Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pratar era barn?

Skrivet av Anna med Samuel 4/6-02
Min lilla Samuel, som blir 2 år i juni, pratar i princip ingenting. Ja, han säger ju enstaka ord på uppmaning. Mina flickor pratade bra mycket mer före 1½ års ålder till och med.
Det är så lätt att jämföra med andra, och nu tycker jag att alla andra barn i samma ålder pratar.
Vad ska man göra, kan man överhuvudtaget påskynda sådant?
Svar på tråden: Pratar era barn?

Simone pratar mycket och ofta,

Skrivet av  Ango & Simone 020804
och är tidig i sin språkutveckling.
Storasyster däremot pratade mycket och helt obegripligt när hon var 2 år. Först efter att hon började på dagis släppte talet loss ordentligt.
Vad vi gjorde för att hjälpa hennes tal på vägen var att varje gång hon frågade vad något var så sade vi det...även om det var 30:nde gången samma dag hon frågade om samma sak. Vi "läste" många bilderböcker där vi frågade henne om vad hon såg i boken.

Talet kommer när det kommer, och då lär det formligen spruta ord ur munnen på honom *ler*!

Kramisar
 

Min dotter pratar massor

Skrivet av  Anna Maria med Li
hon är född 24 maj. Pratar redan 9-12 ordsmeningar mm. Vi har läst mycket för henne men jag tror att hon pratar bra därför att både jag och sambon gjorde det i samma ålder.

Du ska se att han kommer igång snart!
 

Tja, det kommer:-)

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar + bf 22/10
Valdemar babblar ganska mycket, men har egna "ord" och uttryck för mycket...det kommer flera nya ord varje dag men i jämförelse med många jämnåriga tycker jag att han använder språket rätt lite. Han pratar mest med enstaka ord, max tvåordsmeningar om han sätter ihop.

Tror inte att det är så mycket att göra mer än att vänta ut att de ska vilja använda språket, Valdemar låter ibland bli att använda ord han kan, han känner väl inte riktigt för att börja prata på riktigt.

Det går öht inte att jämföra med hans syster, som i motsvarande ålder förde hela konversationer med hela meningar om 8-10 ord...Hon kunde t.ex prata i telefon med mormor osv och berätta vad hon gjort under dagen osv.

Barn har väl olika saker som de prioriterar, hjärnan orkar väl inte jobba med allt på en gång. Valdemar cyklar ju t.ex. på trehjuling redan, som en galning, och har ett väldigt välutvecklat balanssinne, gick vid 9½ månad och är en fena på att klättra, och var tidig med att peka ut kroppsdelar osv. Då kan man ju inte hinna börja prata också;-)

Vad man kan göra är väl att läsa böcker, peka och prata om bilderna, benämna saker med ord. Vi säger alltid vad allting heter, när han vill ha något eller när vi ska äta, så som man gör med barn i största allmänhet. Hans språk kommer när det kommer!
 

Ibland rena rapakaljan

Skrivet av  Ulrica m Fanny & Eliaz
Eliaz pratar ganska mycket men det är svårt att höra vad han säger. Jag lyssnar på tonfallet. Han pratar inte rent som Fanny gjorde med undantag för mamma och pappa.
Tror inte man kan påskynda. Det lossnar säkert till sist.
Funderar själv ibland ifall man skall kontakta bvc.
 

kommunicera

Skrivet av  Elena
Visar han vilja att kommunicera (på sitt sätt) är det ok, vänta bara så kommer språket. Vissa barn säger tysta länge och börjar sedan att prata med flerordsmeningar direkt.

 

Ja, det är så lätt att jämföra...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...barnen! Man ser ju vad andra barn gör och särskilt när man har äldre barn så är det svårt att låta bli att jämföra småsyskonen med dem.

Kalle pratar rätt mycket (fast otydligt). Men det verkar ju vara väldigt olika.

Om det är någon tröst kan jag berätta att Axel inte satt utan stöd förrän i 8-månaders ålder och att Kalle aldrig öht vände från mag- till ryggläge som bebis. Ingen av dem kunde vare sig vinka, peka eller klappa händerna när BVC tyckte att de borde... och gissa om jag oroade mig! Men båda två verkar ändå fullständigt normalutvecklade för sin ålder (t.o.m. rätt försigkomna) nu. Så uppenbarligen finns det ganska breda marginaler för hur utvecklingen kan se ut och ändå ge samma resultat.

Pojkar brukar generellt vara något senare i språkutvecklingen än flickor. Dessutom brukar småsyskon ofta vara lite senare än första barnet (de lyssnar ofta mer än de pratar). Det viktiga i den här åldern är inte det aktiva ordförrådet utan det passiva! Märker ni att han förstår vad ni säger? Om ni t.ex. säger att ni ska gå ut eller att han ska få mat, springer han då till dörren eller till matbordet? Verkar han förstå enkla uppmaningar som t.ex. "hämta en blöja" eller "ge pappa spaden"? I så fall så har han antagligen den språkförmåga som barn i den här åldern "ska" ha.

Jag tror inte att det finns några superknep förutom att kommunicera mycket med barnet. Böcker, sånger och ramsor är bra förstås men jag tror personligen att "vardagspratet" är det viktigaste. Att man t.ex. pratar medan man klär på barnet: "har du någon fot? Bra, där var foten! Då tar vi på strumpan! Så där ja... har du någon mer fot? Jättefint! Då sätter vi på andra strumpan där... osv osv. Jättetjatigt men nyttigt tror jag.

Man ska tänka på att använda substantiv och namn istället för pronomen. T.ex. "ge Pelle strumpan!" istället för "ge honom den där!". Både "den där" och "honom" är för abstrakta ord för så här små barn. De har ingen användning för dem än, medan däremot ord som "Pelle" och "strumpa" är lättbegripliga.

 

Jag tror inte att man kan...

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
påskynda sådant. Det enda man kan göra är väl att prata mycket med sina barn och att använda sitt vanliga språk inget bebisspråk! Men detta är min teori :)

Min Thilde snackar väldigt mycket och har varit tidig, men å andra sidan har hon varit sen på att sitta, krypa och gå - inte sen men tagit det verbala före det andra så att säga. Det är många som påpekar att hon måste vara tidig med ett så stort ordförråd och med att bygga långa meningar, så visst blir man lite stolt - men det blir väl alla när någon påpekar något positivt om ens barn? :D
 

Tack

Skrivet av  Anna med Samuel 4/6-02
för alla kloka svar. Ja, han förstår väldigt mycket Samuel, det märker man tydligt. Däremot verkar han inte det minsta intresserad av att försöka göra sig förstådd med ord. Men som alla alltid säger så kommer det nog i sinom tid.
 

jag märker hur det kommer och går...

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
...med pratandet! = ) Vissa veckor pratar hon massor emdans andra veckor nästan ingenting...

Jag tror detta är så individuellt och olika från barn till barn. Många har sagt till oss att fanny är sen med att prata men vi tror att det kommer att lossna mer och mer nu...vi märker att hon vill prata massor men att hon inte får till det riktigt! Vissa barn pratar tidigt och får till orden snabbt och korrekt medans andra barn pratar sluddrigt och tar längre tid på sig att uttala ord korrekt...ge det bara tid så kommer han att prata. Som någon tidigare skrev: tala mycket med ditt barn och prata inte barnspråk så underlättar man nog en hel del = )

*kram*
 

Tea är en pladder fia

Skrivet av  Elena med Tea 25/7-02
Det där är nog, som flera skrivit, hemskt olika
Tea är en pladderfia med ett ordförråd på c:a 80 ord och hon har en kompis som är en vecka yngre som säger 7-8 ord...
Det kommer när det kommer!
 

Japp

Skrivet av  Karin med Ida
Hela tiden. Ordförrådet är grymt! Vi läser mycket böcker och hon snappar upp imponerande fort. Väldigt intresserad av vad saker heter.
HOn pratar oftast med två eller treordsmeningar, men även längre konstruktioner dyker upp då och då.

Hon är nog ganska tidig skulle jag tro. Intresset för böcker har väl gjort att det kommit tidigt.

I vår föräldragrupp finns det alla varianter, från de som redan pratar med fullständiga meningar till de som mest tar ett litet ord i taget. Alla barn i gruppen är i princip jämnåriga så det syns tydligt hur de lär sig saker i olika ordning och olika fort.
 

Ja

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Elsa pratar mycket och gärna. Inte särskilt rent för många ljud saknas men hon gör sig ändå förstådd. Hennes ordförråd är väldigt stort och hon säger i princip det mesta hon behöver.
Som nog alla andra har skrivit så är ju alla barn olika. Grannpojken här började inte prata förrän han var 2,5 eller så, innan dess var det bara, förutom enstaka ord, kroppsspråk som gällde.
 

Inget man kan påverka, tror jag.

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
Vår dotter pratar massor även om det nästan bara är ett ord i taget än så länge. Hon pratar riktigt tydligt och kan med sina enstaka ord göra sig bra förstådd hos de flesta. På 18-månaderskontrollens fråga om hon kunde 8-10 ord började jag nästan småskratta, för det stadiet hade hon passerat för läääänge sedan.
När storebror var i samma ålder, däremot, kunde vi med nöd och näppe och med mycket god fantasi och vilja räkna ihop till 8-10 ord vid 18-månaderskontrollen.

Båda barnen fått höra sagor lästa och berättade från halvårsåldern eller så. De formligen slukar böcker båda två, men storebror är snäppet "värre" än sin syster och vi kunde snabbt lämna pekboksvärlden för typ Pettson & Findus och liknande. Inte pratade han snabbare för det! Vi pratar och läser mycket med barnen, har aldrig pratat "bebisspråk" med dem eller medvetet valt ett enklare språk. Ändå har vi en son som fortfarande pratar väldigt orent och svårbegripligt (tycker vissa) trots att han snart fyller 4 år.

Vår BVC-sköterska säger att tjejer ofta är snabbare i talet än killar (men att killarna kör bil snabbare när den dagen kommer...! Jo, vi har en manlig BVC-sköterska :-) ) Det kan hända att vi blir erbjudna logopedhjälp i samband med 4-årskontrollen, för att kunna hjälpa vår son att öva de konsonanter han fortfarande inte greppar. Däremot har han vid det här laget ett fantastiskt ordförråd och mycket god meningsbyggnad.
Det är som med gåendet och annat som barnen ska lära sig i sinom tid, det är olika från barn till barn. Det kommer när det kommer!