Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kanske dags att sluta med middagsvilan?

Skrivet av Malin med Vanja-02 + bf 15/12
Hur har ni det med era barn o sömnen? Vanja har alltid somnat jättebra på kvällarna, fram till för ca tre veckor sen. Något har hänt, fattar inte vad bara. Somnar inte förrän tidigast 20, o idag var klockan 21, innan hon gav upp. Hon har "alltid" (senaste halvåret)somnat själv, men nu är det vaggning som gäller, inte lätt alltid att sitta brevid sängen i en timme o söva en grinig unge!!:)
Funtar på att slopa middagssömnen, provar i helgen tror jag, med risk för att hon blir jättegrinig på sena eftermiddagen..
Hur gör ni?
Svar på tråden: Kanske dags att sluta med middagsvilan?

Vi har

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
slopat middagssömnen sedan en vecka tillbaka. Oscar började också somna lite väl sent på kvällen. Nu somnar han vid cirka 18.30 och sover till 06.45 när väckarklockan ringer. Vi upplever det som att Oscar är mer harmonisk nu när han får många timmars sammanhängade sömn på natten.
 

Var det jobbigt

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 15/12
i början innan han kom in i detta? Jag väntar mej en helvetisk helg här nu, jag vet hur hon blir när hon inte får sova. Vi får väl stå ut med det, det är det värt om det innebär att hon sover bättre! Tack för din synpunkt!!
 

Lite jobbigt

Skrivet av  Marlene
man kan ju inte sätta sig med en tidning direkt *ler* utan det gällde ju att vara med honom och aktivera honom, vi var ute jättemkt på em. Annars blev han trött och gnällig.
Lycka till i helgen!
 

Måste bara berätta hur det började

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 15/12
Klockan var ca kvart i 2, sambon kommer in o väcker mig efter att jag sovit i 2 timmar, jag bad honom kolla henne medans jag sov, sen skulle jag o Vanja ut o leka. (Man är ju så trött i början av grav, jag hade totalt glömt detta!) Då hade Vanja somnat på golvet i vardagsrummet medans sambon satt vid datorn!! Sprang omkring här o lekte o hade skitkul, plötsligt sover hon. På golvet!!Hmmmmm hon fixade inte rikgt detta med att inte sova alls första dagen. Vi bar in henne i sängen o sen fick hon sova i 45 min. Vi får väl börja med att minska på sömnen.

ha det bra!
 

Men du

Skrivet av  Robins mamma
kan det vara såa tt hon växer?
Något annat som har hänt som stör hennes ro?

Robin blir så som du beskriver de perioder han växer på längden, svårt att ligga still, precis som om det pirrar i hela hans kropp. Ofta är han supergnällig och vill inget heller. Vägrar gå själv och vill bara bli buren (vi använder knappt vagn längre)

Vad gör ni på dagarna? dagis? hemma? Kan hon behöva mer aktivitet för att även bli trött i kroppen?
Har jag varit ehmam en hel dag med Robin utan att han är sjuk så klättrar han på väggarna och gnäller i ett. Dessutom sover han sämre kommande natt.

Bara lite dfunderingar ur olika vinklar.
Känn efter om något kan passa men tänk också på att det är _oerhört_ mycket som händer just nu i våra smås liv som kan störa mer än vi tror.
 

Jag tror

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 15/12
att det kan vara en period i livet just nu som är extra jobbig kanske, det är lite olika men nu sover hon ganska bra. Det är från natt till natt nu, vi provade ju att utesluta vilan men det gick inte. Angående vad vi gör på dagarna, hon är ju hos dagmamman oftast, o dom är ute hela dagarna(I Ur o Skur), gör jättemycket, hon springer själv, klättrar o
har sig.

Får se om det går övr snart!!

Tack för hjälpen!
 

Ljusare dagar?

Skrivet av  Åsa med Ida
Kanske är på helt fel spår, men jag har oxå fått svårare att somna på kvällarna. Tror det är det vackra vädret som gjort mig piggare, solen laddas i kroppen och det blir mörkt mycket senare på kvällarna. Blir det riktigt mörkt i rummet, eller tror hon att det fortfarande är dag kanske? Bara en tanke...
 

Jag vet

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 15/12
att det kan vara svårare för henne att somna när det är ljust ute, men nu har vi hängt upp en fleecefilt (mörkblå) framför fönstret, det kan inte bli mörkare än det är! ;) Men i natt sov hon hela natten, kom in till oss 10 över 6. Jätteskönt! Det blev ju sovmorgon!:)

Tack för synpunkten!