Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*OT*-fråga till er som har Volvo!!!

Skrivet av nybliven Volvoägare i behov av hjälp
Ni som har Volvo och bakåtvänd bilbarnstol i fram, hur har ni fäst förankringsbanden??? Vi har precis blivit ägare av en V70 -98 och idag skulle jag montera in dotterns Akta Duoflex Comfort. Under själva mattan (eller "golvet"), under instrumentbrädan, på sidorna, fanns det färdigmonterade öglor men man fick göra hål i mattan för att komma åt dessa.
Men de sitter ju så fel, tycker jag! De sitter ju på så olika höjd så förankringsbanden blir ju så olika långa. Det högra blir jättelångtoch det vänstra blir jättekort! Och hur mkt jag än spänner banden så blir stolen ostabil och går jättelätt att luta åt vänster, dvs mot det korta bandet. Ska det verkligen vara så???
Att banden ska vara olika långa alltså. Hur kan man annars förankra banden? Vi har inga skenor eller liknande att förankra runt.
Hoppas ngn kan hjälpa mig för jag vill ju att dottern ska åka så säkert som möjligt!
Svar på tråden: *OT*-fråga till er som har Volvo!!!

Svarat på vårbarn! imt

Skrivet av  Maja m. Axel -99 & Hjalmar -02
 

Har iofs en nyare modell...

Skrivet av  Anna-Carin
av V70, men vi har både en akta Duoflex Comfort och en Britax Freeway som vi monterar utan problem.
Vi har inte behövt klippa nåt hål i mattan på vår 02:a eftersom öglorna förmodligen sitter lite.
Om du slänger in en fråga på ankomst juni-02 till Dina (om hon missar att läsa här...)så har hon en modell -99 där hon nyligen gjort samma sak som du med mattan och därmed kanske har samma typ av fästen.

Har du monterat stolen ordentligt med bältet runt själva frontbygeln?
Om den är rätt monterad där borde den ju sitta stadigt om du drar åt spännbanden som sitter fast i golvöglorna.
Jag tycker nog att du ska åka tillbaka till affären om det inte går att rätta till och be dem ta en titt på vad som är fel. Stolen ska ju sitta stadigt och försäljarna ska vara utbildade till att ge hjälp och råd vid monteringen.
 

vet inte..?

Skrivet av  Filippa & Novalie-02 & Miranda-03
har en 945 classic nu hade en S70-R förut, oxå -98. men de sitter nog ganska löst så att man kan rucka på dem...tror det skall vara så. nej jag vet inte, kan inte svara på det...mvh
 

*räcker upp handen*

Skrivet av  Dina med Alice & Valdemar
Jag har, precis som Anna-Carin skriver, en V70 -99. Vi har en freeway fram, den sitter jättebra, inga problem med det som du beskriver. Är det säkert att det är pga banden som stolen blir instabil? Jag har haft liknande problem i min mammas saab 9-3, men där beror det på att instrumentbrädan är svängd på ett sätt som gör att stolen lutar. Men den går att sätta stadigt om man fixar lite.

Måste du använda öglorna då? Det finns ett annat sätt att spänna fast banden, man trär dem igenom varandra så att det blir ett långt band, med fästena längst ut i vardera ände, sen drar man dem runt sätet, och drar dem under sätet korslagda...jättesvårt att beskriva, men det står precis hur man gör i instruktionsboken för bilstolen. Det kan ju vara ett alternativ, om inte öglorna funkar.

Hoppas att det löser sig!
 

letade

Skrivet av  Ann@ m. Edvin 00 och Emil 02
bra länge, o hittade till slut en superbra skena, stång, under förarsätet som vi fäster banden i. det tog tiiiiiid att hitta det! lustigt nog...inga vassa kanter eller nåt. den bakom förarsätet sätter vi i förarsätet s a s.
 

Artiklar från Familjeliv