Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pratat med Länsrätten och FK

Skrivet av RMB-mamma
Ärendet på länsrätten har några ännu äldre fall före sig.De vill gärna veta vad FK kommer fram till för det VB som nu ligger för prövning.Konstig att det skall spela in.
FK ringde och ställde frågor till mig.En del tycker jag så här i efterhand var konstiga.De undrade om jag hade hemsjukvårdsbidrag.Ska det nu helt plötsligt spela någon roll?De undrar vad hon har för eftermiddagsaktiviteter och hur långa skoldagaran är.För oss betyder det bara att vi tränar senare på kvällen eller har mindre tid för lek/tv.Smörja,tänja fötter och plåstra om samt toabesök måste ändå göras.Tänker jag fel?
Vissa saker är lättare.Hon rikar sig själv 9 av 10 gånger själv,men tiderna går åt skogen när hon surfar.Jag måste nu tjata på henne att röra sig.Hon sitter mer still nu när de flesta kompisarna sitter i rulle och alla vet hur rolig en tonåring kan vara.Man kan inte skicka ut henne att "leka".
FK frågade om mina arbetstider.Hur tolkar man det?Hon behöver inte barnpassning utan stöd att skaffa sig ett socialt nätverk.Detta är dyrare än för "vanliga" barn,och omständigare.
Jag antar att VB sjunker med ålder och att de klarar sig mer själva,men jag känner ändå att jag inte har råd med alla de skor hon behöver,byxor som skenorna nöter massa små hål i.Ni som har barn som blivit stora,hur har erat VB påverkats?
Antar att FK skickar sitt förslag nu i vecka.Det vore väldigt bra då jag inte fått något sedan augusti och det börjar bli riktigt tufft.
Svar på tråden: Pratat med Länsrätten och FK

länsrätten även här

Skrivet av  lisa
fast då gäller det handikapersättning. Sonen hade full handikappersättning flyttade och det sänktes av den nya försäkringskassan. Nu har han flyttat igen och nya kostnader, men dessa vill försäkringskassan inte godkänna. De har sina shabloner som de går efter men dessa verkar hemliga för trots förfrågan får vi inget svar. T.ex finns en shablon för merkostnader för färdtjänst, att dessa är olika beroende var man bor fattar tydligen inte försäkringskassan utan det är lika för alla. Likadant med flera andra kostnader. Eftersom överklagandet precis är inlämnat lär väl svaret dröja antar jag då jag ser hur länge RMB-mamman väntat.
 

Heja på!

Skrivet av  Hönan Agda
Känner igen mig när du skriver om att "allt som måste göras" beroende på handikappet fortfarande måste klämmas in i dagsschemat trots utökat antal timmar i skolan när man kommer upp i åldern. För min del har skolan blivit en avlastning, på dagtid, men på kvällarna känner man verkligen att man lägger press på sitt barn...alla måsten som nu ska ske på ett antal mindre timmar (Kan man ansöka om att utöka timmarna på dygnet tro? ;-))+ extra stora svårigheter med läxor (känner det som att jag själv går i skolan ibl)
och som du skriver får man mycket mer verka aktivt för att barnen ska få en värdefull fritid!
 

Artiklar från Familjeliv