Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6-månaders "bortbyting" - någon som känner igen?

Skrivet av Ida m. Axel 001111 & Kalle 020812
Kalle blir 6 månader nästa vecka. Veckan som varit har varit jättejobbig för han skriker väldigt mycket på nätterna och är även mycket ledsen dagtid. Jag har suttit med honom i famnen i vardagsrumssoffan nästan hela nätterna och jag känner verkligen att jag börjar ta totalt slut nu.

Jag fattar inte vad det är! Han är visserligen lite förkyld men inte så farligt, jag kan nästan inte tro att förkylningen gör honom så ledsen. Han har ingen feber och vi var på vårdcentralen i dag (för säkerhets skull) och han var inte irriterad i hals eller öron. Läkaren sa att det kan vara en infektion som yttrar sig så här eftersom barn i den här åldern inte nödvändigtvis får feber av infektioner (om jag förstod honom rätt, han var dansk... :-)

Mellan varven är han hur glad som helst, äter hyfsat och sprattlar på golvet.

Något som kan spela in är att han är inne i en intensiv utvecklingsfas rent fysiskt (har precis börjat vända sig medvetet och övar frenetiskt på att krypa/hasa). Jag har också funderat på om det kan vara tänder på G (han snuttar och biter hejvilt i allt han får ta på) men jag känner inget i hans mun.

Är det någon som känner igen detta? Jag känner mig mycket mycket trött och totalt kass som mamma som bara inte fattar vad det är för fel...
Svar på tråden: 6-månaders "bortbyting" - någon som känner igen?

Det låter...

Skrivet av  Annelie o Mathilda 020817
som om det kunde vara lite tänder på gång kanske. Symptomen är väl lite som du beskriver. Min dotter har inte fått några tänder än, men jag kan tänka mig att det blir gnälligt värre. Hon är 6 månader snart och tycker att hon är mycket gladare och piggare än vanligt. De har väl sina perioder!
 

När stal du min son?

Skrivet av  Robins mamma 020814
Förutom att jag faktiskt lyckas få liten att sova om natten så kunde det lika gärna varit jag som skrivit din text.
Han har precis lärt sig vända sig från mage/rygg, rygg/mage, han greppar målmedvetet med båda händerna och för dem till munnen (oavsett tyngd, idag greppade han en kattmatsburk på 800g, lyfte den till munnen och började tugga) och sitter helt utan stöd.

Tror det är som du skrev sist, de är inne i en sån mastig utvecklingsfas nu att det är därför gnället kommer(=frustration när saker inte går som de vill?)
 

Säger som Robins mamma...

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813
...Stal du min son oxå?? Zacharias är precis likadan. Bara gnäller hela dagarna och absolut ingenting duger, inte ens hoppgungan! Sen när Pappa kommer hem på kvällen, DÅ strålar han som en sol och livet leker. Antar att jag har en pappig liten kille som är inne i en rätt jobbig utvecklingsfas och har tänder på G...
 

JA!!!

Skrivet av  Angie med Emilia 12/8-02
Emilia är som förbytt! hon är jätte grinig och känslig, sover dåligt på både dagen och natten! Kalle och Emilia är födda sama dag såg jag nu...=)kul
 

Ojdå:)

Skrivet av  Elin med Lova 020806 och Dennis 000611
Det låter som du beskriver Lova! Hon skriker iofs inte på nätterna men vaknar ovanligt ofta, har svårt att komma till ro på kvällen och vill helst bara vara i famnen...
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Ida m. Axel 001111 & Kalle 020812
Skönt att höra att det inte bara är min bebbe som beter sig så här!
 

Artiklar från Familjeliv