Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anna-Carin med Emma & Pontus (ang vaccin)

Skrivet av Vickan
Vad var det som inte var bra med TBC-vaccinet?
Undrar eftersom vi funderar på eller kanske måste vaccinera våra barn.
Svar på tråden: Anna-Carin med Emma & Pontus (ang vaccin)

Vad jag vet

Skrivet av  Anna-Carin
så kunde det ge någon infektion i benvävnaden som biverkning, även om den var sällsynt.
Sen var det många som fick problem med såret som uppkommer efter vaccinationen. Det blev infekterat och kunde sprida sig till lymfsystemet.

Men man gjorde då en övervägning eftersom risken att smittas här är så otroligt låg. Vi ligger nog lägst i världen till och med.
Därför ansåg man att det endast var nödvändigt om man skulle utsättas för smitta.
Så om ni kommer att åka till länder med högre riskfaktor så är säkert fördelarna övervägande för en vaccinering.
Är inte så påläst inom detta vaccin, men Smittskyddsinstitutet eller Socialstyrelsens hemsidor innehåller säkert bra information.
 

Jag vaccinerade...

Skrivet av  AnMa
..båda mina barn i höstas. Om en eller båda föräldrarna är invandrare skall bvc erbjuda vaccinationen. Vi valde att vaccinera barnen pga att Grekland, Spanien och Portugal är högriskområden just nu och vi spenderar alltid ett antal veckor i Grekland varje år. Man måste överväga för eller nackdelar med vaccinationer.
 

Hm

Skrivet av  Vickan
Jag vet inte om vi är en riskgrupp. Jag fick nyligen reda på att min mamma hade TBC som självläkte när hon var barn. Och jag har hört att TBC kan blomma upp igen när personen blir äldre och ja nu är hon ju snart pensionär...
 

Artiklar från Familjeliv