Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Magproblem *skitsnack*

Skrivet av Nina m Emil
Hej!
Brukar inte skriva här så mycket men nu måste jag göra ett inlägg...
Min son på 20 månader har varit konstig i magen den sista veckan eller de senaste fem dagarna då...
Började med att han kräktes rejält i bilen när vi skulle iväg och handla, trodde då att det ev berodde på en släng av åksjuka.
Sedan så började avföringen vara väldigt lös och kaffe latte färgat, dock ej oftare än tidigare.
Avföringen luktar surt och idag är det om inte ännu lösare än tidigare.
Han är pigg och alert och feberfri. Kanske att han är lite lugnare idag än vanligt...
Kräktes en gång till efter morgonvällingen (majs) i förrgår men inga fler kräkningar efter det.
Äter lite gör han som vanligt, vätska får han i sig...
Jag funderar nu om detta kan vara magsjuka eller bero på att han dricker/druckit ganska mycket mjölk och har på det fått mjölkmat också när jag började tänka efter...
Någon som har barn som helt plötsligt inte tål mjölk mer eller liknande....
Han är även gasig i magen och det luktar av det så man tror hela tiden att det kommit bajs men det är tomt i blöjan.

Tacksam för era funderingar !

Svar på tråden: Magproblem *skitsnack*

sekundär laktosintolerans?

Skrivet av  Eva med Oscar
Han kanske har fått sekundär laktosintolerans. Det kan man få efter magsjuka, eller förkylning. Det går över om man minskar på laktos-intaget. Sök på Asma-allergi-snacket så får du några träffar och kan läsa lite mer om det. Eller prata med någon på din bvc.
 

Kan vara sekundär laktosintolerans men...

Skrivet av  Jaaa
...kan även vara Rotavirus. Det drabbar vanligen barn under två år och är något som de "ska igenom". Rotaviruset kan ge mildare symtom än Caliciviruset och även mer långvarigt, upp till tre veckor. Det gick på Alfridas dagis för ett par månader sedan och i princip alla på hennes avdelning åkte på det (det är bara 02:or på hennes avdelning).

Det är lurigt eftersom det kan vara så långdraget och vissa blev bara dåliga i magen på det sätt som du beskrev (kräktes inte alls). Alfrida kräktes ordentligt i tolv timmar, sedan var hon helt OK i tre dygn men sedan kräktes hon vid ytterligare tre tillfällen, alla gångerna med tre dygn emellan. För övrigt var hon hur pigg som helst, förutom just underlig i avföringen till och från. Jag höll henne hemma i två dygn efter senaste symtom som man ska och trodde att hon sedan var frisk, men det var hon alltså uppenbarligen inte. Som tur är ger detta virus en viss immunitet till skillnad från Caliciviruset, så det är inte säkert att de drabbas igen.
 

Artiklar från Familjeliv