Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang debatten om amning nedan...

Skrivet av C med 96:a, 99:a och 0207:a
Är det inte dags att sluta definiera en bra amning = att amma fullt?
Och varför verkar så många anse att antingen så ammar man fullt - eller så ammar man inte alls?
Man pratar ju så ofta om att amningen tillfredställer många andra behov förutom att fylla magen. Det håller säkert alla med om som ammat i någon form.
Jag har ändå tills nu - med tredje barnet - sett mig som misslyckad för att jag inte kunnat amma mina barn utan tillägg. Det heter ju att ALLA kan få tillräcligt med mjölk. Är det sant så måste jag var helt unik! Har inte vid nåt av mina barn fått upp tillräcklig mängd trots rätt tag, intensivamning, amningste, syntocinon osv.
Men hallå, jag är väl inte misslyckad! Mitt barn får bröstet när han är ledsen, ska somna in, blivit rädd för något etc samt (naturligtvis) som "förrätt" innan han får ersättning. Amningen blir något positivt och mysigt för oss båda, när jag inte känner nån press att "prestera".
Ammar, det tycker jag att man gör, när barnet suger på bröstet. Det betyder att alla (som har minst ett bröst) kan amma.
Jag tycker det är dags att alla vi som ammar delvis, när vi får frågan "Ammar du?" faktiskt bara svarar "Ja" istället för att veckla in oss i en massa konstiga förklaringar til varför vi inte ammat fullt.

(Detta blev svamligt, förlåt. Och långt - förlåt igen! Ha förresten en bra helg allihopa!)
Svar på tråden: Ang debatten om amning nedan...

Men självklart!

Skrivet av  Molly & Linn 27/6
Att amma behöver ju nödvändigtvis inte innebära helamning utan kan ju även vara delamning där tillägg kompletterar måltiden. Huvudsaken är ju ATT man ammar i det sammanhanget. Precis som du säger så är ju amning mer än bara mat. Det är tröst och närhet också.

Jag tycker det är jättebra att du ammar dina barn trots att du inte får det att fungera fullt ut.
Jag har i alla fall aldrig påstått att alla kan få fullt med mjölk men de flesta kan den.
Synd att det inte har hjälpt med intensivamningen och allt annat du har testat. Tyvärr ger inte Syntocinonspray mer mjölk, snarare tvärtom faktiskt, det hämmar mjölkbildningen. Det syntocinonet gör är att påskynda utdrivningsreflexen ingenting annat. Så har man en fungerande utdrivningsreflex ska man inte använda syntocinon. Det är synd att så många tror att mjölkmängden blir större av sprayen och sätter så mycket tilltro till den. Säger inte att du gjort det dock.
Stå på dig med din delamning och säg att du ammar kort och gott när du får frågan - för det gör du ju!
 

Självklart...

Skrivet av  C igen
vet jag ju att mjölkmängden inte ökar av syntocinonsprayen! Det trodde jag alla visste.
Har använt spray just för att stressen störde utdrivningen som i sin tur störde mjölkbildningen.
Dock köper jag inte att syntocinonet skulle hämma mjölkbildningen. Det jag fått veta är att man faktiskt kan bli beroende av sprayen om man använder den under för lång tid.
Har du några faktiska vetenskapliga belägg för att syntocinon faktiskt hämmar mjölkprod? Om det är så, så tycker jag att det är mkt konstigt att så många faktiskt får använda sprayen.
 

Absolut!

Skrivet av  Monika med Tilde 12/7
Du har rätt i vart enda dugg! Det där har jag sagt till flera av mina vänner som ger tillägg efter bröstet! Att "du ammar ju iallafall". Att man sen ser till att barnet blir riktigt mätt och belåtet på annat sätt än med bröstet - det är väl bara positivt, om det inte räcker till!!!