Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis?

Skrivet av Elena
Har era barn börjat på dagis?
Har det gått bra? Vad tycker barnen omd et? Vad tycker ni om det?

Vår tjej ska börja i augusti, det blir säkert bra men det känns så stor ;-)
Svar på tråden: Dagis?

Våran tjej

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 15/12
började dagen efter ettårsdagen, vi var tvungna att jobba för ekonomins skull. Hon går hos en underbar dagmamma, och hon har trivts ypperligt från dag 1. Idag skulle hon inte klara sig utan alla vännerna där!

Lycka till!
 

sonen började i aug.(15mån gammal)

Skrivet av  Annika m. Robin 22 mån & Michelle Maj-00
på samma avdelning som storasyster och inskolningen gick som en dans. Han älskar dagis och det känns skönt att veta, jag får nästan släpa hem dem från dagis för att de inte vill gå hem
 

Vår son började vid 15 mån

Skrivet av  Johanna med Tor
på dagis och han har gillat det från början. Han har bara gått 15 timmar i veckan och det har kännts lagom.
Nu har han fått en lillasyster och det känns skönt att han får komma till dagis och leka med sina kompisar och dagisfröken tycker han så mycket om att jag nästan blir "sotis"
 

Oliver

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
har inte börjat på dagis utan är hemma med mig. Han står i kö men får ingen plats och jag har honom gärna hemma.

Har dock velat fram och tillbaka hur jag ska göra då syskon kommer i början av september och kommit fram till att försöka få in honom 15 timmar.
 

Simone började på dagis

Skrivet av  Ango & Simone 020804
i augusti förra året och då var hon 1 år och 1 vecka. Redan från dag 1 har hon älskat sitt dagis. När hon kommer dit på morgonen hinner hon inte ens säga hej då för hon har så bråttom in och leka med sina kompisar.
Jag tyckte att det var kul att hon började på dagis, men jag kan lugnt säga att när min stora dotter skulle börja dagis kände jag det INTE så. Då kändes det inte alls kul att lämna bort henne *ler*!
Idag trivs båda (de går på samma avdelning) som fiskar i vattnet och det är såååå skönt att de gör det!

Kramisar
 

18 månader

Skrivet av   Jenny m Ella 0208 &Emmy 9808
Våran ella började när hon var 18 månader, Och det har gått jätte bra. Hon fick plats på storasysters avd. Hon har aldrig velat bli lämnad till någon innan (jag har lämnat henne kortare stunder till ex farmor) under protester så vi trodde att det skulle vara svårt att skola in henne på dagis men icke enkelt var det. Hon protesterar lite när man ska lämna henne men sen går det bra bara jag försvinner.
 

Vid 1 månaders ålder

Skrivet av  Robins mamma
började Robin på sitt dagis och trots sjukdomar mer eller mindre varannan vecka sen dagisstart så älskar han sitt dagis.

Ta god tid för inskolningen, låt barnet styra utana tt stresa. Räkna med mycket VAB i början då det är nya bakterier som liten utsätts för.

jag tyckte oxå att det var stort samtidigt som jag tiden precis innan insåg mer och mer att Robin behövde mer i aktivitetsväg än vad jag klarade av att erbjuda. Han är aktiv och behöver andra barn att umgås med och Öppnis där vi bor har inte speciellt många öppentider för barn över 18 månader medans dagis är 23 blandade barn från 18 månader till 6 år och det ger honom exakt den stimulans 4 timmar om dagen som han behöver.
 

19 månaders ålder ska det ju stå *imt*

Skrivet av  Robins mamma
h
 

Oliver

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Började dagis när han var 14 mån. Det har funkat jättebra hela tiden. Nu har han ju storebror på samma dagis så man märker att bägge känner sig trygga med brorsan i närheten.

Det kommer säkert gå jättebra.
 

Artiklar från Familjeliv