Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra matvägrare?

Skrivet av AP
Jag har inte skrivit här så mycket innan, men nu har jag en fråga angående min sons matvanor.
Min son är nu 10 månader (född 28/8). De senaste två månaderna har han varit väldigt bökig att mata. Välling går bra, och även smörgås som han kan plocka själv i bitar. Men allt annat som man ska mata med sked är ett helt företag att få i honom varje gång. Om man inte avleder med leksak, bus eller smörgåsrån hela tiden så vägrar han att öppna munnen. Och ibland funkar det inte med det heller.

Det har kommit till en punkt nu där jag undrar om man kan börja ge honom mer mat som han själv kan äta med händerna? Men då blir man ju ganska låst av vad man kan ge honom. Någon som har några bra tips?
Svar på tråden: Andra matvägrare?

Det finns ju mycket som man kan äta själv!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kalle har varit väldigt dålig på att äta periodvis, tills han började få äta själv. Han gör sina små försök med sked men det är inte mycket han får i sig då. Däremot så kan ju jag peta in lite med en annan sked medan han slaskar med sin sked.... Kladdigt blir det förstås. Men det blir det faktiskt även om han inte får tillgång till skeden och tallriken.

Men framför allt så äter han med händerna! Makaroner, små bitar av potatis och grönsaker, korv, köttbullar, köttbitar och små fiskbitar etc etc (t.o.m. ris, om det är klibbigt) petar han gärna i sig. Antingen lägger vi det på en tallrik (fast då måste man nästan hålla i tallriken för annars far den i golvet) eller direkt på bordet. Han kan äta ganska mycket om han får pyssla själv. Jag tycker att det är jätteskönt - nu kan ju jag äta MIN mat samtidigt som Kalle äter, förut hann alltid min mat kallna medan jag matade Kalle...

Två saker som jag tror är väldigt viktiga är för det första att man aldrig trugar - vill barnet inte äta, så tar man bort maten! det ska aldrig behöva bli någon maktkamp. Äter gör man för att man är hungrig, och är man inte hungrig så låter man bli. ...och för det andra att barnen får äta tillsammans med resten av familjen (eller åtminstone de delar av familjen som råkar vara hemma). Nästan alla barn verkar äta bättre om de får äta tillsammans med andra. Att barnet får äta ett eller annat mellanmål utan att någon annan äter samtidigt gör ju inget, men huvudmålen tror jag att man helst ska försöka äta tillsammans. (nu vet jag ju inte alls hur ni gör, utan detta var bara lite av mina funderingar kring detta med mat). Lycka till med matandet!
 

min tjej (11Månader snart)

Skrivet av  Anna
vill ha nått att äta på när jag matar henne smörgås grönsaker beror ju lite på vad man äter och så har hon ju sin talrik med sugpropp under och sen en egen sked, min tjej har ätit "själv" sen ca 8-9 månader då hon visade intresse för det
kladdigt men förr eller senare måste dom ju kladda så dom lär sig hur man äter träning ger färdighet

men visst blir man bra tokig i bland på mat som flyger ;)
 

Artiklar från Familjeliv