Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5-minutersmetoden

Skrivet av Trött mamma
Finns det någon som använt den här?
Erfarenheter efterlyses, något måste göras och jag tror vi har provat allt annat.
Svar på tråden: 5-minutersmetoden

Vi har inte riktigt använt den...

Skrivet av  Trillian, Casper 020618, Saga 990403
... tror jag...

Men Casper lärde vi somna själv såhär:

Vi har ett slags spelverk (fisherprice) som spelar bl a Blinka lilla stjärna. När vi sätter på den vet han att det är dags att sova.

Jag brukar sätta igång den och sjunga med en vers medans jag vaggar honom i famnen och gosar, sen lägger jag ner honom och står bredvid och sjunger en vers till. Sen lägger jag mig i min säng (står i samma rum som spjälisen). I början blev Casper såklart vrålarg, men jag talade om för honom att nu ska vi "nana" (=sova). Sen plockade jag upp honom om han blev helt hysteriskt och pussade och gosade och la sen ner honom. Jag lämnade honom aldrig ensam i rummet. Första dagarna tog det ett par timmar att natta honom men numera somnar han i regel direkt när jag lägger honom i sängen (förutsatt att han är trött såklart, jag brukar invänta någon gäspning innan det är läggdags...)
 

Hör inne på sömn

Skrivet av  Karin med Ida
Hör efter inne på snack-gruppen "sömn". Du hittar den under rubriken "Baby".
Vi har haft ett himla strul med att få Ida att somna. De trevande försök vi gjort med någon sorts 5-minutermetod-variant har lett till att Ida skrikit så att hon spytt. Så vi gav upp. Nu går det oftast bra att få henne att somna, tack vare att hon äntligen accepterat att dricka ur nappflaska och att hon har börjat gilla välling.
 

skrik-metoden...fungerar för oss

Skrivet av  Sara med Alva 020625
Ja, vi kör en lite tuffare variant av 5-minutersmetoden. Vi låter Alva vara uppe tills hon gnuggar sig i ögonen av trötthet hela tiden. Sedan sätter vi oss på sängkanten en liten stund och tittar i pekböcker. Därefter lägger vi henne i sängen, hon börjar genast att skrika och ställer sig upp. Vi säger bara "godnatt och lägg dig nu på kudden, sov gott" och går sedan ut. Stänger dörren och går. Hon skriker oftast mellan 3 och 10 minuter innan hon somnar, vi går inte in alls om hon inte skriker fortfarande efter en kvart. Då går vi in och tröstar och då brukar hon somna direkt på axeln. Det viktigaste är att barnet är riktigt trött, då somnar de ganska snabbt. På natten får hon skrika 5 minuter innan vi tar upp henne och oftast har hon hunnit somna om av sig själv då. Lycka till.
P.S Den fungerar lika bra på dagen.D.S
 

Måste bara säga...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...att detta tycker jag inte låter något vidare! Jag förstår mig på metoder som går ut på att få barnet att somna, och somna om, i sin egen säng när föräldrarna är med, men att låta barnet ligga och skrika i upp till en kvart utan att någon kommer, det tycker jag låter onödigt grymt. Att låta barnet vara uppe tills det är "stupfärdigt" av trötthet (övertrötthet?) och sen skrika sig till sömns, det känns_inte_som en bra nattningsrutin. Tror knappast att det leder till positiva nattningar när barnet blir större heller.

Våra nattningar (och om-nattningar) är visserligen lite jobbigare och mer tidskrävande, men jag tror att vi får igen det i längden! Vår stora kille är snart 3 och tycker mycket om att sova och frågar i bland om det inte är läggdags snart! När vi nattar somnar han oftast snabbt, nöjt och lugnt och sover sen bra. Det har tagit några år att nå hit men jag tvivlar på att vi hade haft det så bra nu om vi låtit honom skrika sig till sömns som bebis.
 

ja det låter hårt

Skrivet av  Sara med Alva 020625
men i 99 fall av 100 så somnar hon inom de första 3 minuterna, så den där skrikande kvarten inträffar väldigt sällan. Hon är inte övertrött bara tillräckligt trött för att kunna somna. Enligt de kära BVC-tanterna så är det ok att barnen får skrika lite, så vi kör denna metod. Tidigare kunde vi hålla på och lägga henne i 2 timmar varje kväll och det fick vi inte slut på förrän vi körde den här tuffing metoden.
 

Hur gör ni då?

Skrivet av  Trött mamma
Tror mig ha provat allt utom 5 -minutersmetoden men kanske har jag missat något tips så alla är välkomna.

Kommer jag inte på något annat sätt snart kommer jag att försöka med 5 -min, annars blir jag tokig!
 

Ja du...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...här är vi kvar i "amma-till-sömns-stadiet". Det fungerar bra. Tyvärr motsätter sig Kalle entusiastiskt alla andra typer av nattning. På dagen somnar han i vagnen hos dagmamman eller i pappas famn om jag inte finns till hands, men på kvällen är det bröstet som gäller.

När han vaknar på natten är det samma sak. Han ligger i min säng, så jag ammar honom liggande. Det blir några gånger per natt. Å ena sidan är jag rätt less på allt nattammande men å andra sidan misstänker jag att han skulle vakna precis lika ofta om jag slutade amma, och antagligen vara svårare att söva om. Så jag kör nog vidare så här. Även om det är irriterande att bli väckt så behöver jag inte stiga upp och inte vara vaken mer än någon minut.

Det här kanske inte är några direkt matnyttiga tips (om du fortfarande ammar så antar jag att du har testat detta, och har du slutat amma så kanske du inte har lust att återuppta amningen... :-). Men jag kan berätta hur vi gjorde med Kalles storebror Axel, som jag inte ammade så länge! Han fick somna i min famn framför TV:n tills han var ca 14 månader och det trivdes han bra med och jag också. (att titta på TV med en mysig bebis i knät är ju en rätt trevlig nattning).

Sen började han bli störd av TV:n (innan dess hade han inte brytt sig om den), så då började vi natta honom med saga och gonattvisor i sängen. Han fick en fullstor säng när han var ca 12 månader, så vi kunde ligga bredvid honom och sjunga tills han somnade. Det tog förstås lite tid till att börja med när vi införde den nya rutinen men det gjorde liksom inte så mycket. Att ligga bredvid sin mysiga bebis och sjunga är ju också trevligt.

I början gjorde vi så att vi frågade honom om han ville gå upp och natta (och det ville han oftast eftersom vi hade lyckats göra nattningen till en mysig stund). Sen om han ångrade sig efter en stund så avbröt vi och gick upp. Så frågade vi efter ett tag igen om han ville sova och då kanske han somnade. Eller så blev det en vända till. Efter ett tag, när rutinen "satt" så blev vi hårdare. Var det nattning så var det. Oavsett om han ville gå upp efter en stund.

När Axel vaknat så har vi (om vi varit vakna) gått och lagt oss bredvid honom i hans säng tills han somnat om. När han vaknade på natten när han var liten så ropade han på oss, och då hämtade vi över honom till vår säng och så sov han vidare där. När han blev lite större så kom han gående själv och kröp ner hos oss, oftast utan att väcka oss. Nu är han snart tre och sover oftast hela natten i sin egen säng. Men jag tycker ärligt talat att det är rätt mysigt när han kommer och kryper ner bredvid mig!

Nu vet jag ju inte om detta är något som ni kanske redan har provat, och det funkar säkert inte lika bra för alla som det har gjort för oss! Och jag menar verkligen inte att alla måste göra som vi heller. Men jag inbillar mig ändå att det borde finnas något humanare sätt att få barnen att somna än att låta dem ligga och skrika i en kvart utan att föräldrarna ens visar sig! Det finns ju "mjukare" varianter av dessa "lära-sova-metoder", där föräldern stannar kvar i rummet eller åtminstone kommer in i rummet betydligt oftare än var 15:e minut. Själv skulle jag hellre ha valt något sånt än den metoden som Sara beskriver. Hör inne på "sömn" snacket, där finns det många som kan de olika metoderna som finns i omlopp.
 

Dåliga erfarenheter av den metoden

Skrivet av  Kråkan m Elsa -00 o Axel -02
Skrev just på ankomst 2002/08 om hur det var med min flicka när hon var liten. När vi testat 5 minuters metoden en vecka gav vi upp eftersom hon skrek i flera timmar trots att vi gjorde allt enligt "instruktionerna". Hon slutade liksom inte skrika av att vi bara gick in i rummet och försökte trösta. Det slutade varje kväll med att vi fick ta upp henne i famnen och bära runt på henne minst 30 minuter varje gång v i låtit henne skrika 5 minuter. Hon somnade heller aldrig av utmattning utan kunde hålla igång med gråten och skriken tills långt fram på morgonen och så var hela veckan. Den enda förändringen som vi märkte av var att hon blev otroligt osäker på oss även under dagtid, hon tappade all tillit till oss. Om jag gick längre ifrån henne än 1 meter när hon var på golvet fick hon panik! Då kröp hon det fortaste hon kunde efter mig och försökte desperat klättra upp i min famn. Så jag räknar personligen vårt försök med 5 minuters metoden som det största misslyckandet vi gjort med barnen hittills. Men det finns tydligen de familjer som det fungerar jättebra för, svårt att veta i för hand om det kommer att fungera. Enda sättet för oss att få Elsa att somna när hon var mindre var att dansa med henne i famnen men det tog ända minst 1 timme varje kväll. Jag kan tillägga att jag aldrig behövde gå på gympa under hennes första 1 1/2 år *S* så något gott hade det väl med sig.

Hoppas ni får det att fungera, till sist gör det ju det på något sätt.

Kram
 

Kom på att

Skrivet av  Kråkan m Elsa -00 o Axel -02
du skrev att hon sov bra under sommaren. Kanske var det något speciellt som gjorde att hon sov bra då? Kanske att det var varmt, eller att fönstret var öppet så hon fick mycket friskluft eller något sånt? Eller åt hon annorlunda mat då, kanske magen är orolig eller att något annat förändrats? Kanske är det något du kommer på som du kan återskapa från sommaren på något vis?

Lycka till! Jag vet själv hur desperat man blir när man inte får nog sömn.
 

Finns väl andra sätt...

Skrivet av  Jullan
Jag tycker att det känns helt förkastligt att låta ett barn ligga självt och skrika. Olle är väl inte direkt nån som någonsin sovit bra, men jag skulle ALDRIG ta till nåt sånt här.

Vi har gett upp alla försök till att få honom att sova själv just nu, det gick bara inte. Så nu får han somna i vår säng och sova där hela natten. Så väldigt mycket lugnare det har blivit här. Oftast somnar han när han får välling på kvällen, eller om jag ammar honom efter det. Annars så ligger jag`/hans pappa med honom i vår säng och gosar och vaggar honom eller sjunger. Visst, det kan ta sin tid ibland och det är inte alltid roligt, men aldrig att han skulle ligga själv och skrika.

Struntar i om BVC säger att det är OK. För inte så länge sen sa de att det var tvunget att barn skulle ammas inte oftare än var 4:e timme och att barn skulle kvävas av sina egna spyor om de låg på rygg.
 

Metoden kan ältas hit och dit i evigheter..

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
Själv tycker jag det är upp till var och en vad man bestämmer sig för att göra utan att man behöver hoppa på varandra.
Vi är nog alla överens om att vi älskar våra barn?

Vi körde 5-min metoden på Sebastian när han var drygt fyra månader. Två kvällar tog det sedan somnade han själv galant. Kan tillägga att vi väntade inte alltid fem minuter... mitt hjärta orkade inte med det. :) Vi var allt in lite oftare.. men bara kortare stunder för att krama om honom och säga godnatt igen så gick vi ut.
Det höll några månader blev det någon rubbning då vi var bortresta osv och han fick somna i våra famnar. Så nu har vi precis gjort om samma visa igen men som sagt.. vi är in lite oftare och nu sitter vi ibland kvar en stund också. Och japp, det har blivit bättre igen. Behöver inte hålla på i tre-fyra timmar. Samtidigt har han även mindre uppvak under kvällens lopp.

Hoppas det löser sig för er!
Lycka till!
 

Hoppar in

Skrivet av  Besökare
med ett tips. Vi hade hört att det bästa vore att när man nattar barnen, att inte ta i dom för mycket när de skall sova, för då blir det svårare för dom att somna. Vår dotter har som tur är lätt för att somna.

Vi lägger henne, och vi kramar och pussar henne godnatt (läser INTE vid sängen när hon skall sova), sjunger några vaggvisor och sedan talar jag om för henne att jag ska gå och att jag kommer upp om en stund igen (då blir det inte så hjärtskärande när jag går), också kommer jag upp en gång till efter en stund för att titta till henne.

Jag kan tänka mig att hon somnar tryggt för sig själv därför att vi alltid talar om för henne att vi kommer tillbaka- alltså hon litar på oss, och vet att vi finns där. Vi har märkt det även när vi ska lämna henne nånstans...när vi försöker bara lämna henne och säga till henne att: nu ska du vara här en stund- så vill hon inte utan rycker och gnäller och vill stanna hos oss, men så fort vi i det läget säger att vi kommer tillbaka och hämtar dig i eftermiddag...då vinkar hon plötsligt och säger "hejdå" och går sin väg.

Vi försöker alltid ha en lugn stund innan hon går och lägger sig också, då vi stänger av TV och musik o dyl. så att det blir som en förberedelse inför sänggåendet.
Det kanske finns nåt som kan funka på ditt barn, det är ju så olika på olika barn, men hoppas att du kan hitta nåt "metod" som funkar för er så du får sova.
 

Om hon gråter

Skrivet av  Besökare
glömde jag säga. Om hon inte vill sova och dessutom börjar gråta när vi går, så går vi i alla fall och säger "på väg ut" att nu får du försöka sova, jag kommer till dig om en stund igen...om hon fortfarande gråter efter några minuter (vilket är ovanligt!) så kommer vi upp till henne och sätter oss i stolen (som står jämte hennes säng) igen och sjunger en liten visa, sedan provar jag igen...oftast stannar jag INTE tills hon somnar utan vi ville försöka få henne att somna tryggt själv, och det verkar ha funkat bra på henne. Ibland kan hon t.o.m. säga "hejdå mamma" när hon inte vill ha mig :-O där längre.
 

Inte insomnadet alla uppvaknande

Skrivet av  Trött mamma
Det är inte nattningen som är problemet. Det är att bli väckt varannan var tredje timma JÄMT. Vi tar över honom till oss efter ett par vändor med nappen men ibland kan han få fnatt och skrika 1-2 timmar vid 3 - 5 tiden.

Jag har inte varit fäst vid 5 -minutersmetoden även om jag vet att många lyckats men nu tycks min gräns vara nådd.

Tack för alla tips:-)
Ps. Jag kommer göra en sån egen variant där jag är i rummet för att trösta då han är ledsen.
 

Det låter bra

Skrivet av  Besökare
tycker jag! För att känna sig trygg är det säkert det enda han behöver, att du finns där bredvid honom.
Lycka till!
 

Har aldrig förstått mig på

Skrivet av  Katarina m Isak 020615
den metoden. Vi provade väl lite på vår äldste... att gå ut från rummet.. men näe.. inget för oss.

Nu har vi jättemysiga kvällar.. vid 20-20.30 gör jag i ordning Isak för natten, tar med en flaska välling och lägger oss i vår säng. Jag har med mig en bok och när han har ätit upp sin välling knölar han runt lite bredvid (eller PÅ) mig, vi gosar och läser (försöker i alla fall) tills han somnar. Det brukar inte ta lång tid, men ibland gör det det och visst kan man bli lite irriterad men det här är ändå den rutin som funkar bäst för oss. Han sover sen i vår säng hela natten, spjälsängen är vår nya klädställning.. :-)
 

Såhär gjorde vi

Skrivet av  HannaH
när förra barnet inte vill somna. Efter godnattrutiner (mat och Gudsomhaver eller vad man nu gör) så sade vi Godnatt och lade ned henne i sängen.

Sedan lade vi oss på vår säng i det nästan mörka rummet och låtsades försöka sova. Hon skrek men vi upprepade vänligt "godnatt gumman" och om hon stod upp så lade vi mjukt ned henne igen. Det blev som en slags 5-minutersmetod fast vi var kvar i rummet. Det viktigaste var att hon skulle se att vi inte gick därifrån men att hon skulle somna i sin säng.

Ganska fort så gick det jättebra och efter ytterligare ett tag (minns ju inte hur längen vi höll på med detta) så kunde vi lägga henne och gå ut ur rummet och hon somnade tryggt själv.

Nu börjar vi nog med samma grej...
 

Artiklar från Familjeliv