Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Falsk krupp? (Kopierar från ank. juli-02)

Skrivet av Mia m Noel
Efter att Noel sovit middag idag i ca 20 min vaknade han av att hostade och knappt fick någon luft. Vi blev så oroliga så att vi åkte till akuten, men på vägen dit blev han bättre.

Kommer in till akuten där de säger att vi måste gå till barnmottagningen eftersom de inte har några barnläkare. Går upp dit och efter ca 40min kommer det en sjuksköterska och frågar lite om Noels symtom. Hon tycker att det låter som krupp.

Sen säger hon att de inte har tid att ta emot honom så vi får gå ner till akuten efter kl fem när barnmottagningen stänger, då kommer det att finnas barnläkare där. Hon trodde ändå inte att de skulle göra något. Tyckte att det var bättre att åka in senare om han fick det igen. Så vi åkte hem, för Noel är precis som vanligt och springer, busar och skriker.

Ska man inte ha förkylning, hosta och feber för att få falsk krupp? Han har varit lite snuvig, men inget mer. Nu tänker man att tänk om det är något allvarligt så åkte man hem. Ja, ja vi får se hur natten blir.

Håller tummarna att han inte blir sämre.
Svar på tråden: Falsk krupp? (Kopierar från ank. juli-02)

Lite snabb info

Skrivet av  Robins mamma
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,473469,00.html
 

Man behöver inte...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...vara förkyld innan anfallet. Om man är "erfaren" när det gäller falsk krupp kan man ofta höra om det är på gång (de låter "häsiga" i rösten)
 

Man behöver...

Skrivet av  AnMa
..inte ha andra symtom. Vid falsk krupp låter det som om barnet skäller och väser och de hamnar ofta i panik. Som förälder är det viktigt att man håller sig lugn och tar ut barnet i tex nattluften eller sätter på varmvatten i duschen så att det blir ånga, för då brukar det gå över. Blir det värre eller inte försvinner så måste man åka in för då kanske barnet behöver kortison eller inhalera. Det är vanligast bland pojkar upp till skolåldern.
 

Samuel har haft!

Skrivet av  ¤ Sanna, Samuel -02 & Gustav ¤
Han var inte direkt förkyld innan men på natten blev han fort dålig! Det låter så illa och är så jobbigt för de små! Kall luft brukar hjälpa fort!
 

Två kruppbarn här

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
Jacob nu 5 år har haft krupp sen bebis. Han får det utan förvarning, oftast i samband med att han sover. Det är en skällande hosta. Förkylningen kommer oftast efter kruppanfallet. Nu har jag lärt mig hur jag behandlar honom själv utan att behöva åka upp till sjukhuset, men har varit där många gånger för inhalering. Har även blivit inlagda ett par gånger. Fick ett bra råd av en barnläkare. Det var att vid första symptomen ge honom Desentol som är krupphostmedicin och även nässpray och panodil. Så efter att jag började med det så har han blivit bättre ganska direkt. Hostan håller i sig flera dar men inte så illa att han behöver läkarvård. Nu när han är så stor så kommer anfallen fortfarande vid förkylning men han upplever inte det så jobbigt. Lillebror Oliver har oxå krupp, men med mediciner hemma så har jag bara behövt prata med sjukvårdupplysningen om hur mycket medicin vi ska ge och har aldrig behövt uppsöka läkare.

Om det fortsätter så är mitt råd att prata med läkare och ev få Desentol utskrivet.

Tina
 

Tack!

Skrivet av  Mia m Noel
Idag har han varit lite förkyld, men natten gick bra och han vaknade inte alls på hela natten. Då vet jag vad jag ska tänka på om det kommer igen.
Bussigt av er att svara.
 

Artiklar från Familjeliv