Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ansvara själv över rik-tider!

Skrivet av Ny!
Är nyfiken på om nån´vill dela med sig av hur det fungerat att överföra ansvaret om rik-tiden på barnet?
Funderar själv på när det är lämpligt, men det känns som att det egentligen är så stora krav hela tiden...
Svar på tråden: Ansvara själv över rik-tider!

rik

Skrivet av  evany
hej vår dotter har gått i kiss-skola på ks. där har hon lärt sig grunderna, sen är det öva och öva. tålamod och tålamod. vi har nu övat i ca 2 år (i bland en gång om dagen, ibland inte alls) och hon har klarat av det själv ca 15 gånger, då är lyckan stor. det gäller att inte göra för stor grej av det hela. jag tror inte att hon kommer att klara av det hela helt själv på fler år, hon är nu 7.5 år. det är viktigt att barnen får utvecklas i sin takt och att inte kraven blir för stora, det händer ju så mycket hela tiden och de ska ju också hinna leka och göra andra saker. en vacker dag så klarar de av det. en dag är de också stora och flyttar hemmifrån, tiden går fort.
 

Rik-träning

Skrivet av  Ny!
Hej själv! Min dotter började också träna i den åldern, har varit inlagda veckovis för att hitta rätt hjälpmedel och träna. Först gick det så bra att hon själv rikade två-tre ggr/dag men efter en op. så har hon fått det svårare och nu försöker vi börja igen...inte så lätt vill jag säga med en trotsig tjej!Målet är ju (hoppas jag) att bli oberoende av assistent helt och hållet...tycker själv det är en privat bit som hon inte ska behöva lämna ut sig till någon för...hoh själv tycker nog det är jobbigt om kompisar får veta!
 

Artiklar från Familjeliv