Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har samma problem?

Skrivet av Sandra1968
Hej!
Jag har ett h-vete med min annars underbara, glada mysiga lilla kille, när jag ska klä på eller av honom kläder! blöjbyte likaså! man får bokstavligen slita och bända för han vägrar vara stilla! Vad göra??!!
Svar på tråden: Någon som har samma problem?

Slita och bända!

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
Det är det enda att göra, min plutt är sådan ibland oxå och jag tror helt enkelt att det har att göra med att de börjar mer och mer hitta sin egna vilja.

Min pojk säger Nej till allt numera, även till glass och godis och blir sedan jättearg om han inte får något!

Det är övergående kan jag trösta dig med!

kramiz
 

Samma här!

Skrivet av  Sandra1968
Tack för svaret, hur länge dröjer det innan det är över? Simon säger också nej till allt nästan. Men ibland träffar han rätt och säger aaah..när man frågar något..men då är han oftast lite trött eller ledsen. Annars; nej..
 

tar djupa andetag och

Skrivet av  Filippa & Novalie-02 & Miranda-03
klär på ändå. Har lixom inte tid att dividera eller muta, när en gnällig liten annan madame väntar=)
 

Nej, men

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
däremot är det slita & bända som gäller när Rebecka ska sitta i bilbarnstolen...*urk*
 

Sån är Robin när det gäller vagnen

Skrivet av  Annika m. Robin 22 mån & Michelle Maj-00
numera sen han fick gå hem från dagis en dag (700-800m) så vägrar han att sitta i vagnen, men måste det på morgonen (stressigt) så man får sätta ner honom och hålla still han där en stund tills den värsta protesten gått över.

Bilbarnstolen går än sålänge bra, han gillar att åka bil.
 

Egentligen

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
handlar det inte om att hon inte vill åka bil eller vagn utan att hon hellre står & micklar med spännet/selen.
Hon är jätteintresserad av sånt...
Igår hittade vi ett gammalt spänne som hon kan sitta & pyssla med istället och det verkar faktiskt funka...
 

Precis likadant här!!

Skrivet av  Annika m. Robin 22 mån & Michelle Maj-00
Blöjbytena går numera liite smidigare, det var nog en fas då han krånglade och skrek och ålade sig som den väsrsta ormen.

Men att klä på sig är hemskt!! Detta gäller enbart ytterkläderna. Skorna är helt ok att ta på, men jag får inte ta på fuskpolo, jacka osv. Han ålar, skriker och försöker smita. Så jag får lugnt sitta och hålla honom stilla några minuter och ibland höja rösten lite och säga -Nej (skäms) annars sitter han inte still!!

Ibland så vill han klä på sig själv fast han inte kan ; ) halsduk och mössa lyckas han med, men blir arg när jag ska hjälpa till med jackan.

Tror att detta också är en "fas" som snart går över *hoppas, hoppas*
 

Fast på dagis

Skrivet av  Annika m. Robin 22 mån & Michelle Maj-00
där är han minsann så snäll när de ska ta på ytterkläderna *hm*
 

Snart kan de ju en hel del själva...

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...och då brukar konflikterna kring sånt här bli mindre (även om det förstås kan ta en halv evighet att få på kläderna så är barnet nöjt om hon/han kan göra det mesta själv). Tills dess är det väl bara att uthärda och kämpa på... (själv tänker jag göra ett seriöst försök att få Kalle torr i sommar pga av hans blöj-hat. Både han och jag skulle vara gladare om han kunde gå på toa i stället för att behöva kämpa med dessa hopplösa blöjbyten).
 

Inte direkt nåt problem här...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar + bf 22/10
Men det händer (oftare och oftare) att Valdemar inte vill klä av sig, eller på sig, eller byta blöja. Grejen är att de har ju fullt upp våra små med sitt eget, kläart att Valdemar blir lite sur när jag avbryter hans lek (eller vad han nu gör) för att göra något så tråkigt som att klä på/av honom, eller byta blöja.

Oftast blir det inget problem, jag brukar spana in och se vad han gör och bryta in lagom i en naturlig paus, och har vi inte tid med det, om vi ska iväg, så brukar jag berätta vad vi ska göra. "Jo nu ska blöjan och kläderna på och sen ska vi ju gå till dagis, och träffa Theo" (hans polare), eller "jo nu ska du klä av dig och sätta på pyjamas, sen kan vi läsa bok". Då går han med på det på stört.

Det är som att när han inser varför jag "stör" honom så accepterar han det helt och hållet. Om han ändå inte vill så försöker jag hitta något att avleda honom med, nån skojig leksak eller nåt.

Vet inte, det kanske inte funkar hemma hos er, men så gör vi hemma hos oss, och vi har faktiskt aldrig några konflikter med påklädning osv. Men det kräver lite tålamod ibland, fast det tycker jag att det är värt.
 

ah du är smart du...; )

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
...vi kör också mycket "avleda, avleda, avleda" här hemma...= ) Men ibland blir man så trött på allt ståhej kring ett blöjbyte. Då är känns det lättast att bara snabbt byta blöjan utan att hålla på förklara eller avleda...= ) Så det gäller att ha massor av tålamod som förälder vilket inte alltid är så lätt! = )
 

Mm jag vet...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Det är inte lätt att ha tålamod alla gånger. Men jag har faktiskt märkt, att ju mer tålamod man visar, ju mer blir det. Det är väl lite samma som Moder Theresa sade om kärlek, kärleken växer när man visar den!

 

Vill du byta barn? :-D

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Nej, jag tror att jag behåller mina små älsklingar ändå men oj vad avundsjuk jag kan bli på föräldrar vars barn enkelt går att avleda, övertala eller vänta ut... mina funkar inte riktigt på det viset (jag brukar trösta mig själv med att de säkert har ärvt sin mammas intelligens och att det är därför som de genomskådar alla såna försök, men egentligen är det nog snarare min envishet som de har ärvt... :-D)
 

Hehe...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Ja ibland önskar man att åtminstone vissa egenskaper var utbytbara, men å andra sidan skulle det ju vara ett annat barn då;-) Så det är nog bäst som det är...

Min dotter är väldigt bestämd och har alltid gått sin egen väg. Hon är helt omutbar och avleda funkar sällan på henne. Vänta ut...ja då får man vänta;-) När hon var yngre var det oerhört frustrerande ibland, man känner sig så maktlös! Men nu när hon är lite större så kan jag också tydligt se vilka goda saker det medför. Hon är väldigt framåt på sitt sätt, och har ett självförtroende som imponerar, ingen sätter sig på den damen! Hon är mycket tydlig att visa sina gränser, och säga ifrån om nån retas eller nåt sånt. Häromdagen berättade hon att en pojke på hennes dagis hade kallat henne dum. Jaha, och vad gjorde du då frågade jag henne. "nä jag sade ingenting, det var ju han som hade fel!"...

Det kan vara besvärligt med envisa barn, det är svårt att veta hur man ska hantera deras starka vilja utan att kränka dem. Jag brukar vara tydlig och markera mina gränser, utifrån mig själv, och med tiden så har min dotter också lärt sig att visa var henns gräns går. Och ju äldre hon blir, desto lättare blir det att sen kompromissa och försöka mötas på halva vägen. Och lärdomen sen att man inte alltid blir nöjd, det är ju också en bra kunskap för barnen att ha i bagaget. Blev det rörigt det här nu?;-) Jag har lätt för att bli svamlig....
 

tyvärr vet jag inte...

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
...vad man ska göra, för byta blöja måste han ju göra!? = ) Vi har ett liknande problem och det är att Fanny vill absolut inte bada/duscha. Och bada/duscha måste hon ju göra ibland ; )

Jag tror på att "bjuda in" barnet till att hjälpa till och lugnt vänja sig in i sitautionen...men hur lätt är det i praktiken? *ler*

Hoppas det blir bättre med blöjbytet för er...

*kram*
 

Jag brukar...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...jag Casper 10 varv runt soffa och fåtöljer sen brotta ner honom och kittla honom...när han skrattar så går han med på mer ;-)
 

Artiklar från Familjeliv