Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang BVC-tanter....

Skrivet av Maria med Samuel f 8/6
såg längre ner att många tycker de lägger sig i och "oroar upp" er mammor. Då måste jag bara få ösa lovord över min suveräna sköterska som är precis lagom och aldrig säger vad som är rätt och fel.Hon har aldrig frågat hur Samuel somnar och jag har aldrig diskuterat det heller, hon litar på att jag kan sköta det själv! Han somnar också vid bröstet de flesta kvällar, drygt fem månader gammal, och så länge ingen av oss lider av det så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka ändra det. Tur har man tydligen haft iaf som fått en sån ängel till BVC-tant! Det är inte alltid lätt att ståpå sig och göra det man själv tycker är rätt, men det är enda sättet, nu och när de är 12 år!
Svar på tråden: ang BVC-tanter....

jag har oxå

Skrivet av  Anna Maria med Li 24/5
en jättebra sköterska.
 

Våran är helt suverän ...

Skrivet av  Anna-Carin med Emma & Pontus
Precis som du beskriver så litar hon på att man vet bäst vad som är det rätta. Jag har aldrig kännt mig som en dålig mamma på bvc utan hon får en snarare att känna tvärtom!
Frågar jag något får jag alltid bra och ärliga svar, men aldrig fördömande...
Hon är en sån som man direkt får bra kontakt med samt är lätt att ha och göra med i alla lägen...
Man känner sig alltid välkommen och det känns som att mitt barn är speciellt!!

De jag känner som går hos henne tycker alla samma sak, så jag vill ge henne en stor eloge!
 

Min Ewa

Skrivet av  Ango & Simone 020804 (Paulina -00)
är också helt suverän, men jag vet att det finns de som inte gillar henne!
Jag och hon har diskuterat det här med att många dels tror att BVC\'s ord är lag och att många BVCsköterskor lägger sig i och oroar i onödan!
Jag har sagt att det är _mitt_ barn och jag litar helt och fullt på mitt egna omdöme och kännedom kring barnet! Har jag frågor ställer jag dem gärna till henne och tar många svar med en nypa salt eller ändrar lite så det passar oss och vår vardag. Alltid sätter jag givetvis barnens välmående först, och skulle inte riskera det genom att göra nåot bara för att jag skulle tycka att det var kul (typ ge honung som smakis i 3 veckor...)!
Många gånger tror jag dock att _hur_ man tycker att ens sköterska är beror på hur man är själv som person. Är man osäker i sig själv är det nog lätt att jaga upp sig i onödan, och det är himla tråkigt eftersom man oroar sig istället för att njuta!

Kramisar
 

Har också ...

Skrivet av  Tessan m. Nikki-92 & Simon 3/7-02
en bra BVC sköterska och en son som somnar vid bröstet (inte alltid men oftast kvällstid) och som sköterskan sa, det är väl inte konstigt att han väljer det gosigaste han vet att somna med. :-) Precis som du säger, så länge man själv inte ser det som ett problem så är det inte heller ett problem. Det är det som jag gillar med "vår" sköterska, hon fiskar inte efter "problem" utan är det något vi behöver dryfta så tar vi upp det med henne och oftast så lugnar hon oss snabbt med att det mesta är normalt och att vi känner vårt barn bäst. :-)
 

Håller med!!

Skrivet av  Annika med Rebecka 020820
Min e också jättemysig o jättebra!!!
Vid ett par tillfällen har jag ringt till henne bara för att jag varit orolig (har ju inget socialt nätverk här) och babblat & då har hon bara lyssnat och svarat rätt saker så att jag blivit lugn igen.
Hon hade så lätt kunnat vara elak eller nedlåtande vid dom tillfällena med det är hon verkligen inte!!!
Gud vad jag e glad över henne!!
 

Har inte...

Skrivet av  :: Mia & Therese 1/7 ::
...tänkt så mycket på hur min sköterska är. Hon är väl rätt OK.. lyssnar på de frågor och funderingar man har, och har aldrig tvingat på mig några obekväma råd eller idéer.. Tycker inte det är så himla viktigt hur hon är, man träffas ju kanske 10 min nån gång i månaden eller så...
Är det nåt man undrar över frågar jag hellre här på fN, alltid är det nån som varit med om nåt liknande!!

Fast i och för sig, när Tessan föddes i somras hade hon semester och vi träffade en äldre dam istället, hon var jättegullig. På min BVC är det dessutom lite olika vilken sköterska man träffar, jag tror jag varit ung. lika ofta hos de 3 som jobbar där...

Samma med barnmorska, den jag gick hos under graviditeten tyckte jag egentligen inte om, men jag tyckte inte det spelade så stor roll (jag menar, hur ofta går man på MVC-koll egentligen?) Sen blev jag i och för sig flyttad till spec. MVC så jag fick byta i alla fall...
 

Artiklar från Familjeliv