Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vikt diet och allt sådant.

Skrivet av RMB-mamma
Jag har som ni säkert vet en dotter på 11 som nu har fått en rejäl mage.Viktökningen har kommit nu sista året lite drygt.Svårt att veta når en rund tjej går över till att bli för rund.
Vi skall till dietist och någon doktor för att kolla ämnesomsättningen (antar jag) och vad som är "normalt".Finns det någon som gjort detta och vad hände sedan???Får vi anvisningar om bra och dåliga saker att äta och hur jag skall laga maten?
Hur är det att ha ett barn som skall äta "speciell kost"?Om det nu är så man kommer till rätta med problemet.
Dottern har nu fått sina glasögon och jag är 3000kr fattigare.Nu kommer hon inte ihåg att hon ska ha dem på näsan.Hon tycker att det är jättekul att skjuta ned glasögonen på näsan och titta över bågarna.Gammelmormor vid 11!!!
Svar på tråden: Vikt diet och allt sådant.

Jag är en tjockis

Skrivet av  peter56
Jag är en tjockis, har en riktig gubbmage helt enkelt. Men jag började inte få viktproblem förrän jag var
i 25-årsåldern. Men jag äter också alldeles för mycket godis och kaffebröd så jag får ju skylla mig själv, och är nog lite för fet för att det ska vara bra för min hälsa. Jag ska försöka att skärpa mig på den punkten. Men jag har ingen erfarenhet av att anlita en dietist. Jag har heller aldrig kollat min ämnesomsättning.

Glasögon har även jag. Jag tror att jag fick mina första glasögon då jag gick i tredje klass. Min lärare upptäckte att jag inte såg när han skrev på tavlan i klassrummet. De första åren använde jag endast mina glasögon inne i klassrummet då jag skulle kolla på "svarta tavlan". Men i sjuan upptäckte jag att jag behövde använda dem även utanför klassrummet. Och sedan dess har jag ständigt burit mina glasögon. För cirka 6-7 år sedan fick jag även skaffa särskilda glasögon att använda vid datorn, s.k "terminalglasögon". Men det är väl att betrakta som en åldersgrej, många i min ålder måste ju börja använda läsglasögon.
 

mat!

Skrivet av  Jonathan
Ännu har jonathan inga problem,men jag vet att det kommer.Än äter han ju mest välling,men han är inte mager ändå.Hans storasyster är mullig,hon älskar all mat och godis.Så vi försöker tänka på vad vi lagar och bara lördagsgodis,men det är svårt.