Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sockermängd i pasta

Skrivet av Anna Maria med Li
Naturligtvis så är exemplet med pasta och ketchup överdrivet, godiset innehåller mer kemikalier=). Men faktum är att 2.5 dl makaroner innehåller motsvarande 10-12 tsk socker. Det är jämförbart med en burk läsk! Skillnaden på läsken och pastan är att läsken är flytande och inte innehåller någon som helst mättande substans. Vit pasta gjord på raffinerat mjöl innehåller å andra sidan bara vatten och stärkelse.

Jämför man det med fullkornsmakaroner/dinkelmakaroner så innehåller de mycket mer fibrer vilket mättar längre och som inte alls ger blodsockret den där snabba skjutsen.

Därmed inte sagt att alla behöver äta precis som jag gör. Men när man är så sockerberoende som jag är/har varit så ser man saker på annat sätt. Med vetskapen om att immunförsvaret sjunker med upp till 92 % en timme efter att man konsumerat socker. Hur kan jag då med gott samvete ge mitt barn sådan mat? Hon lider redan av en immunförsvarsbrist och jag tänker ta alla chanser jag har till att stärka hennes immunförsvar.

Det här är ett medvetet val som jag gör, för min egen skull men även för min dotters skull. Nästan all mat idag innehåller någon form av socker. Så länge jag kan påverka min dotters kost så vill jag inte att hon utsätts för det gift som socker är för kroppen utan att hon får chansen att äta god, näringsriktig och mättande mat. Då har jag åtminstone försökt skapat en bra grund för henne att stå på när det sedan är dags för henne att göra egna val i livet.

Naturligtvis händer det ibland att hon äter annat med, men till 95% äter hon sockerfri mat och det anser jag iaf är det bästa både för henne och mig själv.
Svar på tråden: Sockermängd i pasta

Med all respekt...

Skrivet av  Karin med Ida
Med all respekt för dina åsikter och ditt sockerberoende (som jag inte riktigt vet vad det innebär) så tycker jag det är väl drastiskt att kalla socker för ett gift! Socker är en naturlig energikälla och är ett näringämne.
Det finns folkslag där man i princip livnär sig på ris och pasta (=kolhydrater i en eller annan form) och det går alldeles utmärkt.
Att vit pasta innehåller 10-12 tsk socker är ju inte riktigt. Det kanske innehåller motsvarande mängd kolhydrater men det är ju faktiskt inte riktigt samma sak.

Att däremot försöka avstå från det som jag anser som onödiga kolhydrater, dvs godis, sötat bröd, onödigt sötade mjölk produkter och onödigt sötad mat överhuvudtaget är en annan sak.

Frukt innehåller också massa socker om man ska jämföra så, och rent kemiskt är det större likheter mellan fruktos och sackaros än mellan sackaros och stärkelse. Väl? Rätta mig om jag minns fel!

Dte är intressant att höra hur du resonerar, eftersom det är så långt i från min egen mer avslappnade inställning till sockerhotet. Dvs vettigt varierad mat utan allt för mycket konsitgheter i form av smaksättning och liknande, mycket grönsaker (om möjligt...se mitt svar på enkäten nedan), gärna grovt bröd, men i övrigt lite av varje. Även lite godis då och då slinker ner, men helst så lite som möjligt.
Allt blir farligt i stora mängder, men lite onyttigheter tycker inte jag är något att haka upp sig på. Men det är hur jag tycker. ALla är vi olika!

Hur kommer det sig att du anammat den strikta socker-policyn som du beskriver?
 

Är itne ANna Maria men svarar ändå :) *helt OT*

Skrivet av  Robins mamma
Ett sockerberoende kan liknas vid missbruk av heroin.
Får man inte höja sitt blodsocker ett visst antal gånger om dagen upplever en sockerberoende samma saympom som en heronist som inte fått sin dagliga sil/dos.

Att då anama den nya trenden med GI-mat som håller just blodsockret på en konstant nivå utan höjningar som gör at man åker berg-och-dal-bana i humöret och orken.

Socker är bra i viss mängd, hjärnans "näring" är socker(=snabba kolhydrater). Morfin är också bra, i viss mängd. Bryter man benet så är morfin superbra som smärtlindring emn när det blir ett behov så blir det plötsligt något negativt och man är mitt i ett missbruk. Tyvärr fungerar socker (snabba kolhydrater) på samma sätt och för oss som är sockerberoende betyder det att vi måste tänka på vad vi stoppar i oss oavsett hur länge sen det är/var vi slutade med sockret.

Candida är en annan orsak till att sluta med socker.
Det är en svampbalterie som finns i allas tarmflora men vid sockerberoende växer, gör att man sväller, samlar på sig onödigt vatten och kräver även mer socker och så är ekorrhjulet igång. Supersvårt och jobbigt att avbryta.

Var glad att du kan äta vad som helst för vi som inte kan har ett helvete i dagens matkultur där socker finns i mer eller mindre alla produkter som smakhöjare isf fett.
 

Fast pasta har ju ganska lågt GI!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Om man har problem med "vingligt" blodsocker är pasta (kokt al dente dvs inte överkokt) riktigt bra mat! Kokta morötter och andra tillagade rotsaker ska man vara mycket försiktigt med. Visst kan man äta det men GI är jättehögt så det bör kombineras med annan väl vald mat.
 

skriver under på Robins mammas svar

Skrivet av  Anna Maria med Li
och tilläger att socker i sig är _inte_ en naturlig näringskälla och ett näringsämne. Däremot är kolhydrater det, problemet idag är att de flesta kolhydraterna folk äter är för rena. Vitt mjöl istället för grövre mjöl som man åt mer av förr i tiden. Det riktigt vita och raffinerade riset som är så vanligt här är inte samma ris som folk levt av i många hundra år. Dessutom äter de inte samma tillbehör till riset som vi gör här i Sverige. Vilka lever uteslutande på pasta? Italienarna är de enda jag kan komma och tänka på och de har stora problem med övervikt de med.

Att vit pasta innehåller 10-12 tsk socker/ 2.5 dl stämmer tyvärr, det innehåller samma mängd kolhydrater vilket inte vore speciellt farligt om det även innehöll en bra mängd fibrer, det gör det inte. Vit pasta är raffinerade kolhydrater dvs det mesta fibrerna har tagits bort. Kroppen behöver inte alls arbeta speciellt mycket för att tillgodo göra sig kolhydraterna, det är just därför det inte är bra kolhydrater. det är renat.

Att jag resonerar som jag gör beror på att jag sedan 8 års ålder har varit beroende av socker, periodsvis mått ohyggligt dåligt. För mig finns det två alternativ antingen låter jag bli _allt_ med raffinerade kolhydrater eller så blir de min död.

Jag rekommenderar dig att läsa " slut på sockersuget" av Kathleen De Masion eller någon av de många böcker som skrivits om stenålderkost/glykemiskt index.

Efter att ha läst många böcker i ämnet så kan jag helt enkelt inte sitta brevid och se hur min dotter får i sig den maten som "normala" barn äter. Hon har mina gener och har mycket stor risk att hamna i samma beroende som jag hamnat i. Därför vill jag ge henne en chans, en chans till ett bra liv utan socker.

Maten vi äter är egentligen inte så annorlunda den du äter, skillnaden är bara att vi äter råris, fullkornsprodukter och inga halvfabrikat och förmodligen mycket mer rotfrukter än de flesta. Maten ger oss ett jämnare blodsocker vilket både jag, min dotter och min sambo mår bra av.

Personligen så tror jag att många av dagens sjukdomar beror på sockerberoende/sockerfelbruk. Det är ohyggliga mängder raffinerade kolhydrater som man får i sig varje år, inte bara de man är medveten om utan många många fler källor. Utbrändhet, alla barn med svårigheter att sitta still, sova etc.

Om jag kunde ta bara en godisbit så vore jag inte sockermissbrukare. För mig är det så att det existerar inte EN godisbit. Tar jag en bit så faller jag dit igen, det är precis samma sak som att vara alkolist fast värre. Jag måste äta, jag måste välja varje dag. Jag får ett rus/en kick av att äta socker. Man kan även bli full på socker och få sockerbaksmälla.

För att ta ett exempel:
Barn nr 1 äter:

Fruktyoggi och en rostat smörgås till frukost. Dricker juice till.

Mellanmål: 1 risifrutti.

Lunch:
Köttbullar, makaroner, ketchup. Äter en tomat, morot, gurka som sallad. Dricker 1 glas mjölk till maten.

Mellanmål: kräm/nyponsoppa och smörgås.

Middag: Fiskpinnar, sås, potatis och ärtor. Dricker mjölk till maten.

Kvällsmat: Välling.

Min dotter äter:

Rågflingegröt med frukt, ev en smörgås. Dricker vatten till.

Frukt/grönsak till mellanmål.

Lunch: Kött/fisk/kyckling + rotsaker i ugn, rårivna grönsaker. Vatten till maten.

Frukt till mellanmål.

Middag: Kött/fisk/kyckling, broccoli, blomkål, rårivna grönsaker, vildris. Frukt till efterrätt.

Välling till kvällsmål. Min dotter är mjölkallergiker, därav ingen mjölk.

Jag lovar dig att min dotter är mindre gnällig, trotsig, trött och dessutom sover hon bättre än det andra barnet.. För hon har en jämn blodsockernivå.
 

Tack för bra och intressanta svar

Skrivet av  Karin med Ida
Jag visste inte att sockerberoende kunde bli så allvarligt som ni beskriver. Och känner ni att era barn är i riskzonen så förstår jag varför ni resonerar som ni gör, även om det för mig låter överdrivet att vara så rädd för allt socker för barnen som inte drabbats av något besvär än. (Jag liknar lite grovt vid att inte våga dricka minsta lättöl för att ens förälder har alkoholproblem).

Men hur tror ni att det funkar för barnen sen när de blir större och får mer egen insyn i vad andra barn brukar äta. Tror ni inte att det kan slå bakut då och bli något som är väldigt begärligt bara för sakens skull. Eller att de som halvvuxna äter massor av "förbjudet" när de bstämmer själva?

Jag tycker fortfarande att socker är en naturlig del av energiintaget och en OK energikälla i "normala" doser. Men hur är det med fruktens socker. Jag vet att fruktos tas om hand på att annat sätt i kroppen, men utlöser inte det samma sockerchock?

Jag jämförde med intresse menyerna för det vanliga barnet och ett sockerfritt barn. Vissa grejor skulle man ju lätt kunna ändra, även i vårt fall, bara för att det verkar nyttigt. T.ex använda fullkornspasta (jag vet itne hur den smakar?) eller mindre bearbetat ris. Men hos oss handlar det mycket om att få Ida att äta något alls, så då blir man inte så kinkig. Om hon var ett matvrak som skulle lassa in högvis med ketchup och snabbmakaroner (vilket tillhör det hon äter över huvudtaget) så skulle man kanske känna det mer angeläget att förändra det lite. Men i nuläget handlar det om kanske 15 makaroner och då är jag glad att hon äter dem... Jag skulle verkligen önska att hon åt lite grönsaker men det är hopplöst. I dag hittade hon små, små bitar av purjolök i kycklinggrytan, och vägrade äta något alls innan jag plockat bort dem. Så det går inte ens att dölja dem i sås ;o)

Jag tänkte kanske inte på italienarna främst och menade egentligen inte pasta. Men asiaternas ris och nudlar och arabernas couscous är ju mjölprodukter så vitt jag förstår. Och potatis? Äter ni det? Det är ju hur mycket stärkelse som helst?

Som sagt, intressant att höra hur ni sockerfria tänker och gör, och en del grejor är ju inte fel att ta till sig, även om jag trots mina makaroner och ketchup-måltider tycker att jag är ganska duktig på att inte vräka i socker i lilltösen. (Förutom för att locka ner kvällsgröten då, den innehåller både päronpuré och hallonsylt. Men på en portion gröt sover hon äntligen hela nätterna...)
 

Min dotter reagerar redan på socker

Skrivet av  Anna Maria med Li
Har hon fått i sig socker som härom helgen hos farmor, marmelad på smörgåsen. På kvällen kunde hon inte somna, hon åt sämre på dagen och var mycket gnälligare än vanligt.

Det handlar inte om att saker och ting är förbjudna utan mer att resten i familjen äter exakt som jag gör hemma. Just för min skull, som det är nu så klarar jag inte av att ha sådan mat hemma alls. Det märktes tidigt på henne att hon inte hade något stopp i sig, hon har alltid varit matglad och kunnat stoppa i sig hur mycket som helst. Tex salta pinnar skulle hon lätt kunna sätta i sig ett helt paket...

Hon äter "vanlig" mat ibland, men inte hemma och inte ofta.

Potatis ser jag som en vanlig rotfrukt, när jag gör mina ugnsbakade rotfrukter så har jag ibland i potatis men bara i samma mängd som jag har i tex kålrot.

Visst får hon köttbullar, makaroner och ketchup, men då är det köttbullar som är hemgjorda, dinkelmakaroner och hemgjord ketchup. Till det massor med grönsaker. Får hon välja själv så väljer hon att äta mest grönsaker.¨

Frukten serverar jag antingen med lite protein, grönsaker eller rågflingegröt.

Det kanske låter hårt, men min dotter frågar inte ens efter godis, hon vill inte ha "den andra maten" utan frågar då vart alla grönsaker är etc.
 

Till Anna Maria

Skrivet av  Karin med Ida
Hej!

Jag menar inte att det låter hårt, och jag förstår att det inte är förbjudet heller. Det är klart att man lär sig att mat är den mat man får av mamma, till stor del i alla fall.

Men man kan nog inte komma ifrån att socker faktiskt är gott (tyvärr ;o), och det jag menar är att det kanske är svårare att klara av att hantera sockersuget efter "normal" mat (vilken barn blir exponerade för i skolan om inte annat, när de blir större) om man inte är van att känna effekten av socker.

Och att man blir speedad av socker är ju inget onormalt. Om man dessutom är helt avvand blir det ju extra mycket. Jag jämför med om jag dricker coca-cola på eftermiddagen så kan jag inte somna på kvällen. Jag dricker inget kaffe och mycket sällan te (jag tycker inte att det är gott), så jag är helt ovan vid reaktionen, blir helt nipprig. En annan människa som är van att dricka kaffe märker ju inte ens av koffeinhalten i coca-cola (i alla fall inte så att det blir svårt att somna).
 

Det roliga med Robin är

Skrivet av  Robins mamma
att han precis som Ida satt och petade i maten innan vi började med fullkornspasta (jag la om min kost ungefär när han var ett år) och Sempers/Findus gröter har han kräkts upp om han fått i sig något men fiberberikad havregrynsgröt äter han en hel vuxenportion. Ibland underar jag om inte våra små äter det de tycker är gott av en anledning.

Sylt finns sötade med fruktos som precis som du skrev inte alls höjer blodsockret på samam sätt. Ett tips om du vill veta mer är att titta på www.giboden.se/gi/. Mitt handlande underlättades betydligt när jag hittade dit eftersom hon inte har socker i några av sina produkter hon säljer.

Jag märker omedelbart på Robin om de ätit något sockrit på dagis, typ kräm el dyl för hanär spraligare, det blir oftare konflikter här hemma och han har lättare till tårar om han gör sig illa.
 

Vad har "naturligt" med saken att göra?

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kokosnötter och honung är ju t.ex. bland det mest naturliga man kan tänka sig, och det är riktigt dålig mat ur de flesta synvinklar! Kokosnötter är t.ex. jättefeta och fettet är av allra värsta sort. Och honung innehåller ju mestadels socker...

Pasta INNEHÅLLER inte en massa socker. Det innehåller kolhydrat, vilket är något helt annat. Fiber är t.ex. kolhydrater. Det finns massor av olika sorters kolhydrater med helt olika effekt på kroppen. Av dessa är vissa sockerarter som också sinsemellan har väldigt olika egenskaper. Att dra alla kolhydrater över en kam som du gör tycker jag verkar minst sagt förvirrande!
 

för att inte svara men...

Skrivet av  Emma med Jakob 020711
Jag tycker att det verkar finnas en viss förvirring kring socker/kolhydrat, kontra raffinerade kolhydratkällor som säd, majs, potatis etc. En "skola" säger att man ska undvika raffinerade kolhydrater (vitt mjöl, vitt ris etc. inklusive socker). En annan att man ska hålla sig till matvaror med lågt GI. Blandar man dessa skolor blir det nog lite förvirrat, eftersom t.ex. just rotsaker har högt GI. Själv är jag lite inne på att det kanske är smart att undvika raffinerade produkter, eftersom det är en ganska lyxig och sentida uppfinning, som antagligen gör energiupptaget lite för enkelt. Men det är ju jag som lekman som uppfattar det så. Jag varar mätt längre på fullkorn, blir inte lika hungrig dagen efter jag ätit kokt potatis som när jag ätit pasta. Kroppen är konstig. :-)
 

Måste fråga igen :o)

Skrivet av  Karin med Ida
HUR kan pasta innehålla så mycket socker?

Jag kollade på snabbmakaronpaketet. Innehåll: två sorters mjöl (minns inte vilka riktigt, det ena var durumvete) och vitamintillsatser.
Näringstabellen talade om att 71 % var kolhydrater.

När jag tittade på vetemjölpaketets näringstabell stod det 71 % kolhydrater varav sockerarter 0,4%.

Alltså verkar makaronerna endast bestå av mjöl, vilket verkar innehålla 0,4% socker.

Hur kan det bli 11 sockerbitar på 2,5 dl?

Hur ser du allt sockret? Hur räknar du?
 

Sorry, teskedar menar jag *imt*

Skrivet av  Karin med Ida
ds
 

Hon räknar fel ;-)...

Skrivet av  Mint
...för pastan innehåller _inte_ socker... Men måste väl ändå skilja på äpplen och päron!?
 

Jätteintressant diskussion...

Skrivet av  Emma m. Jakob 020711
Jag har en fundering: Jag har lärt mig att kokt potatis har ett glykemiskt index som är kring hundra, men att ungnsbakad potatis har ett ganska mycket högre glykemiskt index. Detsamma har jag förstått ska gälla för alla rotsaker, som ju är ganska kolhydratrika. Så har t.ex. ugnsbakad palsternacka ett GI på 130! - Vilket betyder att vi inte bjuder vår diabetikerkompis på det. I praktiken betyder detta att ugnsbakta rotsaker har högre GI än vitt bröd. Med rotsakerna följer självklart en massa nyttigheter som inte finns i vitt bröd, men känner man, som sockerberoende, inte av detta höga GI som finns i rotsakerna?
 

Just min tanke!!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Kokta morötter t.ex. är ju rena blodsockerbomben! Kokt pasta har ett jämförelsevis mycket lågt GI (speciellt om man kokar den al dente).

Har man problem med kraftiga blodsockersvängningar (vilket väl oftast är en del av problematiken vid s.k. sockerberoende) så är pasta ganska bra mat medan kokta eller ugnsbakade rotsaker bör ätas med viss försiktighet.

Själv är jag inte sockerberoende i den meningen att jag har svårt att kontrollera mitt matintag. Men däremot har jag lätt att få kraftiga svängningar i blodsockernivåerna vilket är väldigt jobbigt (blir yr och svimfärdig och det händer att jag tuppar av om blodsockernivån blir för låg). Jag har absolut inga problem med pasta! Iofs äter jag aldrig ENBART pasta men ofta har tillbehören snarare högre GI än själva pastan.
 

Mängden mat

Skrivet av  anna k
Det är viktigt att inte bara stirra sig blind på GI man måste också se till hela måltiden och hur mycket mängd av varan som man måste äta för att komma upp i det GI som används. När det gäller kokta palsternackor så stämmer det att GI är 139 men för att komma upp i det måste man äta ett halv kilo, samma sak med morötter där man måste äta 750 g för att komma upp i det GI som det står i tabellerna. Och att sätta i sig 750 g morötter gör man kanske inte vid en och samma måltid. Däremot kanske man sätter i sig 200 g pasta. (Källa: Boken Blodockerblues)
 

Myntet har ju alltid två sidor...

Skrivet av  Mint
...och det här med att socker skulle vara så enormt giftigt ifrågasätts också rätt mycket.

Några lästips för den som är intresserad är:

http://www.radron.se/templates/news____4550.asp

Där man hävdar att "Socker är inte farligare än andra tomma kalorier som mättat fett och alkohol. Det ger varken diabetes eller fetma, visar en sammanställning av vetenskapliga studier som Stockholms läns landsting låtit göra."

Om ketchup kan man säga följande, och därmed hävda dess nyttighet (innehåller enorma mängder antioxidanter!):
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/antioxidanter.htm

Självklart ska man ge sina barn nyttig mat, men att göda dåligt samvete är inte bra för någon heller. Bra, balanserad kost är det våra barn behöver, tycker jag.
 

Kolla den här länken!

Skrivet av  Anna Maria med Li
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,441093,00.html

Den är faktiskt riktigt intressant, sen är det här med socker omdebatterat, jag har min åsikt och alla andra är fria att ha sina egna åsikter.

 

Artiklar från Familjeliv