Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

slalom

Skrivet av evany
har precis kommit hem från en fantastisk vecka i fjällen. dottern som är snart 8 och använder underbensortoser har åkt slalom hela veckan, det känns så fantastiskt att hon klarar av det. men man får verkligen ingenting gratis, jag och min man har slitit hårt för att hon ska ta sig ner för de enklaste backarna, men nu kammar vi in vinsten = en lycklig unge som älskar att åka slalom!
Svar på tråden: slalom

slalom

Skrivet av  hannaha
Hej!
Evany,du som skrev att din dotter hade åkt slalom med underbensortoser.Jag har själv en dotter som är 9 år och som använder underbensortoser.Vi ska upp och prova åka slalom v 14 och tar tacksamt emot tips.Behövde man anpassa pjäxorna med en klack och/eller använde hon några speciella stavar eller annan hjälp?
Skriv gärna tillbaka!
 

slalom

Skrivet av  evany
hej, vår dotter använder inte skenor i slalompjäxorna, eftersom pjäxan är som en stor stödskena tyckte inte sjukgymnasten och ortopeden att det skulle behövas. det fungerar utmärkt utan. ett tips är att ha en nyare modell på pjäxorna eftersom de är bra isolerade, ett par yllestrumpor är också bra eftersm dottern ofta har kalla fötter. när dottern åker där det är lite brantare så åker vi bakom och hon har ett sele på sig och vi har ett snöre och bromsar med (hundkoppel på rulle är perfekt)det största problemet är när hon ser att det är stora höjdskilnader. ett ytterliggare tips är att förse barnent med godsaker i fickorna så att man kan ta lite välförtjänta pauser. vår dotter har gått i huddinges handikappslalomskola ett år, det var mycket bra för henne att slippa mamma och pappas instruktioner. det bästa tipset är väl att ha roligt tillsammans och inte ställa för höga krav, det gäller att ha tålamod. lycka till och skriv gärna hur det gick
 

Artiklar från Familjeliv