Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang disk om FP nedan

Skrivet av C med 96:a, 99:a och 0207:a
Jag fattar inte hur ni kan ta ut så lite dagar?! Själv tar jag ut 4+3 dagar per vecka. Jag skulle iofs kunna ta ut lite mindre än så ochså men maken sätter stopp. Han tycker inte att vi har råd, men det anser jag att vi har. Framförallt så skulle han faktiskt kunna vara hemma lite, kanske en dag per vecka eller så.
Vi skulle förlora en hel del ekonomiskt om han är hemma,eftersom han har en hög lön, men vi skulle inte gå under.
Problemet för mig är ju att övertyga maken om att den här tiden faktiskt inte går i repris.
Maken har massor av fp-dagar kvar, säkert 100 dagar med sjukpenningnivå, på alla tre barnen tillsammans.

Hur ser era partners på det här med föräldraledighet? Skulle vara intressant att veta.
Svar på tråden: Ang disk om FP nedan

Jämställda familjen...

Skrivet av  Jullan m. Olle 10/7
det är väl vi det. Jag var hemma ung. 6 mån med Olle. Nu är min sambo hemma med honom och kommer att vara det tills i juni. Då ska jag vara hemma istället. jag studerar och ville tillbaka till skolan så att jag blir färdig ngn gång. Han är sjuksköterska så någon jättelön förlorar vi inte. Men han hade nog velat vara hemma så mkt som möjligt ändå. Efter sommaren ska han nog fortsätta vara hemma, om vi inte får nån dagisplats.
 

Hyfsat jämställt

Skrivet av  Karin m Ida 9/7
Jag ska vara hemma tills efter påsk ,och sedan ska Hasse vara hemma ett halvår. Ingen av oss kommer att ta ut fullt (ja, vi "måste" ju ta 5 dgr/vecka när Ida fyllt ett år), utan sparade dagar ska vi ha till längre semestrar och sånt har vi tänkt.
Eventuellt ska jag vara hemma igen i höst om vi inte får dagisplats till Ida fån oktober, Göteborg är inte jättebra på det. Om hon får dagisplats så ska vi gå ner i tjänst båda två, så hon inte får så långa dagar.
Jag får 90% av min lön i ersättning även om den är över "gränsen" eftersom universitetet betalar resten, och Hasse får 80% av sin (högre) lön för hans företag kompletterar också. Vi tjänar ganska bra båda två, så vi klarar oss gott på det vi får ut (vi bor snuskigt billigt).
Min pappa var/är brevbärare och när jag var liten så hade de det lite lättare än nu, så han var ofta hemma vid tolvtiden på dagen och hade mycket tid med mig. Jag har en väldigt bra kontakt med min pappa, lika bra om inte bättre som med mamma, vilket jag tror mycket beror på att han var så mycket hemma, både när jag var irktigt liten och sedan var det ju alltid han som var hemma när jag kom från skolan. Detta tycker jag är så himla värdefullt (och han också) så jag propsade på att Hasse skulle vara hemma mycket, och han tycker också att det är vettigt och kul.
 

Min man tar över...

Skrivet av  Vickan m Elias -99 och Josefine 020627
...1 april och är hemma till sent augusti då skolas Jossan in på dagis. Jag tar ut 5 dagar nu för att få det att gå runt. Hur min man gör vet jag inte.
 

Jag tar ut

Skrivet av  Emma med Jakob 11/7
fem dagar i veckan, och ska vara hemma till slutet på mars. Jag har halvtidsjobb, så då ska Niels ta ledigt halvtid, och det kommer han nog att göra fram till September, då vi hoppas på en dagisplats.
 

Vi har sån tur

Skrivet av  Sofia & Filiph-00 & Elise 020606
Att Robert är arbetslös nu så vi får vara hemma och mysa med barnen båda två.
 

Det är mest jag

Skrivet av  Katarina m Isak 15/6
som har varit hemma med alla tre barnen. Tyvärr så har vi ingen möjlighet att sambon är hemma, vi skulle förlora alldeles för mycket på det. Någon månad skulle vi kanske klara men inte mer. Om taket för FP skulle ha höjts nu i sommar skulle han ha varit ledig direkt efter det, men nu verkar det väl som att det inte blir så (?? har ingen riktig koll på det). Det är synd tycker jag men så är det. Sambon har fått ta de sista tre veckorna på föräldraledigheten och tagit hand om inskolningen på dagis, vi får se om vi gör så nu också...
 

Min man har

Skrivet av  Janna m Isak 22/6
från början sagt att han tänker ta ut halva föräldraledigheten. Efter lite förhandlande har han dock accepterat att jag är hemma ett år och han ett halvår. Till saken hör att han är lärare så han fick ju vara hemma två månader när Isak var nyfödd och kommer alltid att få vara hemma hela sommaren med honom + jullov, sportlov och påsklov. (Så jag räknade ut att han ändå kommer att få många fler månader med Isak än vad jag kommer att få...)Egentligen tycker jag det är jättebra att min man ska vara hemma så pass mycket som han ska men samtidigt vill jag vara hemma läääänge till! Tyvärr är mitt förhandlingsläge inte det bästa eftersom jag tjänar ganska mycket mer än min man så vi förlorar en hel del på att jag är hemma. Och nu vägrar min man att minska sin tid mer, ett halvår är minimum för honom. Och det är ju svårt att argumentera mot det. (Vi får väl skaffa ett till barn snart så jag inte behöver jobba så länge...)
 

Artiklar från Familjeliv