Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående mat!

Skrivet av Annette med Philip&Melina
Jag har en undran angående mat till Melina som nu är 6½mån. I recepten så ska man ibland ha mjölk i eller ägg. Kan man ha det? Enligt bvc så ska man ju vänta med mjölprodukter. När Philip var liten så kunde man börja med mjölk, rakt av, vid 6mån.
Svar på tråden: Angående mat!

Jo,

Skrivet av  Jessika & Amanda 020614
det tycker jag nog att du kan ha, i alla fall om ni inte har matallergi i släkten. Annars ska man nog vänta med ägg. Har du inte gett henne några mjölkprodukter än?
 

Nej!

Skrivet av  Annette med Philip&Melina
De rekommenderar ju inte mjölkprodukter förrän senare, fast vi inte har några allergier i familjen. När kan ,man igentligen börja med yoghurt osv?
 

Man kan börja med det

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
från antingen 4 eller månader så smått, det finns ju mjölk i barnmatsburkarna och youghurt dessert från månader.

Men man ska ju inte ge för mycket mjölkprodukter för då tar inte barnet upp lika mycket järn ur maten, men lite är helt ok.

Tex görs ju ersättningen och vällingen på komjölkspulver.
 

Tack...

Skrivet av  Annette med Philip&Melina
...för att ni hjälpte mig i virrevarret av rekommendationer. Det enda jag vet angående youghurt desserten, är att den inte innehåller yoghurt, enl min gamla bvc sköterska och varför den heter så, vet jag inte.
 

Artiklar från Familjeliv