Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilstolsfråga

Skrivet av Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Köpte en Volvo bilbarnstol åt sonen då han var 7 månader. Tycker den är så d_å_l_i_g och vill byta. Till vad?

Någon av sorterna som passar bättre till Volvo 850 (med extremt korta bälten)? Stolen ska vara i baksätet.

Hur tänker man, ska man ha en som är enbart bakåtvänd eller en som går och vända framåt sen? Frågan är, går man inte över till en smidigare bätesstol då dom är ca 3-4 år och att man klarar sig med bakåtvänd tills dess?

Vill att stolen ska vara lätt att flytta mellan bilar. Förslag?
Svar på tråden: Bilstolsfråga

Det bästa...

Skrivet av  AnMa
...du kan göra är att åka tilll tex babyland och prova ut en stol som passar just eran bil. Vi har en Britax two way som vi är jättenöjda med och har haft en till båda barnen.
 

ja du

Skrivet av  Jenny m Ella 0208 & Emmy 9808
vi har en britax two way och den har vi haft till våran stora tjej och nu till den lilla, våran stora tjej fck en bältesstol när hon var 3,5 år.
 

Jag tror

Skrivet av  Molly m Linn 0206 & Ludwig 040421
att det är ganska många modeller som passar i er bil. Att det är korta bälten spelar endast roll när man använder babyskyddet då man ju har bältet runt stolen. När det gäller vanliga bilstolar fäster man dem ju endast framtill (där barnet har benen) med bilbältet för där bak är det ju särskilda remmar som man fäster mot golvet (ska ni ha den bak i 850:n så behöver ni köpa till fästöglor som ni skruvar fast i golvet, finns på Volvo och kostar under hundralappen).

Vi har också Volvo fast en V70 (bytte från en 850 förra året) och vi har en Acta Graco Cosmic och det funkar alldeles utmärkt. Vi valde bort Volvostolen på ett tidigt stadium då vi fått låna en som vi inte gillade. Dessutom sa de i barnaffären att "Volvo är bra på bilar men bilstolar är de inget vidare på tyvärr."
Vi räknar med att ha den tills Linn är så stor att hon kan ha en vanlig bälteskudde, alltså tills hon är ca 5-6 år (?) och då kommer den ju att användas framåtvänd på slutet.
Jag skulle hellre satsa på en som går att ha både framåt- och bakåtvänt för då har man valmöjligheten. Annars kanske du måste köpa en ny stol till när Oliver är runt 5 år för att kunna ha framåtvänd i väntan på att bälteskudde kan användas. Visserligen behöver ni väl en stol till ändå till nästa bebis ;o)

Mitt tips är som ovanståendes, åk till en barnaffär och be om hjälp med att välja en stol som passar er!
 

Tack

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Har inte tänkt på det men såklart, bältenas längd har bara betydelse på babyskydden och inte på dessa stolarna.

I barnaffären hade dom rätt, Volvo gör inga bra barnstolar.
 

Vi har också volvo 850...

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...och vi har en Britax Freeway i baksätet. Det funkar utmärkt. Men jag FATTAR inte varför vi inte köpte en Twoway i stället... helt idiotiskt att köpa en mindre stol ju!

Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända till 4 års ålder om jag inte minns fel. Då behövs en stor stol. Axel växte ur sin Freeway när han var 2.5 (iofs mycket stor för åldern, men ändå). Då är det ju INTE kul att behöva köpa en ny, större bakåtvänd (som Twoway). Så han fick bältesstol då men det är ju egentligen helt uppåt väggarna.

Vi har inte så himla mycket att jämföra med men så värst jobbigt är det inte att flytta vår stol mellan olika bilar. När stolen sitter bakåtvänd i baksätet så använder man ju inte bilens bälten, så då spelar inte längden på dem någon roll.
 

va?

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
bilens bälte måste man ju använda ändå och fästa i framkanten på stolen, eller finns det nån stol där det ej behövs? (tror inte det?)
 

Jo, OK, slarvigt uttryckt av mig...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...visst använder man bältet som förankring, men det skulle ju räcka med ett pyttekort litet bälte till det. Så att bältena är korta spelar ju ingen roll.
 

Ang. Freeway vs Twoway...

Skrivet av  Anna-Carin
så måste jag säga att för oss har Freewayen funkat superbra tack vare att barnet kan sitta naturligare med benen. Vår dotter på 4 år (ca 110cm lång)sitter ff baklänges och har ett par cm till att växa på innan hon blir för stor för den. Dessutom behöver hon aldrig knöla ihop benen som hon ex. får göra i svägerskans bil med en Twoway. Så kan man vinkla den till rätt läge för bästa comfort också vilket jag tycker är jättebra!
 

Oj!

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
Axel är ca 110 cm lång men har växt ur sin Freeway för länge sen! Han har iofs lite lustig kroppsbyggnad med lång överkropp och korta ben, så det kanske spelar in. Så för oss är det ju inte benutrymmet utan ryggstödets höjd som är den kritiska faktorn. Vi kämpade länge med vinklarna bara för att få ryggstödet att räcka till (att fokusera på komfort var liksom inte aktuellt) men för något år sen gick det bara inte längre.

Inser mer och mer att man inte kan jämföra barn med samma kroppslängd... Axel har så stort huvud och så lång rygg att huvud+överkropp är jättelånga jämfört med andra jämnlånga barn. Fast han är väldigt söt ändå :-D
 

Ja inte...

Skrivet av  Anna-Carin
finns det några mallar för hur våra barn ska se ut ;-). Men visst är det lustigt hur olika det kan vara!

Vi bara älskar vår Freeway *s*
 

Jag tycker...

Skrivet av  Jessika & Amanda 020614
att ni skall köpa en Britax Twoway.

Rekommendationen är att barn skall åka bakåtvänt till 4-5 års ålder, och med en Britax Twoway är det inga problem att klara det. (Vi har en till Amandas storebror, och han sitter fortfarande bra bakåtvänd, trots 111 cm och 22 kg.)

Twoway är iofs en kombistol, men för framåtvänt åkande är nog oftast en bältesstol bättre. Man skall inte köpa en kombistol för att ha framåtvänt, däremot är de mycket bra och rymliga som bakåtvända!

Jag tror Twoway (eller Akta Duoflex) är ett bra val för er, för då kan Oliver ha den i 2-3 år, medan lillasyster/-bror har babyskydd/volvostolen. Sedan köper ni bältesstol till Oliver och han/hon tar över Twowayen. (Vi har precis denna kombination eftersom vi ärvt en Volvostol till Amanda)
 

Ingen dum idé alls!

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Hade inte tänkt spara Volvostolen eftersom jag tycker den är så dålig (går inte att flytta mellan bilar och bältena snurrar sig i fästena hela tiden) men en bra tanke att spara den till den perioden innan Oliver kan sitta i bältssstol, då kommer vi ju behöva 2...
 

Acta Graco duoflex comfort ...

Skrivet av  Cecilia med Juni
har vi och är supernöjda! Den har fått bäst i test och är bra både till stora och små barn, både bakåtvände och senare framåtvänd upp till 4-6 års åldern, tror jag. Vi har haft vår stol ett år nu, och känner att vi valde helt rätt! Kusinerna har också haft Volvo-stol och var lika missnöjda som ni. De har just i dagarna köpt en likadan som vår nu och tycker att det är en enorm skillnad.

Actas Cosmic hade fått lika fina betyg i test, men den tar lite mer plats och i framsätet skymde den sidospegeln.
 

Vi har samma som

Skrivet av  Ango & Simone 020804
er och har haft våra sedan Paulina växte ur babyskyddet -01. Vi är såååå nöjda med stolarna och kommer fortsätta med dem till nästa bebis!

Kramisar
 

Vi har volvostol

Skrivet av  *besökare*
säkrare bilstol får man leta efter. Men i övrigt håller jag med om att den är för liten. DVS endast bra för ett mindre barn.
Men att den inte går att flytta? Lättare bilstol att flytta mellan bilar finns väl inte? Nu har vi isofixfäste så annars vet jag kanske inte, men fördelen med volvostolen är ju att den är superenkel att flytta.
Trots allt, ett större barn behöver en annan stol!

Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00 jo, det finns bilstolar som inte behöver fästas med bälte. Volvos ;o) om man har isofixfäste alltså...
 

Artiklar från Familjeliv