Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är så ledsen *behöver hjälp*

Skrivet av Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
Jag har tidigare skrivit inne på ank.juli om Fannys badproblem och jag vänder mig nu också hit och hoppas på hjälp!

Det är nämligen så att Fanny är LIVRÄDD för att bada! = ( Vi har provat allt: snällt be henne att bada, prova leka sig fram själv, truga, "tvinga", bada alla 3 tillsammans i badkaret, snabbada/duscha osv osv osv!

Det spelar ingen roll om man badar eller duschar henne. Hon är lika rädd ändå. Det är precis som om hon blir rädd för vatten och att det kommer något i vattnet. Om tex en flaska ramlar i vattnet grinar hon ännu högre. Hon står som en mycket stel pinne i vattnet. Och det verkligen skär i hjärtat när hon sträcker sina armar mot mig och vill upp och hon säger "så!" dvs att nu är det klart.

Jag och min sambo förstår verkligen ingenting! Fanny har _alltid_ älskat att bada länge och mycket! Vi har nästan haft problem att få henne ur badet men nu är det totalt tvärtom! Och vi förstår verkligen inte vart ifrån detta beteende har kommit ifrån! Vi har 100% kontroll över Fanny när hon badar. Vi lämnar henne aldrig ur sikte så våran teori om att hon skulle ha ramlat i vattnet och blivit rädd för det när vi inte har sett henne finns inte. Hennes panik över badkaret och vatten har verkligen kommit som en blixt från en klar himmel!!

Å, jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Givetvis ska jag ta upp detta med BVC men jag vänder mig också till er här...Fanny blev så rädd idag när vi nämde att hon skulle bada att hon bara stod på köksgolvet och fick panik. Och då menar jag verkligen panik. Hon skrek och grinade så mycket att hon blev alldeles blå i ansiktet...tillslut fick hon ingen luft...min hjärta gjorde så ont...= (( Tyvärr måste vi göra henne ren på något sätt. Vi har allvarligt börjat fundera på att tvätta henne med tvättlappar istället för att duscha/bada henne. Allt för att hon inte ska bli _såhär_ panikslagen! Men när man har full rulle på kvällar så "orkar" man bara inte att göra saker och ting mer omständiga. Men är det det som krävs så är det så...

Vet någon vad vi ska göra? Någon som tom känner igen sig? HOPPAS så på svar...

Kram från en lite desperat mamma till Fanny
Svar på tråden: Jag är så ledsen *behöver hjälp*

Jag förstår dig!

Skrivet av  Mia m. Noel
Jag hade nästan samma problem med Noel ett tag sen. Helt plötsligt en kväll när han skulle sova så gallskrek han bara och var otröstlig. Blev blå och fick ingen luft. Vi kunde till slut inte ens gå in på hans rum på kvällarna utan att han fick panik. Så han fick sova hos oss. Vi hade ju iaf ett alternativ eftersom han nöjde sig med att sova hos oss.

Min kusin var också livrädd för vatten när hon var liten. Från att ha älskat badkaret till panik bara man nämnde ordet bada blev hon efter att ha varit magsjuk, men det gick över efter ett tag.

Prova med tvättlappar ett par gånger och kanske låta henne hjälpa till att tvätta lillasyster och få henne att förstå att hon behöver inte bada just då. Gillar hon att tvätta händerna så försök att göra det till en lek att hon kanske ska tvätta fötterna också i handfatet. Och sen sakta men säkert tvätta upp till knäna osv och när hon protesterar så slutar ni. Det får ske på hennes villkor. Kanske kan hon bara stå bredvid och titta när du badar och låta henne leka på badrumsgolvet några gånger sen blir hon kanske sugen. Jag vet inte, vi fick göra så med Noel att först fick han följa med och hämta pyjamas och blöja och sen snabbt släcka och efter ett tag så var det inte så läskigt att vara inne på rummet på kvällen.

Det verkar ju inte vara någon trots utan hon är livrädd. Som många sa till oss att det är bara att stå på sig annars lär de sig att med "lite" gnäll så får man som man vill. Mina råd hjälper säkert inte men ville bara skriva att jag vet hur jobbigt det är när de är livrädda för någonting utan att man förstår varför.

Hoppas det ordnar sig och du får din badglada tjej tillbaka snart.

*Kram*
 

Hade det så

Skrivet av  Malin m Neoline 0207 + 2an bf 13/6
med Neoline. Bra länge var hon helt hysterisk när man badade, det spelade ingen roll hur vi "attackerade" problemet. Sen vände det förra sommaren när hon upptäckte att man kan bada i havet och att det gick lika bra att plaska hemma i baljan/badkaret. Framåt hösten blev hon dock lika hysterisk som innan, också helt utan anledning eller förvarning. Vi har också full koll på henne när hon badar, så hon kan inte heller ha råkat ut för att ha ramlat eller så.

Rätt som det var blev det plötsligt jättekul att bada igen (för ca 2 månader sen). Vi har ingen aning om varför det gick från gallskrik ner i badet till gallskrik om vi skulle tvinga upp henne ur badet..

Inte så mycket till hjälp det här, men jag vill i alla fall säga att du absolut inte är ensam om att ha ett barn som inte älskar att bada. Vi väntar nästan på att hon ska ändra sig igen, men än så länge verkar det hålla i sig.. Under tiden hon var hysterisk så fortsatte vi ändå med bad, det gick snabbt och var fruktansvärt jobbigt (i hjärtat och själen), men vi stålsatte oss. Däremot tvingade vi inte ner henne varenda kväll, utan höll oss till kanske en gång i veckan eller varannan vecka. Resten tog vi med "tvättlappsbad".

Hoppas att det löser sig för er, jag vet mycket väl hur det känns när det inte funkar...

*kramar*
 

Har du provat....

Skrivet av  AnMa
...att bada henne någon annanstans tex i en balja i köket eller dyl. Kanske är det badkaret eller badrummet som skrämmer henne. Kanske tom låta henne sitta och blaska i diskhon, göra det till en lek och sen sakta men säkert prova badrummet igen.
 

Känner igen det

Skrivet av  Vickan
Sonen nu 4,5 år råkade ut för att trädgårdsslangen släppte från fästet vid kranen och han fick en hård kall vattenstråle på sig. Efter det hatade han vatten.

Vi tvättade honom därför oftast med tvättlappar. Han blev ju ren av det också. Endast i nödfall duschade vi honom (kanske en gång i veckan för att tvätta håret.)

Ett tag gick det bättre att bada och ett tag ville han bara duscha. Sen helt plötsligt var det ok igen.
 

Tvinga inte!

Skrivet av  Tanja med Paulina- 02
Att bada med tvättlapp går alldeles utmärkt- Paulina (som annars älskar vatten i alla dess former) hade en period då hon vägrade gå i närheten av badkaret. Visst är det viktigt att barnet är rent, så tvätta med tvättlapp tills hennes rädsla släpper. Gör inte så stor väsen av det, bada/duscha som ni vuxna brukar och lät badrumsdörren vara lite öppet så att hon kan se att det inte är något farligt.

Vänta bara ut henne, det går säkert över!
 

Både George

Skrivet av  HannaH
och Greta har varit sådär rädda för badet och då framförallt för duschen. Greta var över 3 år innan hon slutade blåskrika när vi skulle tvätta hennes hår men från att hon var ca 2 har hon gärna badat. Fanny (våran Fanny alltså) hade också en period i den här åldern då hon inte ville bada.

George får duscha och tvätta håret en gång i veckan. Man tvättar ju stjärt,ansikte, nacke och händer/underarmar ändå varenda dag och då hans ben mage och rygg är jättetorra så ser jag ingen anledning att hålla på och duscha honom mer än en gång i veckan. (Bada vill han INTE!) Men då skriker han så att det slår lock för öronen. Det är tur att det går fort att duscha honom! Och efteråt är han så nöjd:-)

Fanny kommer att vilja bada igen. De blir inte svettiga som vi - de behöver inte badas ofta så du kan nog känna dig lugn. Hon har nog bara insett att det finns faror med vattnet och visar det för er:-)
 

Tusen TACK för era svar!!

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
Vi fortsätter här hemma att prova oss fram...= )) Och har vi bara tålamod så tror vi det kommer att bli bättre...= )

*kram*
 

Vet precis hur det är!!

Skrivet av  Linda
Min son beter sig exakt likadant! Han får verkligen totalpanik!! Dock fungerade det riktigt bra i somras att bada ute i polen, så jag förstår inte riktigt varför det är som det är.. Han har aldrig råkat ut för något och som liten gcik han på babysim utan att någonsin bli ledsen. Bara dök upp hux flux en dag. Vi har heller inte gjort något för att förstärka känslan hos honom (ojjat eller varit negativ) utan har gjort så liten affär som möjligt av saken.

Vi håller honom ren med tvättlappar så mycket det går, för det känns absolut INTE kul att stoppa honom i badet så rädd som han är!!
 

Artiklar från Familjeliv