Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra länder...

Skrivet av Hönan Agda
Hej på er! Finns det någon som har kunskap om hur barn med mmc "behandlas" i andra länder? Läste nyss på en sida från Norge och tycker att de verkar ligga före oss...både när det gäller fysiska problem med handikappet och skolan...
Svar på tråden: Andra länder...

inte just om mmc

Skrivet av  lisa
men vad det gäller funktionshinder överhuvudtaget. Vi tror ofta att Sverige är lång framme, men det beror på hur man ser det. När det gäller tillgänglighet t.ex är USA långt före, men har inte vårt socialförsäkringssystem. T.o.m. länder som Sydafrika ligger långt före Sverige inom vissa områden. T.ex. finns i regeringsbyggnaden en sakkunnig på handikappfrågor som har rum bredvid predidenten och som man alltid måste rådfråga innan viktiga beslut tas. Också i deras regering ingår flera personer som själva har funktionshinder och detta i ett land som inte för så länge sedan hade rasförtryck. Naturligtvis finns det stor nöd och fattigdom också som drabbar både handikappade och andra. Men ändå visar detta att man tar seiöst på "handikappfrågor", vilket man inte alltid gör här.
Norge vet jag inte så mycket om men har för mig att de ligger långt framme då det gäller neuropsykologiska svårigheter. Finland är också ett land som utvecklats tror jag både inom neuropsykologi och inom "syn" Så jag tror inte alls, vilket många tror, att vi är bland de bästa när det gäller funktionshinder. Kanske har vi varit detta men inte längre, men detta är bara min uppfattning.
 

Artiklar från Familjeliv