Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilstöd.

Skrivet av Stina
Har fått reda på i veckan att jag inte kan få nogåt beslut om bilstödet förren i augusti, fast dom fick ansökningen i början av mars. Jag blir så trött på sånt här. Hoppas ni har hittat en bil, Maja.
Svar på tråden: Bilstöd.

Hej Stina,

Skrivet av  Maja
Man kan verkligen undra vad dom sysslar med, har dom givit en förklaring till varför? Tokig kan man ju bli för mindre! usch, jag hoppas att det löser sig.
Jo, vår bilhistoria verkar verkligen bli just en historia. Fick med "gubben" till Chrysler, och tog med hela familjen på en provtur, och som reklamen säger, verkligen skön att köra, fast han hävdar fortfarande att det är ju en buss...och det passar inte!!!
Så jag slåss mot honom och du mot FK, kul!
Hoppas att ni har det bra, hela gänget, nu har ju sommarvärmen kommit också, skönt!
Vi har fått den nya scootern, har redan "krockat" två gånger, är en liten rapp motor i den, men hon tycker den är jättefin och vill åka precis överallt, så en större bil blir mer aktuellt för varje dag!
Ha det så bra!!
 

Nära

Skrivet av  peter56
Hej!

Jag kan tala om att jag har också varit nära att "krocka" med den. Jag har varit nära att köra in i en tidningsmonter i en affär då jag skulle köra fram en liten bit för att nå tidningarna. Jag körde aldrig på montern, men det var nära.

När det gäller ert bilval så har jag ju inte med det att göra. Enligt min "bilhandlarkänsla" så är Chrysler Voyager jätteskön att köra men dyr i drift. Om det är en beg. bil ni ska köpa så kolla automatlådan. Det är vanligt att de går sönder på Voyager, inte billigt att laga. Bilens fördel är ju självklart komforten och att den är så rymlig.
 

Kolla på rmbsidan,

Skrivet av  Maja
vi har nästan skrivit precis samtidigt...
På tal om växellådor, gäller det även de nyare modellerna? Det handlar förmodligen om en beg., eftersom vår kassa inte tillåter ett köp för 329,000:-, vi tittade på en som gått 4000 mil, -01.
Driftkostnaden är ju dyr förmodar jag, men vi tittar nästan uteslutande på stora bilar så jag antar att dom också är dyra i driften, men kul är det inte.
Har du kanske några smarta tips? Var och tittade på Mitsubitchi (?) Pajero, men hallå det var ju en lastbil, kändes så iallafall, fräckt men mycket stor!!
Inga lätta val vi har!
 

Hej igen!

Skrivet av  peter56
Hej igen Maja!

Jag vet inte om Chrysler har problem med sina automatlådor så sent som år 2001. Men om du köper en så ny bil som dessutom bara har gått 4000 mil borde det inte vara några problem. Men var noga med att sköta bilen enligt serviceboken. Om det skall bytas olja och oljefilter i växellådan så gör det för guds skull, det kan kanske spara en reparation på gissningsvis 20-25.000:-

Ja, Pajeron är stor. Jag vet, jag säljer nämligen Mitsubishi. Om du vill ha mer tips om bilköp så får du gärna skriva till min e-post. Se min info
 

Chrysler Voyager

Skrivet av  Jag
Jag kan hålla med dig om att Chryslern är skön att köra och att den är väldigt praktisk om man har ett funktionshindrat barn. Den är stor och rymmer de flesta hjälpmedel som man kan tänkas vilja ha med sig. Den är också hög vilket gör att det är lätt att lyfta in ett större barn. Den har skjutdörrar som inte är ivägen när man ska lyfta över ett barn från vagn eller rullstol till bilsätet. Från årsmodell 1996 har den skjutdörrar på båda sidor vilket gör det lättare för andra baksätespassagerare att ta sig in även om barnet med funktionshinder sitter närmast den ena dörren i en skrymmande specialstol.

Vad som talar emot Chryslern är att den är klumpig att vända och parkera, den har hög skatt, dyr försäkring och hög bränsleförbrukning. Växellådsproblemen som Peter56 pratar om har jag inte hört talas om tidigare men de låter inte helt osannolikt att han har rätt.

En bekant till mig funderade på att skaffa en Chrysler Voyager förra sommaren men avskräcktes av att Chryslern var sämst i sin klass vad gäller krocksäkerhet enligt Euro-Ncap. (Titta in på http://www.euroncap.com/results.htm klicka på MPV) Nu har jag i och för sig sett att Folksam klassar Chryslern som en av de säkraste bilarna på marknaden men skillnaden beror nog på vad de grundar sin statistik på. Euro-Ncap krockar bilarna mot stora betongblock medan Folksam baserar sin statistik på verkliga olyckor och man klarar sig oftast bättre i en stor och tung bil som krockar med en liten och lätt än tvärtom.

Lycka till med ert bilval vad ni än väljer.