inte var förvärkar iaf. När kl var runt halv två hade jag lyckats skölja schampot ur håret (fattar inte varför jag skulle tvätta håret?) samtidigt som jag fick krystvärkar. (Hjääälp!) Vi mötte mamma i dörren och åkte iväg. Vi hann vara 19 min på förlossningen innan Selma föddes så det gick ju rätt fort.

Jag "visste" att det skulle gå fort, kände det på mig, och om du misstänker samma sak så åk in/agera(ring vid första minsta känning för det kan gå FORT när det väl sätter igång.

Kram å lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv