Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej på er alla! *långt*

Skrivet av Cecilia med Tyra och Svante
Det var ett tag sedan jag var här. Eller rättare sagt ett väldigt lååångt tag sedan jag var inne på ankomst 2003/03. Jag vet att en del av er minns mig *ler* men säkerligen så är det många här som inte har en aning om vem jag är. Så här kommer en liten presentation.
Jag heter Cecilia är gift med Filip och mamma till Tyra snart fyra år och så lilla Svante som är född mars 2003. Jag jobbar som skådespelerska, nu senast med julkalendern "Höjdarna" där jag bla spelade Ester och Luleå.
Vi bor trångt på Södermalm tillsammans med våra två mycket små hundar och letar febrilt efter en större lägenhet.
Under graviditeten med Svante, dvs december 2002 så insjuknar Tyra i diabetes. Det är 2% chans att även Svante ska bli drabbad han med. Så när jag orolig som man är, tjatade på sjukhus personal att kolla, fick jag bara till svars att så små barn inte får diabetes. När sedan oron tog överhand så kollade jag Svante själv, han var då precis fyllda fem veckor. Så klart hade han diabetes. Så tiden efter det har varit tuff. Men i jämförelse med annat, så har det fungerat. Jag har varit oerhört lycklig stundom och verkligen superledsen andra dagar. Jag har tyckt att livet varit så orättvist. Jag har levt mitt liv som barn till två missbrukare. Räckte inte det? Men nu när allt faktiskt rullar på, när allt, eller nästan allt går som på rutin, kan jag tänka (och det trodde jag aldrig att jag skulle), det kunde vara värre och vilken tur att dom hamnade hos mig. Jag som är van att alltid vara på min vakt, ha kontroll och vara noggrann. Vilken tur att just Svante hamnade hos oss som hade all "utrustning" hemma, så jag kunde kolla honom, för ett sådant litet barn kan dö på bara två tre dagar utav oupptäckt diabetes. Nu får ingen bli orolig, eller jo det är klart att ni får, men risken är oändligt liten att man insjuknar så liten. Bara en på flera tusen. Men mina barn är speciella. För dom är ju mina *ler stolt*
Fastän allt just nu är under kontroll kan jag inte låta bli att oroa mig för hur deras liv kommer att se ut, hur ska det bli när dom börjar skolan, när dom blir tonåringar, dricker alkohol, vill skaffa barn osv. Båda barnen går på dagis. Ett superdagis. Jag kan slappna av nästan helt när dom är där. Så vi vill inte till något pris byta dagis, så vi letar lägenhet i området och hoppas på att flytta under våren. Annars så är jag för tillfället arbetssökande, bebislängtande, yoga:nde, trött, kär och ledsen över katastrofen i Asien. Tyra är sjuk och Svante på bättringsvägar, jag hör hur dom snarkar lite förkylt. Filip sitter i köket och målar och hundarna myser i soffan. Om jag någonsin kan avluta detta inlägg så ska jag nog gå och lägga mig *ler* Hej igen, iallafall!

/Cecilia
Svar på tråden: Hej på er alla! *långt*

Jag kommer ihåg dig.

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Svante hade en jättefin grå kofta/tröja på sig när vi hade vårträff på rosendals trädgårdar. *L*

Kul att höra att det är bra med er. (Jag har nog kvar bilder på Svante i sin kofta om du vill ha). Skönt att barnen hamnat på ett bra dagis. Det är så viktigt att kunnakänna sig trygg när man lämnar bort sina barn och framför allt när de har nån form av specialtillstånd som kräver övervakning.

Min stora tjej har Astma, allergier, psoriasis och migrän. När livet är stressigt för henne så försämras alla hennes tillstånd Nu är hon såpass stor att hon själv kan sköta de problem som uppkommer, men i glappet mellan barnomsorg och mognad så hände det ettt par gånger att jag fick kasta mig i en taxi för att åka hem till henne då hon fick astmaanfall innan skolan började.

Jag tyckte jag kände igen rösterna för Ester och Luleå, fast det är kanske från nåt annat barnprogram med?

sina barn som haft sin diabetes hela livet är ju vana att sköta sig när de blir större. Klart att det finns risker som är extra stora för dem när det gäller alkohol, men man kan inte försäkra sig mot allt. Man gör sitt bästa när barnen växer upp för att de ska bli förståndiga och snälla människor när de blir stora. Mer kan man inte göra som förälder.
 

Hejsan Maria

Skrivet av  Cecilia med Tyra och Svante
...kul att vara ihågkommen:) Tröjan du nämnde har min kompis mamma stickat till min dotter. Nu har min kompis fått en egen liten bebis:) Han kom den 18 december och jag har ännu inte kunnat träffa honom pga förkylningar:(

Min andra kompis fick en liten flicka på julafton, så var jag inte beissugen redan innan så kan jag ju tala om att jag är det nu *ler*

Grattis förresten till den lilla i magen. Vad spännande. Tänk att Patrik ska bli storebror. Jag tycker att Svante är en sådan liten kille, men Tyra var ju faktiskt bara precis två år fyllda när Svante föddes.

Jag skulle väldigt gärna få bilderna på min prins om du har dom. Supersnällt.

Jo, jag dubbar ju en del filmer, så tittar du på Bollibompa så lär du nog ha hört min röst. Jag gör däremot inte rösten till Luleå, utan spelar henne bara. Men tjejen som dubbar Luleå har ju bara min röst att referera till så hon härmar den och mitt sätt att prata så ibland tror jag själv att det är jag:) Ester däremot och tvättbjörnar, ekorrar m.m gör jag röster till. Vi har ju spelat in en serie också som kommer på tv snart.

Hoppas att vi kan ses snart.

Hälsningar
Cecilia
 

HAr du nån mailadresss

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
jag kan skicka till? Annars kan du maila mig på [email protected] så svarar jag dig och skickar med bilderna.
 

Min adress är:

Skrivet av  Cecilia med Tyra och Svante
"[email protected]"
Vad supergulligt av dig!
 

Hej Cecilia!

Skrivet av  Marita m Josephine
Det var länge sedan, jag har tänkt på er! Hoppas att ni hittar en lägenhet och jobb! Det kanske börjar röra sig på lägenhets- och arbetsmarknaden nu äntligen. Jag märker i mitt jobb av att företagen har börjat att gå mycket bättre så de kanske börjar anställa snart. Vistt är det fruktansvärt med Asien, jag ränker på alla barn som förlorat föräldrar och föräldrar som förlorat barn. Jag vet inte hur man skulle orka leva vidare om man drabbades.

Ha det så bra! kram
 

Hej Marita...

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
...nu när jag har hittat hit igen ska jag föröka var lite aktiv här inne.

Hur har ni det?

Kram, kram
 

Det är full rulle

Skrivet av  mackan
med 3 barn - det är större skillnad än jag trodde. Det är ju en vuxen för lite. Visst är killarna rätt så stora 6 och 8 år men de behöver sin tid med läxor, aktiviteter och diverse också. jag önskar att man kunde arbeta 50%. Det vore så skönt. Men det är kul, jag är så glad för alla mina barn. Visst är det roligt med våra minsta nu när de lär sig ord, josephine är som ej papegoja just nu.
 

Heeej! *vinkar glatt*

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Att jag inte har glömt dig vet du ju redan men jag ville bara hälsa dig välkommen tebax ändå! ;-)

Vi är många här som har saknat dig och undrat hur ni mår och hur det har gått med barnen och det känns skönt att höra att ni mår rätt bra, trots allt.

Hoppas verkligen vi kan träffas snart!
Kramar i mängder
 

God kväll!

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
Kom nyligen hem från Yogan och jag är verkligen dötrött. Har inte tränat på flera veckor pga förkylning. Det märks, jag är helt slut:) Det ska bli gott och sova.

Vi ses, kram
/Cecilia
 

hej hopp

Skrivet av  Myzan & Co
japp, jag minns dig :)

trist med diabetes, men tur i oturen att du redan hade allt hemma och vanan inne så du kunde kolla upp Svante själv!

vi kollade kalendern i stort sett varje dag, killarna ääälskade den!
var inte du med i nån föreställning på Grönan i somras, eller minns jag helt fel nu???

håller tummarna att det ordnar sig med jobb och lägenhet!

här e väl allt som vanligt. jag väntar vår helt oplanerade trea och har bf 28/2. på 2 UL har det sett ut som en liten flicka, men helt säkra är vi juh först när bäbis bestämmer sig för att titta ut *ler*
sönerna är riktiga hulliganer och går på dagis som de älskar. känns bra att bo i Sthlm där man har 30 tim dagis per vecka då man är föräldraledig. dom skulle aldrig i livet stå ut med att vara hemma med mig hela dagarna!
jag är sjukskriven på 100% sen 28/10 pga av hemsk foglossning, något som är helt nytt för mig trots att detta är min tredje grav.
har tappat ungefär hälften av mitt hår (tappade inget då jag väntade killarna) samt att jag fått en del jättesnygga bristningar (fick 2 små med Felix) - e övertygad om att tjej-hormonerna gör sitt till *suck*
nåja, vad är väl en bal på slottet *skrattar*

kramar från oss
 

Hej du!

Skrivet av  Cecilia med Tyra & Svante
Ååå vad spännande med en liten till. Visst blir man ju glad för vilket kön det än blir, men man kan ju ibland inte låta bli att hoppas på en liten pojke eller flicka. Jag ville så gärna att Svante skulle vara en pojke, men det vågade jag inte riktigt säga. Men så fick jag som jag önska. En liten tjej och en liten kille.

Nä, det var inte jag som var på Grönan i sommras, kanske tänker du på Sara som också jobbade med Bollibompa. Hur som så slet vi i studion hela sommaren.

Kram, kram och klapp på magen.

/Cecilia
 

Hej tjejen!

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
Nej, du är definitivt inte glömd, inte av mig i alla fall!!!
Ser fram emot att träffa dig i morgon och prata strunt kvällen lång.

Välkommen tillbaks, vännen!!

KRAAAAAAM
 

Tack för i går!

Skrivet av  Cecilia m Tyra & Svante
Jag hade supertrevligt och är hur trött som helst i dag. Hoppas att vi gör om det här snart igen:)

KRAM
 

Klart vi gör!!!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
*bestämmer*

Tack själv! Det var jättekul!

Kram
 

Klart

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida
att jag kommer ihåg dig.
Har ibland funderat på hur det går för er.
Skönt att ni har ett sånt bra dagis så att ni kan slappna av ordentligt när barnen är där.
 

Hej Annica!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Länge sedan! Hur mår ni? Hoppas allt är bra!

Kram
 

Jodå

Skrivet av  Annica med Hanna, Anton och Ida.
Det är bara bra med oss, lite rörigt med husrenovering och sånt.
Det blir lite mycket när man ska hinna med jobb, barn och renovering, men så småningom blir vi väl färdiga.
Har börjat fundera på att komplettera till gymnasie lärare på distans, men vi får väl se hur det blir med det.
 

Kul...

Skrivet av  Cecilia m Tyra & Svante
...att var ihågkommen:)
Ja, det är verkligen en lättnad att det finns någon stans som mina barn kan vara där jag slappnar av kan koppla bort sjukdomen för en stund. Så vi vill som sagt hålla hårt i detta superdagis:)

Hur har ni det? Nu känns det inte som om det skulle bli en sådan stor omställning i fall vi fick ett tredje barn, men om jag uppfattad dig rätt så är det en stor omställning?

Oj, nu kissar hunden på matten *suck* Har suttit för länge vid datorn *skäms*

Kram så länge
 

Hej på dig

Skrivet av  Cajo med Louise
Visst kommer jag ihåg dig, men du kanske inte kommer ihåg mig?
Jag heter Carina och har en flicka som heter Louise, vi har varit på bland annat kulturhuset samtidigt som dig. Louise var väldigt tidig med tänder, en riktig liten babyhaj, om det får dig att minnas.

Ett bra dagis är jätteviktigt, men för er är det ännu viktigare eftersom också sjukdomsdelen måste fungera bra, förstår att ni inte vill byta. Hoppas ni hittar en större bostad i närheten även om det är en nål i en höstack. När man minst annar det brukar saker ordna sig :-)

Louise går på dagis i stan, jättenära mitt jobb. Vi fick ingen plats nära bostaden i Bromma så vi valde själva att leta i stan. Vi trivs också så himla bra, Louise har verkligen fått haft ett bra första dagisår. Vi kommer dock att byta till hösten eftersom mitt jobb ska flytta och då fungerar inte logistiken längre.
Det verkar som vi får plats där vi bor och nu när Louise gått ett år på ett litet familjärt en-avdelnings känner jag att hon kommer klarar det stora fyra-avdelnings som vi har i vårt kvarter bra. (hönsmamma är även jag)

Sköt om dig och familjen Cecilia.
Kram
 

Artiklar från Familjeliv