Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

mest till RMB-mamman

Skrivet av lisa
Har försökt bidra med något i "våra barns skola" och funtionshinder i skolan. Finns mycket att göra ang. synsätt och förhållninngssätt och att inte bara se problemen utan istället se våra barn som en tillgång i skolan och att de, med sina erfarenheter har mycket att ge andra barn.
Jag tolkade också in några inlägg där som negativa, men vet inte om det beror på som du skrev att det är svårt med nyanser då man skriver, eller om vi är extra känsliga eller om det är rätt så som vi uppfattar det?
Svar på tråden: mest till RMB-mamman

Intressanta inlägg om skolan

Skrivet av  RMB-mamma
Jag vet inte om jag (man) är extra känslig.Jag är bara så trött på att skola,ledning och personal i allmänt säger en sak och gör raka motsattsen.De säger att de följer lagarna men rektorer säger "om du väljer denna skola ska du veta att barnet inte kan få några resurser pga ekonomin".Sluta att hyckla.Antingen ska de slåss för eleverna och kräva pengar så de kan följa lagen eller hjälpa föräldrar att belysa problemen.Jag saknar helt enkelt skolpersonal med "stake i" om du förståre vad jag menar.Om skola efter skola skulle ställa sig upp och tala om hur det är skulle grupptrycket få en och annan politiker/tjänstermann att trolla fram pengarna,om inte annat för sin karriärs skull.
Det är svårt att alltid uttrycka sig i inläggen och ibland läser man kanske in saker som aldrig var tänkta av skrivaren.Fast jag kan uppleva att det kan ställa saken på sin spetts och få igång en bra disskution.I detta fallet kanske "lärare" fick stå i skottgluggen mer än han tänkt sig.
Hoppas vi kan fortsätta att skriva om skolan och våra barn.


 

menar inte

Skrivet av  lisa
att det är fel att vara "extra känlig" utan tvärt om att det är naturligt och bra att vi är det och reagerar mot de orättvisor och dåliga synsätt som inte sällan drabbar barn och vuxna i skolan och överallt annars i samhället. Därför tror jag vi har lätt "att läsa mellan raderna" om det sen är fel eller rätt tolkat låter jag vara osagt.
Jag tror också det är bra att man inne på "våra barns skola" berättar lite om verkligheten ur en förälders perspektiv och erfarenheter, förhoppningsvis kan det väcka lite tankar hos någon.
Skönt i alla fall att din flicka har det bra i skolan nu, för det har hon väl fortfarande?
Jag har precis samma erfarenheter som du av att ha fått kämpa i skolan för till slut få igenom den utbildning och skola som passade, fick ta till ganska fula trix (givetvis hade det med ekonomi att göra ingen frågade vad som var bäst för honom) men det skäms jag inte för.
 

Artiklar från Familjeliv