Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anna Maria med Li!

Skrivet av Tove med Adrian 1/6
Såg att du också ger Nutramigen för eventuell mjölkintolerans, tycker du det har blivit bättre? Adrian får Nutramigen sedan slutet av förra veckan, men än har vi inte märkt någon skillnad direkt. Håller med om att den inte luktar vidare gott ...
Svar på tråden: Anna Maria med Li!

det har blivit bättre..

Skrivet av  Anna Maria med Li
nu kommer det inte längre blod när hon bajsar, hon är lugnare, har ingen feber och sover bra igen. Dagarna innan vi bytte kom det blod när hon bajsade, hon var hängig och väldigt skrikig och hade feber. Hon sov max 10 minuter i sträck..till slut bara kräktes hon upp ersättningen.
Dagen efter vi började med nutramigen så var hon bättre.. idag på tredje dagen är hon sig själv igen..

Vilka tecken hade Adrian på mjölintolerans? Ammar du och ger tilllägg eller ger ni bara tilllägg?

Jag har hört att det finns något som heter sojasemp, tänkte fråga läkaren om det när hon ringer sen idag. För Nutramigenet..isch jag mår illa av lukten.. Har du smakat det? Jag brukade alltid smaka av sempen och när jag gjorde misstaget med det här så upptäckte jag hur det smakade. Att Li kan dricka det övergår mitt förstånd..=)
 

Lägger mig i lite...

Skrivet av  Jimpa med Alfrida 22/6-02
...eftersom jag dels har haft en dotter med mjölkproteinallergi och dels har jobbat på företaget som tillverkar Nutramigen.

Lukten/smaken kommer av att mjölkproteinet är så finfördelat (hydrolyserat), men det är just det som gör att de mjölkproteinallergiska barnen tål den eftersom mjölkproteinmolekylerna annars är för stora för dem att smälta. Jag håller med om att det luktar avskyvärt, men man vänjer sig efter ett tag. Barnen själva brukar inte ha något problem med smaken/lukten eftersom så små barn har helt andra smakpreferenser än vi vuxna.

Ang. Sojasemp (sojabaserat), brukar man inte rekommendera det till mjölkproteinallergiska barn eftersom en stor del av dem då även utvecklar allergi mot soja. Det finns en annan ersättning som heter Profylac. Jag tror dock att den också luktar illa eftersom den också är baserad på hydrolyserad komjölk. Däremot är den sötad, vilket gör att vissa tycker att den smakar bättre, men å andra sidan brukar man ju inte rekommendera sötade produkter för så små barn. Jag skulle rekommendera er att försöka uthärda lukten för Nutramigen är nog ändå det klart bästa alternativet för mjölkproteinallergiska barn som behöver tillägg.
 

Artiklar från Familjeliv