Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fullkornspasta, bröd od

Skrivet av anna k
När kan man börja ge det? Försöker att ge min tvååring en bra grund när det gäller maten. Äter själv mycket fullkornsbröd, fullkornspasta, råris och sådant men har inte vågat ge till sonen ännu eftersom jag tror att det kan vara för mycket fiber för honom. Knäckebröd rågrut äter han däremot och har inte reagerat på det. Han har inga problem med magen idag.

Vad äter era barn?
Svar på tråden: Fullkornspasta, bröd od

Min dotter....

Skrivet av  AnMa
...ALLT förutom mjölkprodukter (komjölkallergiker), hon äter samma saker som vi gör och har gjort det sen hon var ca 1år.
 

Min dotter äter exakt

Skrivet av  Ango & Simone 020804
samma som vi gör och har gjort sedan hon var 9-10 månader gammal. Enda skillnaden är att Simone nu kommer att få glutenfri kost då hon just konstaterats glutenintolerant (precis som storasyster).


Kramisar
 

Sen han började äta riktig mat

Skrivet av  Robins mamma
har det blivit råris, fiberberikad havregrynsgröt, fullkornsbröd och fullkornspasta för något annat finns inte här hemma.

Har inte märkt att hans mag skulle blivit knepig av det heller.
 

liten fråga

Skrivet av  Anna Maria med Li
Hur kommer det sig att ni äter så mycket fullkorn? Kostomläggning eller bara vana sedan du var liten?
 

Viktnedgång :)

Skrivet av  Robins mamma
Jag gick upp fruktansvärt mycket under graviditeten och la om kosten totalt efter förlossningen.
Har nu gått ner 30kg och i dagsläget tränar jag ca 5 pass/veckan och äter därefter.
 

Rebecka äter sånt

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
och det är inga problem med hennes mage.
 

Vad bra!

Skrivet av  anna k
Då ska börja jag ge honom lite mer fullkornsprodukter istället! När det gäller bröd så brukar han få Pågens flerkornsbröd men när jag lusläste föpackningen insåg jag att det är cirka 1,75 sockerbitar i varje skiva. Hu! Nu blir det mer knäckebröd (som iofs är favorit idag) och fullkornsprodukter.
 

Jag äter själv

Skrivet av  Anna Maria med Li
stenålderskost och det är sådan mat jag lagar här hemma. Är sockerberoende och har helt uteslutit _allt_ socker, vitt mjöl, med mera. Dricker inte ens mjölk längre. Familjen här hemma äter samma sak som jag gör och det fungerar kanon. Fullkornsbröd går ner, lika så fullkornspasta och råris.

Själv äter jag varken pasta eller ris och oftast vill min dotter äta precis likadant som jag gör. Idag åt vi tjälknöl, rotsaker och avokado. Avslutade med en fruktsallad med jordgubbar.

Tycker det är kanon att ge sådan mat, när man äter mindre socker så håller man sig friskare, skapar en bättre grund att stå på etc. När man ätit socker så sjunker immunförsvaret med 92% timmen efter. Kanske inte undra på att så många är sjuka idagens samhälle?

Som tur är så serveras det inte socker på dagis heller, skulle absolut inte vilja att min dotter fick kräm eller drack saft..
 

Precis!

Skrivet av  anna k
Jag fick ganska dålig mat när jag växte upp och har alltid haft problem med vikten. Känner därför att det är oehört viktigt att ge mitt barn bra mat redan från början, inte för vikten skull utan för alla följdsjukdomar som man får av dålig mat. Hemma så undviker vi socker, har alltid grönsaker till maten och ha frukt hemma. Tyvärr får vi en hel del påhopp av andra föräldrar som tycker att vi är konstiga som inte ger sonen saft, läsk, ketchup, glass och bullar hela tiden. De ger honom sådant mat utan att fråga oss innnan trots att vi uttryckligen har sagt att han inte får äta det. Då måste vi rycka saftglaset eller bullen ur händerna på sonen och ge honom något annat istället. Och hur lätt är det att ta något från en tvååring? Varför kan de inte bara acceptera att vi har valt detta? Jag tror at de själva har dåligt samvete av att de ger sina barn en massa skräp och därför vill att alla andra också ska göra det. Visst får han någon bulle ibland men då måste han fråga efter det själv när vi sitter och fikar. Oftast föredrar han smörgåsrån istället. Hur ser omgivningen på att inte ni ger ert barn socker?
 

Staaaackars barn

Skrivet av  Anna Maria med Li
missunna barnet allt gott. Så säger de flesta medans tex mina föräldrar köper det helt och tex ger henne exotisk frukt istället för godis när hennes kusiner får godis. Det bekommer henne inte alls att hon inte får samma, däremot brukar de andra barnen bli avundsjuka och vilja ha frukt istället.

Det här med socker är så känsligt för folk, många reagerar med aggressivitet bara av synen av att man inte ger barnet socker. Det måste vara för att de själva känner sig otillräckliga! Ketchup, makaroner ( vita makaroner ) och köttbullar. De skulle lika gärna kunna servera sega råttor, kolasås och köttbullar.
 

:-) Jag tycker snarare....

Skrivet av  Emma m. Jakob 020711
att det verkar så otroligt jobbigt i dagens samhälle att hela tiden motstå det som det flesta uppfattar som helt normalt. Er inställning uppfattas nog av de flesta som ganska extrem. Jag har delvis dåligt samvete, men känner också att jag bara inte orkar jobba så hårt för en "korrekt" kost. Jag strävar efter mindre socker och mer frukt och grönt, och är väldigt nöjd med de veckor jag faktiskt lyckas begränsa det söta till helgen. Jag älskar ost och skulle inte klara mig utan min yoghurt, så mjölken kommer alltid att finnas på mitt bord.
Det är kul för er att ni lyckas så bra med det ni tycker är viktigt, men ni måste förstå att detta med mat är något som de allra flesta inte lägger så mycket energi på, det är alldeles för enkelt att köpa en risifrutti och peta i sig. Råris tar nästan en timme att koka, och sorgligt nog är ialla fall inte jag så bra på att planera min tid att jag hinner det. Och jag vill inte avstå från kanelbullar ;-)
 

Upp till försvar för pastan!! :-)

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Håller med dig om det mesta och vi är också skäligen kostmedvetna. Men jag tycker faktiskt INTE att man kan jämföra pasta (ens vit sådan) med sega råttor! Näringsinnehåll, GI och inverkan på kroppen är ju inte alls den samma.

Sega råttor har väl inget existensberättigande öht ur näringssynvinkel, men pasta är inte alls nödvändigtvis dålig mat om man kombinerar med rätt tillbehör.
 

Hej Emma!

Skrivet av  anna k
Jag förstår vad du menar. Jag äter inte heller perfekt hela tiden men strävar efter att göra det. Jag äter t.ex. kanelbullar varje vecka och gärna glass. Men sonen får inte det utan jag väntar med att äta sådant tills han har gått och lagt sig. Jag tror dock att det hade varit lättare för mig att äta "rätt" om jag hade fått de kostvanorna med mig hemifrån vilket jag inte har. Det är därför jag försöker vara noggrann med min son att ge honom rätt mat från början så att han lär sig tycka om sådan mat. Om man aldrig har fått socker på filen som barn (som jag fick hemma) så är jag övertygad om att man inte sockrar den när man blir vuxen heller. Och som jag skrev så äter han också bulle och fruktyoghurt ibland men i det stora hela så äter han "bra".

Håller också med om att det är svårt att planera maten och att det är lättare att slänga ihop något snabbt som t.ex. makaroner och köttbullar. Det gör jag också. Men då försöker jag kompensera det med att ge morotstavar och paprikaringar till så att det på det stora hela blir "nyttigt". Ska också börja ha fullkornspasta hemma som inte tar så lång tid att koka. En kompis till mig gav sin son enbart pasta med ketchup varje dag eftersom det enligt henne inte var lönt att servera grönsaker eller protein till eftersom han ändå alltid ratade det. En annan kompis har alltid serverat grönsaker till maten hemma oavsett om det äts eller inte. Gissa vilket av barnen som idag tycker om grönsaker?
 

Jaa, jag håller med

Skrivet av  Emma m. Jakob 020711
och blir lite rädd för "pasta med ketchup"-exemplet.
Det är en svår balans, men en sak jag aldrig kommer glömma är hur illa naturell yoghurt smakade ända tills fjortonårsåldern. Mina smaklökar klarade inte av det sura, helt enkelt. Så Jakob få fil med kanel o lite socker, eller äppelmos, eller fruktyoghurt. Och om jag dricker juice, dricker han det med, fast utspädd. Idag sockrar jag inte fil, och föredrar naturell yoghurt framför den söta, så för mig var det en mognadshistoria.
Jag är uppvuxen med att grönsakerna är en naturlig del av måltiden, så för mig är det inte mat om det inte finns grönt med, och då menar jag inte isbergssallad o gurka.
Det är jättesvårt att hitta en bra balans. Jakob väljer oftast bort pastan eller potatisen och äter kött/fisk/fågel med sås. Ärtor går ner, och gurka, men inte mycket annat. Alla frukter äter han glatt. Jag hoppas på att han med tiden ska inspireras och lära sig gilla resten också, men det är lite tufft att vänta sig att han ska knapra i sig broccoli med samma iver som mig.
 

Ovanligt...

Skrivet av  Jessika
dagis hon går på då!
Jag tycker det alltid verkar vara massa söta saker på alla dagis... :-(
 

På hennes dagis har man

Skrivet av  Anna Maria med Li
gjort kopplingen sockerrik mat= oroliga och stökiga barn.
 

Vi äter inte så mycket bröd och sånt...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...men i den mån vi äter mackor så äter barnen samma bröd som vi. Dvs antingen grovt hembakt eller grovt köpt bröd. Vi äter inte råris men oftast fullkornsris. Dessutom äter vi massor av frukt och grönt. Barnen mår bra och har inga magproblem :-)
 

Agnes äter

Skrivet av  Kristina S
en hel del fullkornsbröd, eftersom det är vad vi oftast äter. Däremot dricker hon inte fullkorsvälling (det har ingen av mina tjejer gillat) utan risvälling. Hon har en rätt känslig mage, så vi tar det lite lugnt. Undviker också lök. Annars äter hon allt.
 

Artiklar från Familjeliv