Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Berättelse om min handikappersättning

Skrivet av peter56
När jag läser RMB-mammas berättelse om kampen för VB så kom jag att tänka på den kamp om min handikappersättning jag råkade ut för i samband med att jag bytte arbetsplats för några år sedan.

Bakgrunden är att jag har full handikappersättning. I mina handlingar hos FK stod att jag hade denna nivå p.g.a mitt stora behov av att använda min bil. (Jag åkte på den tiden nästan 7 mil/dag till och från min arbetsplats, och min årliga körsträcka uppgick till cirka 3.000 mil). Så bytte jag då både yrke och arbetsplats, och helt plötsligt hade jag en resväg på cirka 0,5 mil/dag. Naturligtvis påverkade detta mig så att mina kostnader för bilen sjönk rejält. (Men det jämnade ut sig eftsom jag samtidigt fick en lönesänkning på ett par tusen kronor per månad jämfört med mitt förra jobb).

Det tog bara några månader innan jag hade ett brev från FK där de ifrågasatte min rätt till handikappersättning. De ifrågasatte alltså min handikappersättning p.g.a mina kortare arbetsresor. Då skrev jag och berättade om mina stomibesvär och att det innebär att jag måste ha ovanligt mycket kläder liggande i beredskap. Jag vet ju aldrig när jag råkar ut för en period då det "läcker " 3-4 gånger per dag. Och därför måste ju ha ordentliga resurser för att byta kläder när mina besvär sätter in. Dessutom talade jag om att det aldrig finns färdiga jeans för mig att köpa eftersom jag bara är 137 cm lång och har en gubbmage. Jag tvingas alltså låta sy upp jeansen åt mig. Och jag låter även sy upp jackor åt mig.

Dessutom sliter ju rullstolen mina kläder otroligt fort, både byxor, tröjor och jackor går åt i en rasande fart om man är en aktiv rullstolsburen person. Ja, klädslitaget har ni säkert märkt själva. Men nu gällde det att få FK att förstå det också.

Jag skrev alltså ett ganska långt och detaljerat brev till "min" Försäkringskassa. Jag talade även om att jag har varit tvungen att skaffa egen tvättmaskin i min lägenhet då jag inte kan lita på att tvättstugan är ledig då jag blir tvungen att tvätta. Efter bara en kort tid kom ett nytt brev där jag var beviljad samma handikappersättning som tidigare. Men nu hade grunderna för rätten till handikappersättning ändrats i deras beslut. I mitt fall gick det alltså fort att få rätt och jag behövde inte bråka speciellt mycket.

Vad jag egentligen ville med att berätta detta för er var att säga att det kan löna sig att ta strid för sin sak när man är handikappad. Så om ni som föräldrar råkar ut för något liknande, ge er inte utan strid.



Svar på tråden: Berättelse om min handikappersättning
Inga svar finns