Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 månaders bebis på 12 kg, är det troligt???

Skrivet av Jösse med Sebastian 28/8-02
En vän var här igår och berättade att hennes systers yngsta barn, han är 5 månader, väger över 12 kg.
En riktig knubbis skrattade hon och sa.

Min lilla kille är en stor grabb med sina 10 månader och 11 kg, och hans kompis som är lika gammal väger 12 kg men de är ju ändå 10 månader.

Den här bebisen kan ju knappast vara "knubbig" utan enormt fet i sådana fall.
"Kan" verkligen så små barn väga så mycket, och hur 17 ser det ut???
Svar på tråden: 5 månaders bebis på 12 kg, är det troligt???

Såna här inlägg

Skrivet av  Sommarbarnsmamma
ska man inte skriva för det blir bara ett jäkla liv!
Mata inte trollen! En på julisidan fick huvudet fullt när hon frågade samma.
 

ah, ska

Skrivet av  Filippa & Novalie 1/8-02+bf 9/7-14 dgr
man inte tåla sånt...?? herregud, så farligt var det väl inte??, hon undrade ju bara....måste vi va så känsliga...?
 

Jösse är inget troll

Skrivet av  Anna Maria med Li
hon brukar ju skriva här.
 

Vadå ska inte

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Det kan knappast du besämma. Tyckte inte att det var något konsigt med det inlägget.
 

ja varför då???

Skrivet av  Jösse med Sebastian 28/8-02
Det var ju inget illa menat utan bara en fråga!
 

Tja...

Skrivet av  Jessika & Amanda 020614
möjligt är det ju, men det är ganska ovanligt. Mer än 10 kg är det nog inte så många 5-månaders som väger. Det beror iofs på längden också, men det låter som en knubbig bebis, men det är ju helt i sin ordning!

Om barnet bara äter bröstmjölk brukar man bara vänta och se hur det blir när h*n börjar röra sig själv. Om barnet inte ammas och inte heller är speciellt långt, utan bara runt, kan jag tänka mig att bvc-sköterskan vill gå igenom vad barnet får i sig/dag med föräldrarna. (Så det inte finns några missförstånd etc)

Som alltid annars är det viktigaste att barnet mår bra!!! Kurvor skall man inte stirra sig blind på...
 

Det kan inte vara normalt! Min dotter är snart 2

Skrivet av  Anna på besök
år och väger 11,5 kg! Hon är helt normalstor enligt BVC!
 

Ja men

Skrivet av  My med Adam 020511
normalstor är ju olika. Min 1-åring (son)väger 13 kg och detta är också normalt. Då är ju din dotter liten jämfört med honom. Fast 12 kg för en 5-månaders låter mycket, men men...
 

Låter ju onekligen

Skrivet av  Annika med Rebecka & bebbe v.14
ganska knubbigt *fniss* men inte ömöjligt!
Rebecka vägde ju 5,2 vid födseln och har alltid varit både stor & knubbig...fast vid fem månader vägde hon 10,3kg och nu vid 10 månader 11,6kg
Men det är ju fysiskt möjligt helt klart! Vore intressant att veta vad han vägde som nyföding...
 

han vägde...

Skrivet av  Jösse med Sebastian 28/8-02
runt 5,5 tror jag!
 

lite "fakta"

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
http://www.netdoktor.se/haelsa/fakta/tillvaexttabell.htm

http://www.netdoktor.se/haelsa/fakta/tillvaexttabell2.htm


I intervallet mellan kort och lång respektive låg och hög ligger 95 procent av alla barn.

Med andra ord är det 5 % av alla barn som väger mer el mindre eller är längre el kortare än sina jämnåriga....och egentligen för att jämföra rätt är längden rätt nödvändig oxå...

Så små barn är sällan feta i den bemärkelsen, de är riktigt knubbiga och har massor av bebishull som inte försvinner förrän de är runt 2,5-3 år gamla...
 

Känner sådant barn

Skrivet av  M
Han var i den viktklassen tills han började gå. Nu har han normalstorlek. Men nog höjde vi på ögonbrynen när han knappt fick plats i barnvagnen
 

A vägde 10,5 när han var 5 månader

Skrivet av  Catrin m August 020722 + bf 12/11
och han var då 72 cm lång. Tyckte att han var rund, men inte fet om jag minns rätt. Om bebisen är lång och stor behöver han/hon ite vara fetare än "normalt"
 

Klart de kan!

Skrivet av  Annika m. Robin 1 år & Michelle 3år
Han är säkert lika söt som alla andra bebisar!

Han kanske vägde 5kg vid födseln och då är det ju inte så konstigt!
Alla barn växer olika fort vid olika tider.

Själv har jag två barn lillen har snart växt ikapp storasyster, han är 1 år och väger 10kg, hon är 3 år och väger 13kg.
 

Faktiskt...

Skrivet av  HannaH
Jag känner 1 barn som såg ut som en Michelingubbe när hon var bäbis (9 kg vid tre måpnaders ålder om jag inte minns fel) - helt enkelt jättetjock, bilring på bilring. Men hon ammades bara och när hon började gå så blev hon snabbt "normalviktig"... Fet bröstmjölk bara:-)
 

Min son...

Skrivet av  Tina på besök
vägde 10 kg när han var 4 månader och runt 11 när han var fem månader. Och jag lovar att det är precis lika jobbigt att få kommentarer kring detta som att få kommentarer så man har ett smalt barn. Alla är olika helt enkelt.
 

När han föddes vägde han:

Skrivet av  Tina på besök
3,6 kg - normalstor alltså.
 

Ja..

Skrivet av  Elin med Lova 020806 och Dennis 000611
Det är nog troligt... Men är det inte taskigt att säga att bebisen är "enormt fet"? Skulle du vilja att någon sa det om Sebastian?
 

ja...

Skrivet av  Jösse med Sebastian 28/8-02
..om han vore fet skulle jag vilja att någon sa det till mig så att vi kunde se över varför han vore fet, om det vore farligt för honom eller om det kommer att gå bort.

Jag har bara sett en större bebis än Sebban, och hon har faktiskt varit mer än knubbig *ler*, men ack så go *ler*, och eftersom att den här bebisen är YNGRE än henne och väger betydligt mer så bara undrade jag om den verkligen kan kallas "knubbig", menade inte enormt fet som elakt.. fast jag ser nu när jag läste att det inte alls lät snällt...
 

Artiklar från Familjeliv