Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Brev från FK idag

Skrivet av RMB-mamma
Jag fick deras förslag idag.Nu vill de sänka till ett halvt VB.För nästan 2 år sedan hade jag ett helt.Jag tvekar inte en sekund när jag påstår att det är komunen/statens ekonomi somär skälet till sänkningen.Jag har inte satt mig och lusläst allt ännu,det får bli imorgon.Det som retat mig är att de skriver att om jag godkänner deras förslag gäller det från 3/12,vilket betyder att jag även denna månad (tredje) bli utan VB.Ekonomin är allt annat än strålande.Varför ha mer än ett lönekonto,finns inget att flytta till annat konto.
Länsrätten har "några" äldre fall före mitt att avverka.De kommer att beakta detta beslut när de tar sitt beslut.Förstår ni?Jag kommer att förlora.F-N.Hade hoppats på en slant att använda till körkort.
Blir ni uppringda av FK på dagtid på jobbet för att svara på frågor som underlag till beslut?Jag blir alltid det.Denna gång gick det inte så bra,tror jag.Det FK skriver om ev op. av fjättrad ryggmärg är ett skämt.Hon skriver det jag sagt att jag TROR och det jag HÖRT.Eftersom detta är helt nytt för mig är det horibelt att min info ligger till grund för deras beslut.Funderar på att be om ett bokat möte,om det går att få.Jag har ett hemsjukvårdsbidrag på 860 kr som är upptaget i beslutet.Varför?Det ska inte spela någon roll.
Jag återkommer i fallet.
Svar på tråden: Brev från FK idag

kämpa på

Skrivet av  mamaK
det är det man verkar få göra med fk!!!
Tycker absolut du kan be om ett bokat möte- det ger så mycket mer att få sitta öga mot öga och kräv att få en ordentlig förklaring!
Det är ju så synd att man hela tiden ska behöva tjafsa, när tide är bristvara iallafall!

Skickade själv in ansökan om vb i början på oktober.
Fick så ett brev där det stod att de skulle ta upp ärendet 12 januari- jaha, och sen då, tar det ett halvår utöver det eller??

håller mina tummaroch tår
 

vad jobbigt och onödigt

Skrivet av  lisa
Ja försäkringskassan är en mycket byråkratisk inrättning som inte verkar förstå eller vilja förstå vilka konsekvenser deras handlande för med sig. jag upplever att det var mycket smidigare förut, men det är så idag med de flesta myndigheter och detta för med sig sämre attityder mot folk som behöver deras hjälp och stöd.
Hade de velat vara behjälpliga kunde de ha tilldömt dig ett provisoriskt vårdbidrag så länge tills beslut tagits så hade du inte helt behöva vara utan pengar så länge, sen kunde du fått mellanskillnaden om de gick på ditt beslut i länsrätten, vilket jag verkligen hoppas att de gör, när all forskning visar att barn med funktionshinder behöver mer stöd och hjälp när de växer upp och skillnaden jämfört med andra i samma ålder ökar, samtidigt som den unge själv ser detta och då behöver mycket stöd rent psykologiskt också för att bli en som går till vuxenlivet med så god självkänsla och självständighet som möjligt. Detta tjänar alla på även samhället, då de klarar sig bättre som vuxna.
Försäkringskassan (och andra myndigheter) skall också enligt lag vara behjälpliga vid överklagan, men det har åtminstone jag aldrig hört talas om att de erbjuder sin hjälp vid överklagan. Ett möte tycker jag också du skall be om även om jag inte tror försäkringskassan ändrar sitt beslut då det redan är inskickat till länsrätten. Att ringa till arbetsplatsen och direkt kräva svar från dig är inte okey, om de inte kommit överens med dig innan, du har väl också ett arbeta att sköta precis som de och i en stressad och oväntad situation blir ju inte svaran så som man tänkt sig. Färsäkringskassa skall vara ett till en hjälp och det är ju kunderna som skall bestämma var och när man skall samtala. Utan oss vore de ju arbetslösa.
Håller alla tummar och håll era för mig/oss då vi också har ett överklagande inne, lika barrockt som ditt.
 

Artiklar från Familjeliv