Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur variera maten???

Skrivet av Tanja med Paulina- 02
Hej!

Undrar en sak, hur har ni det med variationerna på middagsbordet?
Jag har nu rejält ledsnat på Paulinas tråkiga, enformiga matsedel och vill be er om tips på mer varierad mat.

"Problemet" är att hon vägrar all såsig mat, det ska vara uppdelat i små högar så att hon tydligt kan se vad det är (snacka om curling...)
Hon äter följande:
*fiskpinnar
*kycklingkorv, kokt
*köttbullar (gör egna)
*ugnsgrillade kycklinglår
Som tillbehör äter hon ENBART potatis, antingen kokt eller mos. Rätt så mkt grönsaker, men även där är valen få: broccoli, morötter, ärtor eller majs (plus gurka men det är ju bara vatten)

Någon gång har hon ätit lasagne med oss, smakat på fläskpannkakan eller woken... Är såå less på hennes matvanor och inser att det blir bara värre, hon verkar ha fastnat.
Har ni tips på hur vi ska bryta detta, eller smaskiga recept med "plockig" mat? Skulle bli så glad för lite hjälp!

Kram, Tanja

PS. ska tillägga att hon vägrar lunch på dagis för det mesta, äter bara mackor och frukt
Svar på tråden: Hur variera maten???

He he!

Skrivet av  Ango och Simone 020804
Min Paulina har varit likadan i ca 2 år nu. Hon VÄGRAR äta allt ihopblandat och såsigt. Äter nästan inget kött alls. Skulle hon äta kött så är det bara korv som kan funka, INGET annat.
Pasta, ris och kokt potatis äter hon...med ketchup på.
Fiskpinnar funkar, ingen annan fisk.
Ärtor och majs är de enda grönsakerna hon gillar, och när det kommer till frukt äter hon päron och bananer (MÅSTE skäras i slantar).

Jag förstår inte var det här matmonstret kommit ifrån för under sitt första levnadsår åt hon ALLT som serverades. Hon ratade verkligen INGENTING (jo, broccoli) i matväg, men nu...

Nu har både Paulina och Simone diagnostiserats med glutenintolerans så jag försöker få Paulina att äta mer genom att säga att det är BARA hennes mat. Det brukar funka på dagis också!

Har inga tips till dig, tyvärr, ville mest bara påvisa ännu en likhet mellan våra Paulinor *ler*. Börjar snart tro att det är namnet som bestämt hur de ska vara!

Kramisar
 

Så här gör vi

Skrivet av  Anna Maria med Li
Förut blandade vi ihop allt i en enda röra och hon åt iof. Nu så har vi allt separat och hon talar själv om vad hon vill ha och plockar till sig. Hon äter bättre och väljer precis det hon själv tycker om. Plus att jag tror att hon tycker det är roligare att äta när hon själv valt det hon vill ha.
 

Jag svälter ut mina barn :-) *långt*

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Det låter säkert hemskt men vi blev tvungna att ta bort alla mellanmål förutom frukt, samt ransonera mackorna till frukost. Annars levde mina barn på frukost (de kunde lätt sätta i sig gröt eller musli plus 3-4 mackor var (mer än jag själv orkar äta) och sen matstrejka resten av dagen) och mellanmål. Innan vi införde den reformen var det ett förfärligt petande i maten och gnällande, men nu äter de betydligt bättre.

Själv skulle jag inte acceptera en så enformig matsedel som Paulinas! Laga bra mat som du själv tycker om, och om hon har den dåliga smaken att inte gilla den så får hon väl bygga upp aptiten till nästa måltid. Blir hon hungrig mellan varven så ge frukt att äta och vatten att dricka men absolut inte mackor eller välling eller liknande. Om ni upplever att hennes matvanor är ett problem så ta upp det med dagis (själv skulle jag bli jättearg om dagmamman gav mina barn mackor i stället för lunch! Om de inte äter lunchen så får de väl skylla sig själva men de ska inte få mackor istället. Mackor är INTE mat.)

Ett vanligt problem i den här åldern är vällingen. Någonstans runt 2-årsåldern verkar många barn börja äta mindre och bli petigare med maten. Om de då äter lika mycket välling som innan (eller kanske rentav får ännu mer välling av sina oroliga föräldrar), så kan aptiten bli rejält lidande. Mitt tips är att sluta med välling om hon äter det! Pulvervälling är inte någon bra mat, av flera skäl. (pulvergröt är lika illa, hemlagad gröt på havregryn eller rågmjöl eller liknande är däremot en bra frukost eller kvällsmat. Risgryns- eller mannagrynsgröt däremot kan man nog mest jämställa med godis).

Själv tyckte jag att det var urtrist att behöva bli en "matfascist". Men barn är inte dummare än att de äter vad de tycker är gott. Och har man barn som är som mina så är det bara att inse att så länge det serveras obegränsat med mackor så lever de på enbart mackor. Och det tror jag inte är bra! (mackor på grovt bröd med nyttigt pålägg är visserligen inte alls DÅLIG mat, men ändå inget man ska ha som huvudsakliga näringskälla tror jag. Och vitt bröd med skräppålägg ska man bara inte tala om :-)

Man får helt enkelt bestämma sig för vad man vill att barnen ska äta. Om man inte tror att det är bra med typisk "mellanmålsmat" som välling, mackor, nyponsoppa, bullar, saft, kex, kräm osv osv, så får man helt enkelt låta bli att servera det. Man kan inte räkna med att barnen själva reglerar sitt matintag. Man själv kan äta en bulle till mellanmål och sen ändå äta av middagsmaten men barnen gör det inte (inte mina i alla fall).

Om man kör den hårda linjen så tror jag att chansen är mycket stor att barnen börjar äta av maten. De vill ju inte svälta och får de inget annat i stället så duger nog middagsmaten...

Sen att barnen inte gillar hopgeggad mat är ju en annan sak. Det gör inte mina heller. Jag försöker att gå dem till mötes så gott det går och inte gegga ihop maten i onödan (i stället för att göra en blandad sallad så serverar jag grönsaker skurna i bitar var för sig, i stället för att göra en rispytt så serverar jag ris, kött och grönsaker var för sig osv). Det spelar ju ingen större roll. Men om middagen t.ex. består av soppa - ja då är det bara att gilla läget. Äta eller låta bli. Soppa är ju av naturen hopblandad... (jag brukar servera rikligt med råa grönsaker till så att de åtminstone äter något om de nu bojkottar soppan).

Lycka till!
 

Tyvärr är det inte alltid så enkelt!

Skrivet av  Ango och Simone 020804
Min Paulina lever helst på uteslutande pasta, ris eller potatis och trots att alla mellanmål är borta (inte frukten) så äter hon inte maten.
Hon kan sluka en jätteportion av ris t ex, men INGET till, så det är inte aptiten det är fel på. Hon gillar helt enkelt inte kladdig mat, kött, grönsaker eller vad man nu äter.
Jag har en kusin som var precis likadan när hon var liten. Hon blev självvald vegetarian vid 1½ års ålder och är idag 24 år och fortfarande vegetarian. Jag har en känsla av att min Paulina är likadan!

Jag är nog väldigt lik dig i mitt synsätt på att inte låta barnen ta överhanden (det mesta jag har läst som du skrivit kan jag glatt skriva under på själv) och att de är alldeles för små för att själva kunna bestämma hur de ska äta.
När det gäller min Paulina har jag i princip gett upp och anser att så länge hon äter någonting alls (och MÅSTE alltid smaka innan hon säger att hon inte vill ha) så skippar vi allt tjafs vid matbordet. Äter hon så äter hon, annars är hon utan...vilket hon är medveten om!

Kramisar
 

Låter som Kalle :-)

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
Han äter också ofta bara pasta eller ris och inget till. Sovel är han mycket selektiv med. Köttbullar och korv slinker ner och stekt fisk, men just inget annat. En och annan grönsak äter han men inte alls lika varierat som övriga familjen.

Jag tror att det kommer med tiden! De är så små ännu. Även om de har fått alla mjölktänder (fast det har väl inte alla barn fått i den här åldern) så att de rent teoretiskt skulle kunna tugga vad som helst så har de inte vant sig vid alla olika konsistenser (tror att det oftare är konsistensen än smaken som gör att ungarna nobbar maten i den här åldern).

Så länge de får kött/fisk som de faktiskt äter ett par gånger i veckan plus mjölk och liknande och en och annan böna så tror jag att de klarar sig fint tills de kommer på att annan mat också kan vara gott!
 

Håller med dig!

Skrivet av  Ango och Simone 020804
Försöker man variera kosten inom de ramar för vad barnet faktiskt går med på att äta så ger sig det mesta med tiden.
Jag är glad så länge aptiten är bra. Det vore värre om den också försvann *ler*. Sedan Paulina fick sin glutenintoleransdiagnos har hennes aptit ökat massor (förmodligen för att hon inte får ont i magen hela tiden när hon äter nu) och förhoppningsvis ska denna ökade aptit leda till en ökad upptäckarlusta när det gäller mat!

Kramisar
 

Låter inte så illa...;o)

Skrivet av  Karin med Ida
Jag har inga tips att komma med, men jag ville bara säga att den variationen som ni har kan ajg bara drömma om...
Ida tycker inte om någonting egentligen. Jo, det skulle vara köttbullar och fiskpinnar då. "Bara"... dvs ingen potatis, ris eller pasta till... Inga grönsaker heller.
Visst äter hon emellanåt, även det som vi äter t.ex. kycklinggryta "bara syssling", men det är inget man kan räkna med. Ibladn är det "bara ris" som gäller.
Oftast är det bara att gilla läget. Till lunch (där vi vuxna oftast inte äter med henne) får hon ofta bara köttbullar, för då äter hon ju i alla fall. Hon får givetvis anant på tallriken men det börjar kännas meningslöst.

Hon äter inte mycket annat heller. Gröt på kvällen, välling på morgonkvisten, yughurt till frukost.

Jag tror helt enkelt man får vänta ut dem. Servera det man själv tänker äta. Låta dem äta det de vill. Och ha något annat (i vårt fall köttbullar) på lager om det är viktigt att de inte blir griniga och hungriga snabbt, dvs om man ska iväg någonstans eller så. Annars gör det ju inget om de inte äter så mycket om de inte vill.
Ida brukar snabbt meddela, efter tre makaroner eller så, att hon är "mätt"... Visst kan man bli galen, men det blir man på ett eller annat sätt till slut ändå! ;o)
 

jag tycker nog det låter

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
rätt normalt faktiskt...sedan ska du väl inte sluta laga annan mat.

Vill ni har fläskfile en dag med klyftpotatis så gör det och erbjud det, rätt som det är äter de annat och det vet man ju inte om man "bara" lagar det man vet de gillar. Tycker de inte om det så kan de få en macka istället el liknande.

Inte för mycket mellanmål eller dricka. Man blir mätt på dricka också, bara vatten till maten för mjölk mättar mer. Att barn inte vill ha "såsig" mat är vanligt, de vill se vad de äter och det är inget curling i det heller.

Det är ju ändå en rätt bred matsedel, hon får i sig från pyramiden. Gör man för stor affär av det hela blir det bara värre...

Lycka till!!
 

Tack!

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
Ja, det var varierade svar jag fick, vissa tyckte att vår matsedel var helt ok, andra skulle ej acceprera det...
Det är väl mest jag som har tröttnat och vill äta vuxen mat. Att laga 2 olika middagar vägrar jag kategoriskt (har väl hänt att P får köttbullar istället för fläskfilé, eftersom det är svårt att tugga)
Jag tror ändå att hon får i sig det hon behöver, men som förälder så vill man ju alltid mer...

Att ta bort mackor till mellis var bra förslag, skall prövas! Jag måste även ta upp lunchfrågan på dagiset, jag tror att P lever på mackor där eftersom mackor serveras till lunch och då slipper hon ju annan mat!

Ida, du sa att dina barn ogillar såsig mat men att ni ändå äter mer varierat än vad vi gör; har du förslag på maträtter? Vad det gäller vällingen så håller jag inte riktigt med dig där, P får 2 flaskor om dagen (400 ml), vilket vi tycker är bra, så länge det inte tränger ut annan föda.

Ango, du får helt enkelt berätta för mig vad som väntar de följande åren:-))

Kram, Tanja
 

ungefär samma matsedel...

Skrivet av  Emma med Jakob 020711
som här, låter det som:-). Fiskpinnar, korv och köttbullar är stapelvaror hos oss. Lyckligtvis behöver vi inte ta till det mer än ett par gånger i veckan. Annars äter han som enda grönsak gröna ärtor.
Jakob gillar också:
Kikärtor - i grytor eller falafel.
Fläskkotlett - cyrrykryddad i wok.
Kycklingfilé - skuren i bitar och stekt, hellre en stekt hel.
Linser
Köttfärssås
crabsticks och räkor
ketchup, sweet chilisås, chutney, teriyakisås, - dvs söta saker.
Råris, matvete, fullkornsris, och spaghetti, men bara vissa dagar. Han gillar inte potatis om man inte har i riktigt mycket matfett i moset eller det är pommes med ketchup (eller chips).
Havrefras ( :-) Ollefjas!), allbran och müsli med torkad frukt.
Jag köper fortfarande hem barnmat för krissituationer, och där gillar Jakob Örtkryddad lax, så det får han ett par gånger i månaden.

Det svåraste tycker jag är att vänta ut hungern, det är såå enkelt att i desperation laga till köttbullarna eller korven bara för att han ska äta något. Jag ger honom egen mat om vi ska äta pastasallad eller någ där jag vet att han ändå bara äter räkorna eller skinkan.

Jakob äter inte annat bröd än vitt rostat bröd utan pålägg eller smör, och kanelbullar. Nej, nu ljög jag. Han äter tortillas/falafelbröd också.
 

Jag bara kör på...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...och tänker inte så värst mycket på att det ska vara SÅ varierat. Nog för att jag är en "kontrollmänniska" men inte jag vill inte fundera för mycket kring maten. Givetvis tänker jag på att jag varierar mellan fågel, fisk och kött. Och att det serveras rikligt med grönsaker och frukt varje dag. Även att det inte ska vara för mycket socker i det man stoppar i mun...sen s funderar jag inte så mycket mer! = D

Fanny har _alltid_ varit glad i mat så tyvärr vet jag inte hur det är att ha ett barn som inte gillar allt... Men ett tips är att titta lite i kockböckerna...kika lite på recepten och gör en inköpslista...där kan man nog hitta lite smaskiga recept!

Kram
 

kokböckerna ska det ju stå = ) *imt*

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...
 

Linnea har aldrig...

Skrivet av  Linneas mamma.
..varit en storätare men hon ökar normalt i vikt och är en pigg och glad tjej ändå så jag bekymrar mig inte.
Vissa dagar smakar hon en kanske två tuggor och sen säger hon TACK,ÅHH VAD NEA ÄR MÄTT!!!!! Jag lagar nästan aldrig något speciellt till henne om det inte är något speciellt som jag vet att hon inte kan äta(typ starkt etc.)Hon får alltid en tallrik av det vi äter och går det ner så gör det annars får det vara.Hon äter välling på morgonen innan dagis och välling precis innan hon ska sova.
Det vi äter hemma är vanlig husmanskost,typ:
Köttfärssås m pasta
Korvstroganoff m ris eller pasta
Fläskpannkaka m sylt
Blodpudding m sylt
Kycklinggryta
Köttbullar m potatis
Soppa/Pannkakor
Lapskojs
Pasta med skinksås
mm mm.
 

Artiklar från Familjeliv