Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

8 månaders mat...

Skrivet av Ina
...utan tänder? Går det? Min lilla äter burkmat för det mesta o närmar sig nu 8månadersdagen men har inga tänder. Vad hade ni gjort? Försökt eller? Hör gärna av er med erfarenheter.
Svar på tråden: 8 månaders mat...

Jossan har två tänder

Skrivet av  Vickan m Elias -99 och Josefine 020627
där nere. Men eftersom hon tuggar så bra så började vi när hon var drygt 7,5 mån med 8 månburkarna.
 

sex tänder

Skrivet av  Maud m Angelica 5/6 & 2 till
och nästan nio månader men någon mat från de blåa burkarna går inte an. Alla mikroskopiska små bitar spottar hon ut men det konstiga är att efterrätterna går ner trots att det är bitar i dem. Nä.. här är det femmånadersmaten som gäller fortfarande eller välmixad 8-månadersmat =)
 

Mosa med gaffel

Skrivet av  Tina m Jacob -99 & Oliver 020616
Oliver har bara två tänder ner. Han tuggar på ganska bra ändå. Jag mosar 8-mån. maten väl med gaffel. Blir knappt inga biter kvar. Han gillar den maten betydligt bättre än 5-mån.
 

Inga tänder

Skrivet av  Ango & Simone 020804 (Paulina -00)
och 6½ månad gammal när vi började med 8-månadermaten.
De mosar maten med tungan mot gommen, samtidigt som de lär sig att tugga (vare sig de har tänder eller inte).
Nästan alla barn reagerar på bitarna i början eftersom de är ovana vid konsistensen.
Man får prova sig fram och ev mosa med en gaffel i början!

Lycka till!

Kramisar
 

Här är också en tandlös

Skrivet av  Marina med Pontus 22/6
som är dryga 8 månader och han äter 8 månaders maten.
De allra största bitarna mosar jag, men nog är det lite småbitar i allt som han försöker "tugga" trots saknaden av tänder. De första gångerna jag gav han 8 månaders maten så såg han verkligen rolig ut. Såg ut som om jag försökte förgifta honom :-) Han grimaserade och spottade ut det, det var väl ovanligt med lite bitar i maten. Men nu smaskar han på!
Dom klarar faktist av att hantera småbitar bättre än vad man tror, trots att de är utan tänder.
 

Artiklar från Familjeliv