Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra barnet - varför frågar alla?!

Skrivet av Monica med Tintin 26/8-02
Är det fler än vi som ofta får frågan om när nästa barn kommer? Det verkar som om det är allmänt vedertaget att ALLA skaffar syskon till sina telingar så fort som möjligt. Känns nästan som om man förvägrar Tintin något när vi väljer att inte skaffa syskon till honom, ialla fall inte ännu. OM vi "skaffar" syskon till honom får han i alla fall bli 4-5 år först. Dels för att vi tycker det räcker med honom nu och dels för att jag ska hinna jobba 100% tillräckligt länge för att få full föräldrapeng igen.

Någon som känner igen sig?
Svar på tråden: Andra barnet - varför frågar alla?!

Jag tror att oavsett

Skrivet av  Ango & Simone 020804 (Paulina -00 + bf 26/8)
om man väljer att "skaffa" barn tätt eller om man väljer att vänta (eller kanske avstå helt från fler barn) så kommer omgivningen att kommentera. Väljer man att ha tätt får man kommentarer om att "det är sååååååå synd om 1-åringen som måste bli stor", "den nya graviditeten var väl inte planerad" osv. Väljer man att vänta några år mellan barnen får man höra kommentarer om det, och väljer man att bara ha ett barn, ja, då lär man väl få höra det i leda!
Jag tror att har man 2-3 barn slutar folk fråga efter "när syskon ska komma", det är nog som allra värst efter 1:a barnet. Då tjatar folk om syskon, och när man som vi, väntar 5:e barnet, ja, då tjatas det om "ska ni befolka kommunen själva", "har ni ingen TV" osv.
Just familjekonstellationer är någon som, av någon underlig anledning, alla tycker det är legitimt att lägga sig i!
Det bästa är att bara igorera alla gliringar, eller ge svar på tal (mig är det ingen som vågar kommentera till längre *ler*)!
Hur ni väljer att göra, syskon eller ej, är ju ert beslut ingen annans!

kramisar
 

Instämmer fullkomligt!

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Jag tror aldrig man slipper folks kommentarer...det finns alltid någon som tycker olika.
 

Va häftigt!

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
Att ni snart är fembarnsföräldrar menar jag.

Ja det är lite märkligt att det är legitimt att kommentera familjebildningen. Vi har kompisar som har 4 barn nu men som är lite sugna på en till, jättekul för dem tycker jag! Det är ju deras liv, inte vårt.

För vår del har vi tidigare alltid sagt att vi bara vill ha ett barn. Nu börjar jag vela lite och kan tänka mig ett syskon, sambon säger ingenting vilket brukar betyda ett tyst medgivande... I vilket fall vill vi först njuta av Tintin och SEN eventuellt försöka ge honom ett syskon. I vilket fall är det VÅRT beslut!

Lycka till!
 

Motsatt situation här...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...vi har ju redan två (med 21 månader mellan)och nu verkar de flesta anse att det räcker! Folk pratar om hur skönt det ska bli för oss nu när pojkarna börjar bli större och det märks att alla förväntar sig att vi ska vara nöjda nu.

Men jag vill ju ha fler! När jag säger att jag vill ha två barn till (inte just nu men om några år) så märks det att de flesta (släkt, vänner och bekanta) tycker att det är lite konstigt. Det verkar både jobbigt och dyrt och har man mer än tre barn så måste man köpa minibuss - har vi tänkt på det?! :-)

Det är bara att inse att "normen" tycks vara att få två barn med 2.5-3 års mellanrum och sen vara nöjd med det. (vi hade mindre än 2 år mellan pojkarna och det fick också folk att höja på ögonbrynen - hur skulle vi orka med två blöjbarn och var det inte synd om Axel som fick bli storebror så tidigt osv osv)

Man får stå ut med omgivningens kommentarer, så länge som de inte är direkt otrevliga. Det är ändå man själv som vet bäst vad som passar för ens egen familj. Inte tror jag att barn tar skada av att inte ha jämnåriga syskon, lika lite som jag tror att mina barn kommer att ta skada av att ha många syskon (om jag nu får mina fyra barn :-)
 

Hur man än gör är det "fel"

Skrivet av  Monica med Tintin 26/8-02
verkar det som ibland. Men kanske är man lite känslig, folk kanske bara är vänliga och nyfikna...

Lycka till med er planerade storfamilj!
 

Spelar ingen roll

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Att man redan har två. Nu tjatas det om tjejen. Folk förstår inte att jag är nöjd med 2 killar. Utan den ständiga frågan lyder "När kommer lilla tösen då". Aldrig svarar jag. Är fullt tillfreds med det jag har. Så kanske om man direkt får en av varje, då kanske det inte tjatas mer. Men så länge man bara har ett barn eller flera barn med samma kön, så kommer folk att fråga.
 

Artiklar från Familjeliv