Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VILL INTE

Skrivet av Tina m. Jacob & Oliver
Är det fler barn än min Oliver som protesterar till precis allt just nu. Ska jag klä honom sticker han och ropar Vill inte. Ska vi åka någonstans så vill han inte. Ytterkläder vill han inte ta på sig. Gå och lägga sig på kvällen vill han inte, trots att han somnar bums när han lägger sig.

När vi äter middag så får jag inte ta mat till honom. Kan fälv ropar han och blänger ilsket på mig.

Är det fler snart 2-åringar som är väldigt bestämda av sig. Har en större pojk oxå så det här är en repris från när han var 2 år.
Svar på tråden: VILL INTE

Vill inte

Skrivet av  Jörn
äta välling-Vill inte att pappa tar undan den.
Vill inte ligga ner-vill inte stå upp när pappa sätter på blöjan
Vill inte sova-vill inte gå upp
Vill inte läsa saga-vill inte att pappa lägger ner boken
Det första hon säger på morgonen (bokstavligen sant) är: "Vill inte".
"Kan själv" gäller för varenda sak som ska göras ända tills man säger "Ok då, gör det själv"... Då kommer det ett snärtigt "Vill inte"
Stackarn riktigt vibrerar med motstridiga känslor. Det är en jobbig tid, både för henne och oss.
 

Dessutom:

Skrivet av  Jörn
Tar man bort valsituationen så minskar man "vill inte"-kommentarerna till ett minimum. Jag brukar göra det som måste göras ändå, på mitt sätt, oavsett kommentarerna.
 

Jaaadå! ; D

Skrivet av  Annika m. Robin 23,5 mån & Michelle 4 år
Fast vill inte, kan han inte säga utan
-NÄ! och NEJ! Samtidigt som han blir totalt vansinnig, springer iväg, eller sprattlar sparkar och skriker. Om man tex försöker få på honom jackan eller måste sätta honom i vagnen på morgonen så att vi hinner till dagis. Eller så säger han bara nä! böjer ner huvudet, vänder sig om och ser jättesur ut med läppen hängande. *pust* oftast så går det över fort och jag tar det lugnt, men på morgonen när man är stressad, redan försenad och även har en väldigt långsam och grinig 4 åring så fölorar man temperamentet ibland.

 

Filippa har börjat bli...

Skrivet av  Elizabeth m. Sebaztian-01,Filippa-02 & Theo-03 + grodis bf 4/10
riktigt protesterande nu för tiden. Frågar man bara " Ska vi gå ut" när hon sitter och kollar film kommer det ett surt "Nääe" Nattning och vid mat går jättebra men påklädning och avklädning får INGEN hjälpa henne med. Det slutar med att man får bråka på henne kläderna när tiden håller på att rinna ut...
 

Artiklar från Familjeliv