Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga!

Skrivet av Tusse
En klasskompis till min dotter har ryggmärgsbråck.
Hon har assistent i klassen och kör runt i en permobil.
Min dotter och denna tjej (båda 7 år) kommer väldigt bra överens och vi har funderat på att bjuda hem henne någon eftermiddag/helg.
Nu till min fråga:
Är det nått speciellt jag bör tänka på?
Jag vet liksom inget om RMB.
Hur fungerar tex toabesök? Behöver hon hjälp med det?
Jag vet att jag borde fråga föräldrarna men jag tänkte mjukstarta med att kanske få lite info av er...
Svar på tråden: En fråga!

Oops...

Skrivet av  Tusse
.. borde nog ha läst lite mera här innan jag skrev.
Såg just här nere att endel märks det inte på och endel har stora motoriska problem.
Blir nog svårt att få ett svar då... blir till att fråga föräldrarna :)
 

Våga fråga...

Skrivet av  Hönan Agda
är väldigt viktigt..tycker jag! Vi har väl aldrig fått känna att föräldrarna funderat så mycket över vår dotters rmb, och upplyser väl aldrig om det inte "faller sig naturligt". De flesta rmb-barn har ju iaf toatider var tredje eller fjärde timma...ibl blir det inte lek mer än tre timmar, annars om det fungerar praktiskt så har vi åkt och rikat hos kompisen (en del barn kan själv) för att det ska bli fler timmar...möjligheten att ta sig fram varierar ju stort för de här barnen...så...våga fråga mer...jag har iaf aldrig tagit illa upp!
 

jag

Skrivet av  Tusse
får ta och höra med föräldrarna vad de tycker, vi har ju normalstora trösklar samt rättså stora ytor och jag vet på skolan har hon inte permon inne utan en minirullstol så den vore ju lämplig att ta hit.
Jag vet även att hon kan gå med hjälp (sett hennes pers ass hjälpa till).
Frågan är ju bara om flickan vill och vågar.
Hon är lite blyg och tillbaka dragen så det krävs ju att jag vinner ett förtroende hos henne först.
Mest lämpligt kanske är att min dotter ringer och hälsar på i hennes hem till att börja med...
 

trvligt

Skrivet av  lisa
att flickorna kommer bra överens. Det som hönan Agda skriver är väldigt klokt. Flickan och föräldrarna blir säkert väldigt glada över inbjudan. Kan bara tillägga att ta hänsyn till hennes funktionshinder, men tyck inte "synd om". Barnen lär sig också tidigt själv att be om hjälp om de behöver (varierar förstås med ålder och personlighet). Min uppfattning är att ofta har de bra lösningar på saker och ting själva men att omgivningen glömmer att fråga.
Om hon har permobil som enda förflyttningshjälpmedel måste ni ju rent praktiskt ha det någorlunda tillgängligt men det där har du väl redan tänkt på.
Hoppas flickorna får det trevligt tillsammans. Du kan väl berätta hur det har gått?
 

Jo det

Skrivet av  Tusse
är väldigt skoj, det jag sett och hört om tösen har bara gett mig en positiv bild av henne =))
Klart jag tycker synd om henne i hjärtat, men det är ju inget jag visar.
Har jobbat med handikappade människor och har igenom det lärt mig att man kan inte sitta och ha medlidande hela tiden utan istället tänka positivt och vara uppmuntrande.
Som jag skrev ovan så tänkte jag att det kanske är lämpligast att min dotter åker hem och leker hos henne den första gången bara för att de får testa vara tillsammans på fritiden med.
Tror denna tös skulle uppskatta det mycket (min tös med) bara för att jag har fått för mig att hon inte har så många kompisar på fritiden.
Sen måste jag berömma min flicka som verkligen ställer upp på denna tös och hjälper henne, försvarar henne och allt.
Min tös satt i rullstol några veckor efter ett benbrott så jag tror hon har fått en liten insikt hur det känns att inte kunna gå så bra, jag är glad att hon inte ser denna tjej annolunda motför andra barn och skolan med pers.ass ställer verkligen upp och fixar det mesta så hon kan vara med på bad, skogsutflykter och liknande saker.
Hon blir inte behandlad annolunda... hon är precis som de andra barnen vilket främjar för hennes framtid när hon växer upp...
 

Artiklar från Familjeliv