Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

akut shuntstopp någon?

Skrivet av RMB-mamma
Har pratat med sjukhuset om min dotters huvudvärk.Vi skall nu tidigarelägga alla besök angående shunten.Vad jag nu undrar är om det nu skulle bli ett stopp innan vi varit där,vad händer?Går det fort när det blir stopp?Den där månskensblicken de talar om när kommer den?Kräks barnet?Mycket huvudvärk?Vattensamlingar som blir synliga?
Svar på tråden: akut shuntstopp någon?

Akut shuntstopp

Skrivet av  kika
har vi haft några gånger.
Senast för fyra månader sedan, pojken blev då helt frånvarande, tydligen hemsk huvudvärk, mycket trött, solnedgångsblick minns jag inte om han hade. Vanligt är också häftiga kräkningar, (har inte vår pojke haft)
Vattensamlingar kan också synas runt shunten, men jag tror det beror på var stoppet är, då katetern ovanför slangen haft stopp har det inte synts någon vattensamling och han har blivit dålig mycket snabbt. Då stoppet varit i katetern nedanför själva shunten har det blivit någon sorts vattensamling runt shunten och han har inte varit så dålig (inte lika snabbt åtminstone)
 

Kaskadkräkningar

Skrivet av  Tim\'s mamma
utan uppehåll brukar vara ett tecken.

Vår son har haft shuntstopp, och läckage ett antal ggr, men har tack och lov bara hunnit bli riktigt dålig 1 gång.

Oftast är förloppet långsamt, men ju fortare man kommer under behandling, är ju klart dessto bättre,
mindre risk för framtida men då.

Tim har haft shunt sen 2:ra levnadsdygnet och är nu 10 år.
 

Artiklar från Familjeliv