Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Försäkringar, elrullstolar/scooter

Skrivet av Maja
(Fortsätter här Peter)
Vi har nu fått vår nya scooter, men vi kan inte försäkra den eftersom vi ej äger den!!???
Har haft flera samtal med försäkringsbolagen idag och de kommer fram till att vi inte kan försäkra den då vi ej äger den, har den ju till låns.
Vad jag undrar är vad som händer om vår dotter mot all förmodan skulle skrapa lacken på en parkerad bil eller något annat...vad gäller?
Kan ni dela med er hur ni har gjort?
Hjälpmedalscentralen säger att den bör gå på hemförsäkringen men den täcker bara upp till 30,000 och ej om scootern (i vårt fall)räknas som ett fordon. Som han på försäkringsbolaget sa, Moment 22
Får nog gömma den i vårt fina förråd utan lås....
Svar på tråden: Försäkringar, elrullstolar/scooter

Konstigt

Skrivet av  peter56
Allt verkar jättekonstigt. Jag äger ju inte heller "min" scooter rent formellt. Jag har ju skrivit under ett låneavtal med landstinget. Men i mitt avtal med landstinget står att jag själv är ansvarig för den, och att det är min sak att se till att den är försäkrad.

Och när jag ringde Folksam den 20 maj i år så var det överhuvud taget ingen som frågade något om jag ägde scootern eller inte. Han bara skrev in en försäkring i datorn utan problem. Och några dagar senare kom ett försäkringsbrev och ett inbetalningskort på 300:-

I mitt försäkringsbrev så står det i fältet för fordon: Elrullstol - Minicrosser 130S. Och därefter chassinimmer på min scooter.

När jag beställde min försäkring så frågade Folksam efter värdet på min elrullstol. Och enligt mitt avtal med mitt avtal med hjälpmedelscentralen så är värdet 53.606:- + moms. Detta värde angav jag. Premien sattes efter värdet.

Jag kan även nämna att jag har en kund som har köpt en bil av mig som har en Minicrosser. Även han har sin försäkrad i Folksam på samma villkor som jag. Det var han som sade åt mig att försäkra i Folksam.

Jag förstår allvarligt talat ingenting.

Däremot så framgår det ju av Minicrossern instruktionsbok att den är att betrakta som en cykel ur ren trafiksynpunkt. D.v.s. jag får köra på cykelbana. Men, jag får köra även på gångbana om jag kör max 6 km/h. Bökig lagstiftning tydligen.

I början när jag hade min scooter så vågade jag bara köra på cykelbana. Nu när jag är van vid den så kör jag även på vägbanan. Men det är klart att jag kör ju bara på lite mindre trafikerade vägar.

Till sist, lycka till med allt strul!



 

Håller med

Skrivet av  Stina
Hej Maja,
Verkar konstigt att ni inte skulle kunna försäkra Scootern. Tobias permobil är försäkrad och det är med ett "lån".
Har ni hittat någon bil. Vi hämtade våran i måndags, det blev en Hyundai. Får se om det blir bra.
Hoppas det är bra med er. Vi laddar för hösten till allt som ska göras då.
Ha det bra.
 

Ja, klok blir man aldrig...

Skrivet av  Maja
Hej Stina,

Hoppas att ni har och har haft en bra sommar!
Vad snabba ni blev med bilen!!! Här går det långsamt, vi har bestämt oss för en Chrysler, så nu väntar vi på att det ska komma in ett lämpligt objekt, och de verkar inte växa på trän precis, många har så mycket lull-lull och blir då mycket dyra, men jag ska faktiskt ringa på en idag, får se vad det kan bli!
Försäkring, hjälpmedelscentralen var helt frågande, dom hade aldrig hört något sådant innan, så vi ska försäkra den på Folksam, och se hur de har med de övriga dvs villa/bil osv. If kanske ska tänka om och skapa en ny försäkring för elrullstolar för det är ju en växande marknad (speciellt med alla elscootrar till de äldre).
Idag har vi en helt strålande dag, och här sitter jag, suck, får nog smita lite tidigare (idag också) så man hinner med ett dopp i havet!!
Vi laddar också för hösten, ska ta tag i vårt badrum, jag kan ju inte säga att jag ser fram emot det men får väl jobba upp lite kampanda!!!
Ha en bra fortsättning på sommaren!!!
Kram
 

Folksam har en försäkring...

Skrivet av  Anci
... den har vi o vi äger inte permobilen.
 

Artiklar från Familjeliv