Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Assistentproblem

Skrivet av Anders
Hej,
Vi har en kille som är 10 år och har RMB. Han har assistent i skolan och nu har problem börjat dyka upp kring vad assistenten egentligen ska göra. Man pratar på skolan om honom som "extra resurs", medan vi pratar om honom som elevassistent. Båda begreppen finns ju i skolvärlden, men vad är skillnaden? Vi borde ju naturligtvis veta vilken typ av assistent vår grabb har men hittills har det inte känt viktigt med korrekt benämning. Nu när skolans resurser krymper allt mera blir det genast mycket viktigare att bevaka de rättigheter vi och vårt barn har. Finns det nån som kan reda ut begreppen?
Anders
Svar på tråden: Assistentproblem

Liknande problem

Skrivet av  RMB-mamma
Jag har liknande problem med min dotter(10 år RMB) och assistansen i skolan.Ett har jag lärt mig,och det är när assistenten bli resurs i arbetslaget är det min dotter och hennes klass som får ta första smällen.Assistenten som skall överbygga problemen som handikappet för med sig blir helt plötsligt vikarie i arbetslaget.Ledningen i skolan tycker att om en klass står utan lärare vid tex. sjukdom har man tagit assistenten från klassen,de har ju ändå en lärare.Hur ni har det vet jag ej, men vårat lärarlag är ALDRIG fulltaligt.Många är småbarnsföräldrar eller långtidsjukskrivna.Kämpa för att få det på papper att han SKALL ha ELEVASSISTENT oberoende av lärarsjukdomm.m.Jag har nu blivit lovad en assistent som skall vara i klassen till 100%.Jag har inte fått det på papper än,beslutet togs förra vecka.Jag bryr mig egentligen inte om vad de kallar "hjälpen" men det är våran lagliga rätt.Benämningen på assistansen skiftar i landet och även inom komunen.Det tror jag beror på att våra komungubbar/skolledningar är så otroligt oinformerade och ointresserade.Det är bara budgeten som gäller.
Det viktigaste är nog att när man fått ett bralöfte skall man kräva det skriftlig ,då kan de inte säga att man man misstolkat löftet eller liknande.
Jag har fått massor av bra information via länkarna påRBUs hemsida.Skolverket och Specialpedagogiska institutet har bra information.Man kan läsalagar och skriva egna frågor.
Jaghar även kontaktat rektorns chef och mailat komunpolitiker om situationen för min dotter.Det lönar sig att"röra om i grytan".Förhoppningsvis blir det lättare för framtida föräldrar med samma problem i dettaområde.