Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont när jag tar i honom!!!

Skrivet av Tvillingmamman
Hej
Jag skrev ett inlägg om detta på "när barnen blir sjuka",men så fick jag syn på detta och passar kanske bättre här.
Jag har ett par tvillingpojkar på 4 år i sommar,som är fulla av energi.
Den ena pojken har alltid varit mindre och betydligt magrare,men livligare.
När de blir sjuka är det alltid han som får det värst.
Vad jag nu är orolig över är att den här killen kan börja gråta om jag tar i honom.Han säger att det gör ont och på dagis ville han inte visa att han blev ledsen.
Jag blir ju jätte förvånad eftersom jag inte alls tar hårt i honom.Detta gäller hela hans kropp.
När han var ca 1-2 år kunde han plötsligt en kväll inte stödja på sina ben,men efter att vi varit på sjukhuset så blev det lite bättre.
Kan detta vara någon muskelsjukdom?
Jag oroar mig också för leukemi,eftersom han blöder näsblod så ofta också.
Vad kan detta vara?
Svar på tråden: Ont när jag tar i honom!!!

Funderar...

Skrivet av  Monika
min flicka har också ont när man tar i henne, ibland. Ondast gör det då om pappa lyfter än om jag gör det. Kanske har tar annorlunda?? Min flicka har diagnosen EDS (Ehlers Danlos syndrom). Dessa barn är ofta mindre än andra, lite muskelsvaga samt att deras leder är överrörliga. Det är en bindvävssjukdom, och bindväv finns närapå överallt i kroppen. bla i blodkärlen, vilket ökar blödningsbenägenheten. Vanligt med näsblod, fula blåmärken, svårläkta sår mm
Själv blödde jag näsblod jämt som barn, bara jag lekte för mycket. Min flicka börjar blöda om hon skriker för my6cket, eller blir väldigt, väldigt ledsen. Hon är 2 år och har inte hunnit med så mycket i sitt liv ännu så vi får väl se hur det blir senare.
Du kan läsa om EDS på www.sos.se, sök på diagnosen i sökrutan.
 

Artiklar från Familjeliv