Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som gjort en muskelbiopsi

Skrivet av lillans mamma
Jag har lite frågor ang muskelbiopsi. Vi har fått tid att göra en sådan för att utesluta mitokondriell sjukdom. Lillan är 3,5 år med autism och epilepsi. Vad jag förstår så tar de en bit av muskelvävnad som sedan ska analyseras. Är det någon som gjort undersökningen på ett litet barn? Jag har fått info att man gör detta under lokalbedövning. Jag undrar hur lång tid muskelbiopsin tar, om det är väldigt smärtsamt efteråt, och om narkos skulle vara till fördel för ett litet barn. Tack på förhand.
lillans mamma
Svar på tråden: Ni som gjort en muskelbiopsi

Vi har

Skrivet av  muminmamma
gjort en muskelbiopsi i Göteborg i Mars och då sövdes min tjej. Det var aldrig tal om att lokalbedöva. Själva biopsin gick fort och utan komplikationer. Hon hade svårt att gå veckan efter operationen men smärtan var inte så farlig.
 

Det låter bra

Skrivet av  lillans mamma
att det inte var tal om lokalbedövning. Vi ska göra biopsin i Huddinge så jag hoppas att de har samma inställning. Tack för svaret.
 

på huddinge sjukhus

Skrivet av  minix
hej vi gjorde det på sonen för ett år sedan ,,det gick jättebra han kände inget ,,det var prof ULRIKA VON DÖBELN som gjorde det en helt underbar mäniska
sonen låg och skrattade medan hon skar i honom ,,jag höll därimot att svimma
 

Aha

Skrivet av  lillans mamma
Ulrika von Döbeln, det var henne vår läkare pratade om och som han skulle skicka remissen till... Låter bra.
 

Vi har gjort det!

Skrivet av  Tuss80
Hej, Vi har också gjort en biopsi på Karolinska och det var Ulrika von Döbeln som gjorde den. Gustav hade lokalbedövning och det gick jättebra. Han fick något lugnande som gjorde honom glad också....Vi väntar på svar. Känns mkt jobbigt. Han kan ev också ha ngt mitokondriellt. Han är sen på vissa plan tex grovmotorik och har problem med andningen, vilket blivit mkt bättre sedan en operation. Man säger också han är muskelsvag, men han kan stå och krypa lite. Han är 17 månader nu.