Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående amning och onda bröst igen!!! (långt)

Skrivet av Hanna med Tiffanie 990301 och Ophelia 020706
Läste längre ner om onda såriga bröst. Jag har också vansinnigt ont i mina bröst. JAg har dock som tur är inte några sår.

Vet vilket helvete det är, när min stora dötter föddes slutade det med att jag fick ge henne med flaska för mina tuttar blodade och varade så hemskt.

Nu har jag en annan fråga angående ömma bröst. Min lilla tös (4 dagar) äter jättefint. Rätt tag och jag har inga direkta sår. Däremot gör det så vansinnigt ont mina vårtor. Kan inte ens nudda dem med vattnet i duschen utan att man vrålar i högan sky.

Varje amning är en plåga som man gråter sig igenom och hoppas att hon ska vara färdig snart. Efter varje amning går man och fasar inför nästa tillfälle. När jag i dag var på sjukhuset med lillan för att göra PKU testet så pratade vi om detta och den enda förklaring de hade var att jag har väääääldigt känsliga bröst och att det kanske tar nån vecka för dem att härda.

Nu undrar jag om det är nån mer som haft det så här och som har kommit till rätta med det eller om ni har gett upp och i så fall om ni pumpat ut det och gett eller om ni gått över till tillägg. HAr ni då "beslutat" om detta själva hur ni skulle gå till väga eller har ni fått hjälp av typ mvc eller amningshjälpen?

Jag orkar snart inte med detta mer. Det är ju inte meningen att man ska gråta sig igenom varje amning. Samtidigt så tycker jag synd om Ophelia. Hon gör ju trotts allt rätt.

Alla säger ju att man ska sattsa så mycket som möjligt på amningen men jag vet inte om jag orkar psykist.

Nån som har något råd?
Svar på tråden: Angående amning och onda bröst igen!!! (långt)

hej Hanna

Skrivet av  Annika med Robin-02(v34+3) och Michelle-00
Kopierar in mitt svar på en annans inlägg från amning:
Det kan vara svamp du har fått på bröstvårtorna. jag åkte på det, svider som bara den och jag grät med: (
om hon har torsk i munnen kan det smittat till dina bröst, testa att badda dina bröstvårtor och henne i munnen med vichyvatten före varje amning och gärna några gånger emellan med, håll brösten torra, lufta gärna, blir det inte bättre inom 2 dagar så ring bvc de kan testa om det är svamp och då kan du få en salva som funkar.

Använd amningsnapp om det gör jätteont samtidigt, det lindrar och koka napp/amningsnapp mm ofta tills det försvunnit

 

så här gjorde jag

Skrivet av  Anna Maria med Li
och gör fortfarande:

Jag både ammar och ger tillägg, ammar henne först och ger sen tilllägg när det inte känns bra för mig eller när hon slutar suga. Ibland äter hon lite tilllägg ibland räcker det med det som hon får från mig.

Det har gjort att amningen har blivit mysigt men absolut ingen tvång, detta har lett ditt att jag fått mer mjölk oxå.

Vi började med tillägg för att hon inte fick i sig tillräckligt och för att mina sår skulle få läka ( BVC order). Nu är mina bröst härdade, men jag ger ändå tillägg efteråt ibland.
 

Fick tips på amningsmott!

Skrivet av  Annette med Philip&Melina
För det första så suger de så hårt när de är så små innan de hittar tekniken att de inte behöver arbeta så hårt för att mjölken ska komma. Melina sög så att jag fick jätteont i brösten, så de visade mig ett tips på amn.mott. Man ska hålla de små ganska långt ner mot magen trycke deras kropp ganska hårt med deras mage mot våran mage och hålla ett lätt grepp om huvudet som man vinklar uppåt mot bröstvårtan och kollar att de har hela vårt gården i munnen, för då rinner mjölken till bättre och de får ett lättare men bra grepp. Lite svårt att förklara men jag hoppas att du kanske förstår. Om du gärna vill amma och inte ge upp (fast det är psykiskt påfrestande, vilket jag vet som har haft problem med ammningen med båda mina barn)så ring till amn.mott och beställ tid för att de ska kunna hjälpa dig, eller BB eftersom de inte är så många dagar sen som du låg inne. Jag vet att det gör jävla ont, jag hade så i ca2v, men sen gick det över och nu suger Melina inte lika hårt längre, fast jag har dock fortfarande problem med amningen, eftersom jag inte har tillräckligt med mjölk, men jag kämpar på tills jag inte vill längre, precis som jag gjorde förra gången. Om du inte vill söka hjälp på amn.mott så lyssna då på dig själv och din lilla bebis, för ni måste hitta ett sätt så att ni mår bra, med eller utan amning. Om du vill att hon ska ha bröstmjölk så kan du alltid pumpa och ge i flaska. Lycka till med ditt beslut!
 

Ajaj...

Skrivet av  Marina med Pontus 22/6
vet precis hur det är. Jag satt också och funderade efter ca 1 vecka om jag skulle ge upp och börja ge tillägg. Då hade jag såriga vårtor och lyckats få mjölkstockning i ena bröstet. Mjölkstockningen gjorde ont hela tiden och vårtorna brände. Bara att få av sig BH:n inför varje amning var ett helvete eftersom vårtorna satt fast i inläggen. Tipset jag fick av en vän var att fullkomligt dränka in vårtorna i bröstvårstkräm, vilket jag också gjorde. Det svalkade så skönt och gjorde verkligen gott åt vårtorna. Den gjorde bla så att inte vårtorna satt fast längre i inläggen och bara det var en stor befrielse. Nu är klimpen 2 1/2 vecka och nu funkar det hyfsat. Såren är borta och visst är vårtorna ömma, men oj vad de har härdats. Nu gör det bara olidligt ont när han suger tag, resten av amningstunden är riktigt mysig.
Lycka till med amningen!
Kramiz
 

Mitt tips!

Skrivet av  Lotta med Vilgot 13/6 (fd bf 20/6)
Jag hade bröstfråga längre ner och ett av de tips jag tog till mig var att gå och lufta brösten mycket. Jag smörjer in dem med bröstmjölk när jag har ammat klart och sen låter jag brösten vara "i det fria" tills de torkat. De har läkt jättebra på bara några dagar och är inte lika ömtåliga längre.
 

TAck så mycket för alla fina svar

Skrivet av  Hanna med Tiffanie 990301 och Ophelia 020706
Ni har gett mig så bra svar allihop. Tack så mycket. Det är bara det att jag har inte några sår och bebis har inte Torsk. Det gör bara jävulskt ont. Var på amningsmottagningen och de sa att allt var jättebra, ja förutom att jag inte vet vart jag ska ta vägen medan hon äter. Vill helst lämna brösten nån annan stans tills hon är färdig. Jag vet ju att det är det besta för henne med bröstmjölk men det känns inte roligt att gå och våndas över och undra om hon snart är hungrig igen för att man vet hur jä..a ont det gör varje gång.

Kan jag börja pumpa själv och ge med flaska och ge tilllägg när man är ute på stan och sånt eller måste man först kontakta BVC eller liknande för råd?
Hur gjorde ni?
Med den stora dottern slutade jag helt att amma efter 3 veckors helvete. då gick vi direkt över till tillägg men jag kommer ej ihåg om vi gjorde det på eget bevåg eller om vi fick hjälp av BVC eller liknande.

Tack än en gång för era fina svar.
 

Jag vet..

Skrivet av  Anki m. Sara 25/5-02-02
Så hade jag också det.. ett rent helvete!!
Det kan vara svampt på bröstvårtorna.
Vichyvatten är bra att tvätta rent dom med.
Jag fick en salva på amningsmottagningen, ullsalva( PURELAN) som var jättebra!! Smorde med den hela tiden.
efter ca 4 veckor så gick amningen bra!!
Tänkte inte bara en gång på att sluta amma.....

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv