Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amningsfråga

Skrivet av Catrin & August
godmorgon godmorgon

jag måste fråga lite hur ni har det med amningen, ni somm ammar. Håller på att trappa ner på amningen. Det går GANSKA bra. Tredje natten utan mat för A och det har gått bra ( de två första nätternas skrik tog pappa Patrik hand om=himmelriket för mig som fick sova sött i iblioteket.

MITT HÅR har blivit så himla tunt och slitet. Jag tror att det beror på amningen. Under graviditeten blev håret tjockare än vanligt och växte dubbelt så fort. Och jag tyckte att håret höll rätt bra kvalite under sommaren och tidighösten, men sedan november har det bara gått utför. Varje gång jag tvättar håret, eller bara drar händerna genom håret faller stora tussar av. Har endel att ta av men det känns så himla trist! När jag gör tofsar och flätor känns det som om de är hälften så tjocka som annars. :-(

Nån som har liknande erfarenheter? Nån som slutat amma och fått tillbaka fin hrkvalite? Nån som slutat amma och INTE fått tillbaka hårkvaliten?

(frågan också ställd på ankomstgrupp 02/07)



Svar på tråden: Amningsfråga

jodå...för ca två månader sedan

Skrivet av  Jo med Tor 29/6
föll mitt hår.
Nu växer det ut igen och det kommer små tussan av nytt hår i tinningarna ser rätt kul ut. Oroa dig inte håret det repar sig. Käka lite vitaminer så är du säker på att få nog.
 

Om håret!

Skrivet av  Jessika & Amanda 14/6
Att du tappar hår beror på att du varit gravid - inte på att du ammar! (Förutom att man brukar göra det tiden efter man varit gravid, då! *s*)

Under graviditeten är hormoner osv. lite knepiga och hela kroppen kör för fullt. Det gör att allt hår är i tillväxtfas samtidigt. (Istället för att ca 100 hårstrån om dagen dör) Nu dör alla de hårstrån som "levt på lånad tid" så att säga!

Oroa dig inte! Håravfallet slutar snart, oavsett om du ammar eller inte! (Fast man känner sig ju inte vackrare för det... :-( )
 

Det där förstår jag inte riktigt...

Skrivet av  Millish m Nelly 4/8-02
för jag fick extremt dåligt hår och tappade även mer än vanligt under graviditeten o tappar ännumer nu.

Hur går det ihop? (om man bortser från att jag håller på att bli flintis... känns det som)
 

Känner igen mig...

Skrivet av  Katti m Emma 18/7-02
Tappade oxå hår under graviditeten och ännu mer nu... Och nu har jag fått reda på varför. Det beror för min del på att min sköldkörtel inte längre fungerar som den ska. Så därav allt tappat hår och alla kilon som vägrar att minska *blä*

/Katti
 

samma här

Skrivet av  Angie med Emilia 12/8-02
tappade massor under graviditeten och ännu mer nu...skit snyggt =/
 

Ni...

Skrivet av  Jessika & Amanda 14/6
kanske är undantagen som bekräftar regeln?! *s*
Jag tror det är vanligast tvärtom...
 

Amningen verkar inte spela någon roll!

Skrivet av  Ida m. Axel 001111 & Kalle 020812
Under båda mina graviditeter har jag fått supertjockt hår. Med första sonen slutade jag amma när han var knappt 4 månader. I samma veva började håret lossna. Med son nr.2 ammar jag fortfarande. När han var knappt 4 månader började jag tappa massor av hår. (det har lugnat sig nu när han är snart 6 månader). Så för mig verkar iaf amningen inte spela någon roll.
 

Artiklar från Familjeliv