Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oscar har blivit galen...

Skrivet av Millis m Oscar och Jonte + bf 30/7
...ja man kan i alla fall tror det. Varje dag har vi massor av konflikter. Han kastar sig på golvet och gallskriker och kastar sig av och an för minst lilla grej han inte får som han vill. Han är helt otröstlig och det går inte att ta i honom för då bara kastar han sig. Han kan ligga så i typ 10 min innan det går över. Han har även börjat kasta mat, hälla ut mjölk på golvet mm och när man då säger till honom får han ett utbrott!

Jag håller på at bli galen!! Någon mer som har ett "galet" barn :-)
Svar på tråden: Oscar har blivit galen...

*räcker upp handen-*

Skrivet av  Malin & Ville-02
Ville har också haft en sådan härlig period:). Nu har han dock börjat lugna ner sig lite grann men ett tag var det hur mycket som helst. Så fort man sade till honom eller tog i från honom något som han inte fick ha så utlöste det rena ilskeattackerna. Lite jobbigt kan det vara ibland men jag tycker att det är roligt att han visar upp ett så starkt känsloliv.



 

Jadå!

Skrivet av  Ango & Simone 020804
2-årstrotset har gjort sitt intåg lagom till storasysters 3-årstrots lade sig *ler*!
Simone kan vara en riktig liten pina ibland. Just nu är favoritorden "Dumma mamma" vilket hon säger i varje mening (inatt låg hon och sade det i sömnen tom).
Säger man nej till henne spelar hon på mammahjärtat genom att ta till tårar. Tyvärr funkar inte den metoden på mig, så då får man höra Dumma mamma tills öronen trillar av istället *s*!
Ja, det blir väl bara värre nu *s*?! Väntar mig det värsta från henne för säkerhets skull!

Kramisar
 

oh ja!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kalle har iofs ALLTID (sen han lärde sig det, rent motoriskt) slängt mat och saker omkring sig och slagits när han inte får som han vill... men visst märker man att protesterna har fått en helt annan intensitet nu när han närmar sig 2-årsåldern.

Med Kalles storebror höll trotset i sig i ganska exakt ett år, från 1.5 till 2.5 år. Därefter har det varit kav lugnt. Så man kanske får ställa in sig på ett år av konflikt, skrik och bråk igen nu :-)
 

åh vad skönt

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
bara 1 år av trots *s*
Dottern har haft sitt från ca 1 år till nu, hon blir 4 om 2 veckor, och nu är det värre än någonsin!
Sonen börjar också visa temperamentet, kastar dig på golvet och vrålar, vägrar sitta i vagnen, kastar saker osv. Men hans går över fortare än Michelles.
 

Vad konstigt,

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
att så många verkar ha det likadant med de små mönster! Har de våra små blivit smittade av galna kosjukan, tro?
Paulina får utbrott främst på helgerna och vi sätter det i samband med dagis, hon har helt enkelt mer energi över för att visa sin vilja och testa gränserna.
Att kasta hårda klossar på oss (men bara oss) är hennes grej just nu. Hon vägrar ta på sig kläder, vill bli buren ("mamma bäja bebis" säger hon ofta, då ska jag bära henne liggandes i famnen), vägrar potta och tycker att det är urkul att kissa på mattan...

Skrikanfallen kommer i situationer då hon inte får som hon vill (t ex ha nappen i munnen hela dagen eller äta en massa riskakor före maten). Vi brukar då gå ut från rummet med förklaringen att det gör ont i våra öron när hon skriker- hon är välkommen ut till oss när hon lugnat ner sig igen.

En jobbig period det här, men vi måste igenom det allihopa. Så du är i gott sällskap, Millis:-)))

 

tidig trots? ; D

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
Här hemma kan Fanny vara lite knasig hon också *skratt*

Bara stå ut tror jag, tyvärr *ler* och skönt att höra att det finns fler "knas-barn" = )

*kram*
 

skulle vara ett inlägg/svar till Millis = ) *imt*

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
...
 

Mamma bäja bäbis =)

Skrivet av  Sara m Isis & Alvina & pricken v.21
precis så gör Alvina också. Hon har kommit på att det är rätt mysigt att ligga som en bebis i famnen, då har hon händerna knutna framför munnen, ser allvarlig ut och himlar med ögonen... hon har fått för sig att bebisar gör så =)

Trotsig är hon förresten också, hon är värre än nånsin nu. Allt är "jin inte!" (vill inte), springer iväg, kastar sig skrikande på golvet, beter sig som en rabiat vildhund när man säger åt henne. Och går från arg till ledsen på noll sekunder, svår balansgång när det gäller hur man ska säga åt henne för hon kan bli minst lika ledsen som hon kan bli arg.
Och så är hon ju värsta teaterapan också iofs, så hon spelar ofta arg eller ledsen men det har ju inte med trots att göra direkt.
 

kunde inte låta bli att skratta

Skrivet av  Catrin &August 02& Astrid03
härom morgonen när August vaknade. Då ville han att pappa P skulle läsa för hopnom, den favoritsagan "OMMAN" (teskedsgumman). P sa NEJ, jag vill inte läsa och gjorde sedan misstaget att lägga ner boken på golvet.

August blev så ARG, att han tappade luften: han tog sats för att ge ifrån sig ett rejält skrik, men det kom aldrig nåt ljud. Där satt han i sängen med helt öppen mun och ögonen som små springor och det KOM INGENTING

det såg så otroligt kul ut att bpåde jag och P fick kasta oss ner i kuddarna och skratta (tyckte att var väl fräckt att vi dessutom skulle skratta honom rakmt i ansiktet...)

Tja, vad hände sen... Jag gav upp och läste OMMAN.
 

Åh vad skönt att läsa...

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8
Eller ja.. det är ju inte speciellt roligt när dom får sina utbrott. Men det var skönt att se att det inte bara är Sebastian.
Jag hade förväntat mig att det skulle komma efter 2 år nångång men i förra veckan började det hemma.
Jisses.. snart känns det som att han kommer styra och ställa helt med mig. För ibland är det lätt att ge upp.. speciellt när man inte än så länge är van vid dessa utbrott utan jämt brukar se ett smilande ansikte som säger ja och är medgörlig..
Vissa dagar känner jag mig som att jag måste vara världens sämsta mamma som gör honom så arg och ledsen.
Jag hoppas det går över fort och INTE håller i sig i ett år eller mer... :)

Kämpa på mammor!!
 

känner igen det...

Skrivet av  Snufsen Tor -02 & My 040220
men jag tror faktiskt Tors har kommit igenom det värsta för den här gången. Han har dessutom fått en lillasyster för två månader sedan som säker har gjort sitt till hans hetsiga humör....på dagis har de inte riktigt märkt det...säger dom.
 

ilsketagg

Skrivet av  Nina med Ida
....har jag med hemma Ida som är 20 månader nu kan växla från "gnällig" till fly förb..d¨på 0.1 sekund. Hon blir totalt kolsvart i ögonen :-)
Det brukar utlösas när hon inte får hälla mjölk i maten,lägga mat på bordet,eller mata hunden med sked :-))Likaväl om hon inte får äta shampo,jaga katten eller nåt annat "kul"
Nämnde detta för barnläkaren i förbigående om hennes humör och jag fick frågan om jag inte var orolig över detta, men jag upplyste henne om att min 14 åring är identisk...hon går i atomer,skriker och smäller i dörrar, sen går det över....
Så jag vet vad jag har att vänta framöver...när "anfallen" kommer, sätter jag mej ner och väntar på att hon ska ge sig...det brukar gå ganska så fort. Så håll ut alla mammor...detta är inget....dom blir tonåringar en dag med!
 

Artiklar från Familjeliv