Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 min-metoder funkar!! *långt*

Skrivet av Emy m. Sebastian 26/8-02
Vi bestämde oss i torsdags att från fredag ska vi försöka med 5 min metoden.
Jag var jättenervös så pappan fick ta hand om Sebastians nattning helt och hållet. Han gav honom en hel portion gröt för att han skulle vara riktigt mätt. På dagen var vi ut och gick långt för att han skulle få frisk luft.
Under eftermiddagen och kvällen stängde vi av allt vad tv och dator hette och bara ägnade oss åt honom.
Avslutade med lite amning innan pappan bytte om till pyjamas på honom och gick runt lite i lägenheten som vi släckt ner för att lugna honom.
Så ca 21:20 lade han honom, sa god natt, nu är det natt och du ska sova. Buffade honom lite i rumpan och gick ut. Han protesterade självklart men var inte helt desperat. Jag satt ute i vardagsrummet med rinnande tårar.. :)
Pappan gick in var 5:e minut som man skall göra... och efter 50 min tystnade det och han sov!!! Det brukar faktiskt ta ännu längre tid när vi måste kånka omkring och skutta med honom för att han skall somna. Jag kände mig rätt nöjd. Och under natten vaknade han två gånger. Pappan gick upp och gjorde om samma procedur. Första gången tog det 20 min och andra gången ca 30 min. Sedan sov han till 07 då fick han lite mat och somnade om igen till 09:30.

Kväll två, igår tog det ca 45 min innan han somnade. Han har vaknat två gånger i natt MEN.. vi har inte behövt upp något alls för han har somnat själv igen INNAN 5 första minuterna har gått. Helt otroligt!!!
Klockan åtta valde jag att ta upp honom då han vaknade för tredje gången och jag gav honom mat... nu sover han igen. :) Vilken lyx det känns som!
Jag rekommenderar verkligen detta. Det var och är helt klart jobbigt just vid första nattningen då han beklagar sig som värst. Men det går över och jag hör ju att det inte är för att han är ledsen, bara något arg för att allt inte sker som vanligt. Och själv kan jag kanske känna lite ångest för detär ju en form av frigörelse detta för både mig och honom. :)
Men nu kan jag sova rätt gott och ihållande om nätterna. Hoppas att det håller i sig!

Ha en bra dag allesamman!
Svar på tråden: 5 min-metoder funkar!! *långt*

Vad härligt!

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
Med Robin har vi inte behövt göra den metoden, han somnar gott ändå, bara man stoppar i nappen några gånger.

Men med storasyster gjorde vi 5 min metoden, och det gick ju jättebra, hon sover som en klubbad björn nu *s*
 

Grattis! Måste ju

Skrivet av  tinajo med Elias 22/8-02
kännas skönt att få sova lite mer sammanhängande... *Längtar*
Funderar på att göra en egen lätt modifierad version framöver, få se hur det blir.
Född i Luleå såg jag! =) Har själv bott där länge och min man är född där (men nu bor vi i Linköping). Alltid kul med förrymda norrbottningar! =)
 

Otroligt härligt...

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
KOMMER det att bli att få sova mer sammanhängade. Tyvärr har jag själv inte lärt mig det ännu. Sebastian sov HELA natten i natt. Vaknade inte en gång. Däremot jag ligger ju och lyssnar titt som tätt och har svårt att somna om. Man är ju van att vara vaken mycket om natten. Men snart ska nog även jag sova. :)
Otroligt många norrbottningar som rymt där uppifrån. Vi dominerar snart hela södra Sverige.. hihi..
 

Va bra!

Skrivet av  Bumbi med Ronja 16/6-02
Att det fungerar för er. Själv skulle jag aldrig kunna låta min dotter gråta sig till söms.
 

Inte gråt...

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
det är klagosång. :) Och igår tog det bara 15 min så sov han. Jämför det med att istället gå omkring och hoppa och skutta i mer än 1½ timma varje kväll för att få honom att sova.
Tror vi lider mer av det allihop. Men alla har vi våra egna metoder. :)
 

Själv skulle jag inte fixa det...

Skrivet av  Williams mamma 3/8
...vill inte att min lille plutt ska ligga och skrika. Hur fixade du det i 45 minuter?

Vi har gjort som så att min sambo och jag tar varannan kväll och då ligger vi jämte vår bebbe tills han somnar, det tar allt mellan 20 minuter och upp till en knapp timme.
 

Positiva tankar...

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
satt jag och försökte tänka på. Att vi alla kommer må bättre av detta. Det är nog bättre för honom att köra en klagovisa 45 min istället för att vara frustrerad i 1½ timma minst då man fick bära omkring honom.
Att lägga sig med honom har vi också försökt tidigare. Gick inte...
Nu är det ju inte många minuter längre heller och i natt sov han ju precis hela natten! :)

 

Artiklar från Familjeliv