Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej på er!

Skrivet av mamaK
Har inte skrivit här på säkert ett år, så jag börjar väl med en presentation!
I aug 02 fick jag och min sambo vår efterlängtade prins.
Dock hade han en bulle vid ryggslutet som visade sig vara ett rmb.
Opererades när han var fyra månader och har sedan dess haft stora problem med förstoppning samt rikas var 3:e h.
Nu har vi världens goaste tvååring som springer omkring och är glad nästan jämt.
Det största problemet nu är magen...

Hur har ni/era barn det?
Fick nya direktiv idag om tarmsköljning varje dag, men han får så ont av slangen.
vad gör man???
Vi skulle få prova en tunnare variant, men det bär en emot när man vet att det slutar i smärta och gråt.

Sist pratade sjukhuset om en op där man använder sig av blindtarmen.
Man får som en extra navel och sköljer via den.
Någon som har erfarenhet av den?
Dock kunde man bara göra den när barnet var tidigast sex år....

Kände att jag ville skriva av mig lite, och om ni har lust att "prata" så blir jag glad!

Ha det gott alla ute i höstrusket
Svar på tråden: Hej på er!

Så här gjorde vi

Skrivet av  RMB-mamma
Dottern är nu 12 år och har alltid varit mer hård än lös.
När vi stekte pannkaka strödde vi linfrön på precis innnad vi vände pannkakan.Det var inga problem,när de inte syntes åkte linfröna med.Vi använde oss även av laktulos.Eftersom det är en sockerlösning måste man tänka efter när på dygnet det passar.
Dottern reagerar fortfarande mycket starkt på gröna oliver,rödbetor,pepparkakor.Detta får hon endast äte lite av med längre mellanrum.Nu äter de flesta barnen inte oliver,men nyttigt är det.Så länge man är liten och har blöja går det ju bra "bara det kommer ut",sen blir det svårare.
Detta att använda tarmar har jag hört talas om.Då har det varit andra delar av tarmsystemet och cancer har varit ett problem.Vad jag hört.
Vi hade även mycket bengympa för att få magmusklerna att arbeta.
Det är vad jag minns i skrivande stund.Lycka till.
 

hej igen

Skrivet av  mamaK
Min son får laktulos i vällingen varje morgon samt daglig hjälp med resulax.Trots detta sätter det sig långt upp i tarmen, och får vi inte ut det får han svårt att sova samt kväljer lätt.
Klyx hjälper inte alls för det far ut lika fort som det åkte in.
Vad har linfröna för verkan, lösande eller?
Vi har blivit tillsagda att undvika för mkt fibrer, och det är ju det som man tänker på när man vill få igång magar.
Hur som helst, tackar så mycket för svaren!!!!!
 

Linfrön

Skrivet av  RMB-mamma
När linfrön kommer i kontakt med vätska bildas det ett slemmigt skickt utanpå.Antar att det är detta som hjälper till.Tipset fick jag av min mamma som är barnsköterska och själv gjorde någon form av gröt till sig själv av linfrön och katrinplommon.Det fick stå och svälla över natten och såg inte gott ut.Dottern åt aldrig denna gröt.Hade nog behövt ta till tvångsmatning i så fall.Vilket naturligtvis är ett skämt.Förstår inte varför ni ska undvika fibrer,det är dem som får magen att arbeta.Sedan ett halvår är dottern mycket förtjust i äpplen.Detta har hjälpt magen bra.När hon var 4-5 år gjorde hon sitt-ups med sin pappa.Det började med att han skulle fixa till sin mage utseendemässigt och hon tyckte det var jättekul.Han höll i hennes ben/fötter och hon jobbade.Detta gjorde oftast mycket nytta,och det kom ut en hel del "gas".Hon tyckte det kändes skön,antar att hon kände sig uppsvälld.
 

Så gör jag

Skrivet av  peter56
Det är ju så länge sedan jag var barn så jag minns inte hur vi gjorde då. Men som vuxen kan jag säga att jag mår bäst om min mage är stenhård. I mina morgonrutiner ingår att sköta tarmen. Jag sätter på mig en tunn plasthandske på min högra hand och petar ut det som sitter i den yttersta delen av ändtarmen.

När jag är klar med detta så tejpar jag en dubbel kompress för analöppningen. Om magen är hård fungerar det oftast hela dagen, men skulle en olycka ske är det bara att uppsöka en toalett och ta bort kompressen. Är magen hård så blir det heller inga otrevliga fläckar i byxorna.

Mitt sätt att sköta magen kom en smart sjukgymnast på när jag var i tonåren. Då tyckte jag att det var jätteäckligt att stoppa handen i tarmen. Men nu är jag tacksam för det tips som jag fick av sjukgymnasten.

Mitt sätt att sköta magen är ju säkert ingen lösning på ett litet barn men fungerar bra för mig.

 

Hej Peter

Skrivet av  mamaK
Det var ju smart med kompressen!
Än så länge har han ju blöja, men man funderar ju lite på hur det blir i framtiden.
Tarmfunktionen är ju dock föränderlig så det är ju bara att hoppas på det bästa.
tack för svaret!
 

Tarmen

Skrivet av  peter56
Tarmen är för mig det värsta med rmb. Nu funkar det som sagt för mig, men det krävs att jag är stenhård i magen. Är jag inte stenhård så rinner det i stället helt okontrollerat ur mig. Eftersom jag inte känner när det ska till att komma något är det ju helt hopplöst. Då är det bara att sjukskriva mig och stanna hemma i lägenheten.

Du kommer säkert att hitta någon bra lösning för ditt barn. Jag förstår att du funderar lite om framtiden. Men till dig och andra föräldrar till handikappade barn säger jag, försök att ta en dag i taget och inte oroa er så mycket om framtiden. Jag förstår att det är lätt att säga och svårt att genomföra, men försök.

Lycka till med framtiden. Om det är något mer som du undrar över så delar jag gärna med mig av mina egna erfarenheter, antingen här eller via mail. Min e-post hittar du i min info.

 

Hej!

Skrivet av  molle
Vår lilla prinsessa är född i maj 2002 och henne rikar vi var tredje timme. Hon har även problem med "bajseriet". När hon var mindre gick hon ständigt omkring med bajs i blöjan vilket gjorde att hon fick röda sår i stjärten. Men sedan hon blev 1½ har vi gjort vattenlavemang på henne varje morgon. Vi använder bara vatten och lite salt i en påse som vi med hjälp av en tratt för upp i tarmen. Detta tog ett tag innan det började fungera som det skulle men nu går det relativt bra. De flesta dagar är hon "bajs"-fri resten av dagen (det kan komma lite mot kvällen).

Hoppas att det blir bättre snart!
 

...vilka bra tips

Skrivet av  mamaK
Linfrö verkar ju absolut vara värt ett försök, dock med tvångsmatning kan jag tänka;-).
Lite nyfiken på denna tratt och påse.
Själva blandar vi ca 2 liter vatten och salt i en bunke och för upp en grov kateter som vi sprutar in vattnet genom.
De perioder vi har gjort det varje dag (för att få igång magen) har det varit hopplöst.
Det är bara att stanna inne och byta blöja hela tiden.
De här goa tvååringarna är ju ganska medvetna om vad de vill och inte vill, så det svider ju i hjärtat när blöjan måste bytas för 15:e gången, istället för att få fortsätta leka!!!!
 

Artiklar från Familjeliv